Val av dimmeraktor

Allmän information om leverantörer och produkter
EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Val av dimmeraktor

Oläst inläggav EMg » 20 nov 2014, 12:24

Tänkte på en grej.
Är det någon som har ett bra tips på en dimmeraktor som kan klara av att tända Hide a lite Comfort LED 8w på låg procent?
Jag skulle vilja ha scenarion där vissa grupper lyser bara 20-30%, men min MDT dimaktor klarar inte av att tända så lågt (men de kan utan problem dimra ner till 20% bara man tänt dem starkare till att börja med).

Eller kan det finnas någon workaround, att mina MDT tänder upp på 50% och sen sänks till 20% med en halv sekunds fördröjning på något sätt?
Senast redigerad av EMg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 20 nov 2014, 15:34

Jag köpte Theben DMG 2 T just pga att den skall vara bra på att även dimmra LED. Men har inte din setup så vet inte hur det fungerar i praktiken. Men "mnmerlin" verkar ju installera en del av dem så skicka pm till honom om han inte själv svarar här.

Sedan kan du väl testa att även byta LED-driver, tex till en Jolly eller liknande. Är väl inte så vanligt med just 600mA men borde väl gå att köra även på 500mA men då med lite sämre effekt.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

jabel
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav jabel » 01 dec 2014, 22:59

EMg skrev:Tänkte på en grej.
Är det någon som har ett bra tips på en dimmeraktor som kan klara av att tända Hide a lite Comfort LED 8w på låg procent?
Jag skulle vilja ha scenarion där vissa grupper lyser bara 20-30%, men min MDT dimaktor klarar inte av att tända så lågt (men de kan utan problem dimra ner till 20% bara man tänt dem starkare till att börja med).

Eller kan det finnas någon workaround, att mina MDT tänder upp på 50% och sen sänks till 20% med en halv sekunds fördröjning på något sätt?

Comfort LED har haft problem med sina drivdon.
Har satt upp hur många som helst och kunderna är rätt sura för att de inte går att dimra ner tillräckligt lågt.
Har försökt med Exxact vriddimmer, eltako dosdimmer, vadsbo dosdimmer, men inget funkar.
Hide a lite rådde mig till att plocka bort drivdonen och stoppa dit Jolly HV istället....fin lösning :)

Det har ju kommit en generation två på de spottarna nu, kanske de lirar bättre.
Av den anledningen avskyr jag LED med drivdon, kör bara med såna utan och kopplar på Jollys.

/Mvh Mikael
Senast redigerad av jabel 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Friskt kopplat hälften brunnet.

EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav EMg » 02 dec 2014, 12:03

jabel skrev:Comfort LED har haft problem med sina drivdon.
Har satt upp hur många som helst och kunderna är rätt sura för att de inte går att dimra ner tillräckligt lågt.
Har försökt med Exxact vriddimmer, eltako dosdimmer, vadsbo dosdimmer, men inget funkar.
Hide a lite rådde mig till att plocka bort drivdonen och stoppa dit Jolly HV istället....fin lösning :)

Det har ju kommit en generation två på de spottarna nu, kanske de lirar bättre.
Av den anledningen avskyr jag LED med drivdon, kör bara med såna utan och kopplar på Jollys.

/Mvh Mikael

Men måste man då gå över till 1-10V dimaktor för Jollyn?`Blir ju problem med att man har för lite tråd fram till spottar eller ev. dosor då.
Det blir ju en ganska dyr historia ändå, tolkar jag rätt om jag skulle kunna köra 3st 8w per Jolly HV (Hidealite)? Kostar ju ca 500kr/st.

För mig är väl problemet primärt att jag inte kan tända spottarna i låg %. Men såklart kunde det varit bra om man kunde dimra ännu lägre också.
Senast redigerad av EMg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Allmänt"