Programmering av Bevattning

Hanterar frågor kring ETS programering
wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Programmering av Bevattning

Oläst inlägg av wittsjo » 01 aug 2019, 22:00

Tjena, har köpt ett par värmeaktorer, till dem tänkte jag koppla ventilerna till bevattningen av gräsmatta etc.
I tillägg har jag sedan tidigare en eibport med alla dess möjligheter.
Jag har 6 bevattningsslingor som jag kör sekvensiellt regelbundet, olika länge för respektive.
Jag har även en gira väderstation med regnsensor.

Jag sitter nu och funderar på hur man lite smart skulle kunna programmera upp denna slingan med lite intelligens.
Dels skulle jag vilja ha den vanliga regelbundna bevattningsslingan som schemalagt, varannan dag el liknande. Dels skulle jag vilja med en knapptryckning i cubevision kunna starta slingan. Dels vill jag kunna starta respektive sprinkler X min.
Man skulle även vilja att standard slingan viktades baserat på nederbörden, dvs har det regnat lite så vattnar den lite mindre, har det regnat mycket vattnar den inte alls.

Efter att ha funderat lite inom begränsningarna av eibportens logikfunktioner har jag kört fast.

Har ni några tips eller ideér?

Tack på förhand.
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Programmering av Bevattning

Oläst inlägg av Videonisse » 03 aug 2019, 00:05

Kul projekt! Inget svar men gällande gräsmatta så har jag förstått det som att man skall helst bevattna rejält (~20 mm) varje gång annars riskerar man att rötterna stannar vid ytan och gräset torkar lätt ut.

Så antal minuter/gång bör inte behöva ändras beroende på regn utan bara hur ofta det skall ske. Om regnmätaren når xx mm/dygn borde det kunna resetta/blockera att bevattning startas kommande yy dygn. Sen kan värdet på yy kanske ändras beroende på utetemperatur. Känns som något man löser i javascript eller liknande. Kan man köra det i eibporten?

Vad kör du för några ventiler och hur snabbt öppnar/stänger dom?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Cobra
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Cobra » 04 aug 2019, 11:10

Du borde inte ha något bekymmer med eibporten och logik om du använder logikeditorn.
Använd kalenderfunktionen och gör dina villkor för bevattningen.
Senast redigerad av Cobra 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av wittsjo » 10 aug 2019, 21:40

Videonisse skrev:
03 aug 2019, 00:05
Kul projekt! Inget svar men gällande gräsmatta så har jag förstått det som att man skall helst bevattna rejält (~20 mm) varje gång annars riskerar man att rötterna stannar vid ytan och gräset torkar lätt ut.

Så antal minuter/gång bör inte behöva ändras beroende på regn utan bara hur ofta det skall ske. Om regnmätaren når xx mm/dygn borde det kunna resetta/blockera att bevattning startas kommande yy dygn. Sen kan värdet på yy kanske ändras beroende på utetemperatur. Känns som något man löser i javascript eller liknande. Kan man köra det i eibporten?

Vad kör du för några ventiler och hur snabbt öppnar/stänger dom?
Njae det är ju inte så enkelt, om det regnat mycket dagarna innan är det ju helt onödigt att vattna.
Min regnsensor ger bara information om det regnar eller inte så det är väldigt svårt att omvandla till faktiskt mängd vatten.
Samma princip kan man adoptera med en block på bevattningen om det regnat en viss mängd.

Ventilarna jag kör är gardenas egna 24V, vet inte hur lång tid de tar för att öppna eller stänga, vad tänkte du på?
Till den ursprungliga setupen har jag en fuktsensor som sitter i marken, men den verkar inte fungera så bra för den blockerar aldrig.
https://www.gira.com/en/gebaeudetechnik ... ndard.html

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av wittsjo » 10 aug 2019, 21:47

Cobra skrev:
04 aug 2019, 11:10
Du borde inte ha något bekymmer med eibporten och logik om du använder logikeditorn.
Använd kalenderfunktionen och gör dina villkor för bevattningen.
Jag får väl sätta mig och lära mig logikeditorn, har fått till vad jag behövt med den vanliga editorn tidigare, som jag förstått det är det samma funktioner men lite mer grafiskt?

Man kickar igång slingan med en adress via veckotimern. En blocker via adress som jag kan slå på och av för att stoppa på vintern etc.
Hur skulle man kunna skapa en block för ifall det regnat på sistone? Vad tror du om en counter på min "det regnar" signa? Problemet jag ser med den är att den kan vara intermittent, jag har inte använt counter funktionen tidigare så är lite osäker på detaljerna i den och om man kan få det till att fungera.

Tack på förhand för hjälp grabbar.

Cobra
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Cobra » 14 aug 2019, 11:28

Bevattning.pdf
(16.02 KiB) Nerladdad 28 gånger
Hej jag har gjort en applikation till Logikeditorn Där du kan ställa in hur lång tid bevattningen ska var avstängd efter regn.

den går tyvärr inte att bifoga. så vill du ha den behöver jag din mail

Cobra
Senast redigerad av Cobra 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av wittsjo » 06 sep 2019, 11:29

Cobra skrev:
14 aug 2019, 11:28
Bevattning.pdfHej jag har gjort en applikation till Logikeditorn Där du kan ställa in hur lång tid bevattningen ska var avstängd efter regn.

den går tyvärr inte att bifoga. så vill du ha den behöver jag din mail

Cobra
Hej Cobra, supersnällt, jag messar dig mailadressen. Nyfiken på hur du löste det.

Såg tyvärr inte detta förränn nu men jag satt och lärde mig och började fiffla i logikeditorn som faktiskt är riktigt fiffig. Min stora utmaning var hur jag skulle avgöra huruvida det regnat mycket eller lite och att jag bara har en regnsensor som säger om det regnar eller inte (dvs inte mängd). Så det jag gjorde var att jag kollar av en gång i timmen om det regnar, om det regnat mer än 3 gånger senaste dygnet så tillåter den inte bevattningen. Därmed så blir inte bevattningen stoppad av ett litet duggregn.
Om jag tolkar din bifogade fil rätt så lägger du en trapp som stoppar bevattning från att starta X timmar efter att det regnat? Det låter också vettigt men har ju just den effekten att den inte skiljer på stort eller litet regn. Så jag tror att jag kanske lägger dem seriellt.

Mvh

Skriv svar