Tänd/Släck allt problem

Hanterar frågor kring ETS programering
johnpohlman
Besökare
Besökare
Kontakt:

Tänd/Släck allt problem

Oläst inläggav johnpohlman » 03 jun 2013, 12:46

Hej, det var två år sedan jag håll på med ETS senast och behöver få lite hjälp på traven med en sak. Man glömmer fort.

Jag har problemet att när jag släcker huset på släck-allt knappen så vet ju inte övriga knappar i huset om statusen på dimmrar och brytaktorer. Samma om jag tänder allt i huset på knapppen så måste man dubbeltrycka på knapparna i huset. Hur skråen var det man gjorde för att lösa detta problem??

Antar att jag ska skapa en gruppadress för detta men förstår inte vilka objekt jag ska lägga där i??

Jag har GIRA 514200 touchknapp plus och GIRAs dimmer och brytaktorer.

Tack på förhand John
Senast redigerad av johnpohlman 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Tänd/Släck allt problem

Oläst inläggav olko » 03 jun 2013, 16:14

Lägg in dom berörda knapparna så att dom lyssnar på släck allt adressen

//Olov
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 04 jun 2013, 06:30

Det snyggaste och bästa sättet tycker jag, är att lägga kvitteringen från aktorerna på till/från-objektet (efter till/från objektet självt). Då får du alltid aktuell status på alla knappar oavsett vilket objekt som tänder eller släcker.
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

mickeliten
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mickeliten » 04 jun 2013, 22:00

mnmerlin skrev:Det snyggaste och bästa sättet tycker jag, är att lägga kvitteringen från aktorerna på till/från-objektet (efter till/från objektet självt). Då får du alltid aktuell status på alla knappar oavsett vilket objekt som tänder eller släcker.

Förstår inte hur du menar här? Menar du att du lägger aktorns kvitteringsobjekt i gruppadressen för PÅ/AV där även knappens PÅ/AV-objekt ligger?

Jag gör alltid en gruppadress för kvittering.
Där lägger man aktorns kvitteringsobjekt samt PÅ/AV-objektet för de berörda knapparna som ska veta aktorns status.
Senast redigerad av mickeliten 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 05 jun 2013, 07:32

mickeliten skrev:Där lägger man aktorns kvitteringsobjekt samt PÅ/AV-objektet för de berörda knapparna som ska veta aktorns status.

Om jag fattar dig rätt borde detta räcka. Du menar att du i en viss gruppadress (X) ligger aktorns statusobjekt (sändande) samt alla knappars statusobjekt (mottagande), när du sedan kör ett scenario som påverkar aktorm får du ändå dubbeltrycka på de knappar som är kopplade till (vars statusobjekt är kopplade till X)?

Konstigt i så fall, det borde funka. kan du visa lite bilder på gruppadresser och isntällningar?

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

mickeliten
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mickeliten » 05 jun 2013, 12:21

Du kan också lägga in PÅ/AV-objekten från alla berörda knappar i gruppadressen för "släck allt".

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 05 jun 2013, 23:06

Jag kanske var lite otydlig.

Du kopplar PÅ/AV mellan knappen och aktorn för att kunna tända och släcka som vanligt, inget konstigt med det. Den blir sändande adress.

Sen kopplar du aktorns aktiva kvitteringsobjekt till samma PÅ/AV knapp. Det är viktigt att man gör detta i rätt ordning. KNX kan som bekant bara skicka på en gruppadress men läsa från flera.

Effekten blir följande, när du trycker på knappen tänds och släcks lampan precis som vanligt, inget konstigt med det. Men om du tänder eller släcker lampan från ett annat håll, låt säga en annan knapp som släck allt, en touchpanel, en telefonapp eller ett scenario för den delen så kommer knappens PÅ/AV att uppdateras med det aktiva kvitteringstelegrammet från aktorn. Du slipper med andra ord dubbeltryck och om du har knappar med indikering visar de alltid rätt status för respektive aktorkanal.

Fördelen om du gör på detta sättet är att du alltid har korrekt status på dina knappar och du får en mycket tydligare programmering. Börjar du knyta dina centrala funktioner till alla knappar så lovar jag att du inte kommer att veta vad du gör till slut. Har du bara en central funktion och den är släck allt så kanske, men jag skulle aldrig göra på det sättet. (Undantag om din aktor skulle sakna aktivt kvitteringsobjekt)

Jag vet inte om detta blev särskilt mycket tydligare. Men det är det bästa sättet att få rätt status på knapparna för att slippa dubbeltryck någonsin igen. :)

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 05 jun 2013, 23:13

mickeliten skrev:
mnmerlin skrev:Det snyggaste och bästa sättet tycker jag, är att lägga kvitteringen från aktorerna på till/från-objektet (efter till/från objektet självt). Då får du alltid aktuell status på alla knappar oavsett vilket objekt som tänder eller släcker.

Förstår inte hur du menar här? Menar du att du lägger aktorns kvitteringsobjekt i gruppadressen för PÅ/AV där även knappens PÅ/AV-objekt ligger?

Jag gör alltid en gruppadress för kvittering.
Där lägger man aktorns kvitteringsobjekt samt PÅ/AV-objektet för de berörda knapparna som ska veta aktorns status.

Sorry, jag läste lite slarvigt först. Från en dimmeraktor har du 5 gruppadresser, PÅ/AV, Dimmer, Nivå, Status, Status Nivå. På en typisk knapp som du använder för dimmer har du 2 gruppadresser. PÅ/AV och Dimmer.

Knappens PÅ/AV -> Aktorns PÅ/AV
Aktorns Status -> Knappens PÅ/AV
Knappens Dimmer - Aktorns Dimmer

Så blir det rätt alltid oavsett hur många scenarion eller appar eller vad du nu har och styr med du använder för att tända samma lampa. Aldrig dubbeltryck och aldrig mer än 3 gruppadresser på en knapp. Använder man två knappar för dimmer en för att öka och en för att minska får man aldrig detta problemet för då är statusen inte relevant (om man inte använder statusindikering).

mickeliten
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mickeliten » 06 jun 2013, 09:05

Ja du ser. Jag förstår hur du menar. Förstår vad du menar med att det kan bli rörigt också om man har många centrala funktioner.
Jag brukar lägga allt i en egen gruppadress för status istället för i på/av-adressen.

lennart
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav lennart » 18 dec 2013, 11:04

Jag har samma strulet.
får dubbel tryck vid sener å släck allt.
med Schneider exxact knappar

har separat gruppadress för
-00 x sener Å släck allt
-1/0 x Tänd släck
- 1/1 x dimmer
-1/2 x Status
i status gruppen ligger alla objekt från aktor status å knapp status som sändande är det där felet är tro?
Senast redigerad av lennart 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"