Kan ej hitta IP-gränssnitt i ETS:en

Hanterar frågor kring ETS programering
Hectormullvad
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Kan ej hitta IP-gränssnitt i ETS:en

Oläst inlägg av Hectormullvad » 06 maj 2019, 09:35

Hej!

(kort bakgrund)
Jag bor i ett hus (byggt 2001) som har en EIB/KNX anläggning. Jag fick ingen programfil eller dokumentation över anläggningen när vi flyttade in (köparna var helt clueless när jag frågade) men har sedan dess lyckats spåra upp och få ta i detta. Jag har en bakgrund inom byggbranschen som konsult och numera beställare. Våra kontorsfastigheter har KNX-anläggningar så jag är medveten om vilka möjligheter det finns med KNX, jag har gått grundkursen online men är i övrigt helt grön när det gäller detta. Jag har en dimmeraktor som lagt av och några scenarion som aldrig fungerat klockrent. Eftersom jag tycker det är väldigt kul med hemautomation vill jag fixa detta själv istället för att anlita någon entreprenör. Jag har en ETS 5 Pro licens.

Nu till min fråga:
Det finns ett gammalt RS-232 gränssnitt för programmering och den tänkte jag ersätta med en IP-Gateway (för att på sikt kunna integrerar KNX-anläggningen med Athoms Homey). Jag har köpt ett Weinzierl KNX IP Interface 731. Jag tog bort RS-232 gränssnittet och kopplade in IP gränssnittet på bussen och anslöt den med medföljande kabel till mitt nätverk. Jag ser att gränssnittet tilldelas en IP-adress via DHCP på min router och att samtliga LEDs lyser gröna på gränssnittet.
När jag sedan går in i ETSen hittar jag ej den under upptäckta gränssnitt, där är helt tomt. Vad gör jag för fel? (ha tålamod och överseende med mig eftersom jag är noob :D )
Senast redigerad av Hectormullvad 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Kan ej hitta IP-gränssnitt i ETS:en

Oläst inlägg av olko » 06 maj 2019, 20:01

Tilldelat gränsnittet ?
Lagt till nytt?

//Olov
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Hectormullvad
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Hectormullvad » 07 maj 2019, 19:57

Försökt lägga till gränssnitt under BUS-fliken, men jag ska villigt erkänna att jag inte vet vad jag skall ange för siffror i fälten till höger. Tips?
Jag trodde att den skulle dyka upp under fliken "Upptäckta gränssnitt" automatiskt men jag har kanske fel.
Bifogar skärmdump
Bilagor
ETS BUS.PNG
Skärmklipp över BUS-fliken
Senast redigerad av Hectormullvad 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Cobra
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Cobra » 12 maj 2019, 12:11

Hej
Har du gränssnittet anslutet till buss och nätverk, ska den dyka upp i upptäckta gränssnitt.
Kolla detta!
Senast redigerad av Cobra 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Hectormullvad
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Hectormullvad » 13 maj 2019, 15:56

Gränssnittet är anslutet till buss och nätverk. Testade att koppla in min Homey och den hittar interfacet direkt. Jag testade att lägga in adresserna manuellt i KNX appen i Homeyn och då går det att styra både belysning och uttag.
Jag börjar misstänka att det är något i brandväggen på min dator som ställer till det, det är min jobbdator så tyvärr kan jag inte ändra inställningarna där (kör bara Mac privat). Låter min teori rimlig?

Hectormullvad
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Hectormullvad » 21 maj 2019, 14:52

Har lagt in Windows 10 på min Mac här hemma och nu hittar jag gränssnittet utan problem

Skriv svar