Golvvärme programmering

Hanterar frågor kring ETS programering
Schotte
Medlem
Medlem
Kontakt:

Golvvärme programmering

Oläst inlägg av Schotte » 15 dec 2013, 19:45

Hej,

Behöver programmera lite golvvärme i ETS. Har aldrig hållit på med värme tidigare, och sitter mest nu och bara kliar mig i huvudet.
Rumsgivare tryckknap med RTR, Schneider WDE002939
Värmeaktor, Themen HMT 6

Rumsgivaren har ju typ hur mkt parametrar som helst känns det som, o ja har ingen aning om hur det skall vara. :cry:
Någon som har bra koll och gjort det tidigare och som har ett bra exempel på inställningar och gruppadresser hur dom skall vara?
Senast redigerad av Schotte 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

power650
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Golvvärme programmering

Oläst inlägg av power650 » 15 dec 2013, 22:53

Börvärde har jag för mig är setpoint.
Sedan vet jag inte hur det ser ut med din golvärmestyrning på uponor är det "room temperatur"
Senast redigerad av power650 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Golvvärme programmering

Oläst inlägg av ullberg » 17 dec 2013, 01:24

Till att börja med: du är helt säker på att du ska ha termostater på slingorna? Det brukar ju vara att rekommendera att istället göra en bra injustering, speciellt om man har en värmepump som kan få lite många till och frånslag om alla slingor råkar vara stängda (säger jag som själv kör med termostater, att justera slingor kan jag inget om och har inte orkat sätta mig in i, men jag har faktiskt inte en värmepump heller)

Som du noterat så finns det väldigt många inställningar i den RTR:en så exakt konfig är lite svårt att ge, men rent generellt skulle jag förklara det så här:

RTR:en mäter temperatur och gör om det med antingen PI eller hysteres till en styrsignal. Denna styrsignal kan vara antingen puls (on/off) eller ett värde 0-100% (I hysteresfallet är det väl ingen skillnad på dessa antar jag men det ändrar ju typen på KO:t), det senare skulle jag säga är att föredra om den mottagande aktorn stödjer det. Jag har aldrig använt HMT, men väl HMG och den stödjer det så jag tror du kan köra så (alla dedikerade värmeaktorer jag stött på gör det)

Om du vill ha PI eller hysteres, tja i ett trögt system som golvvärme föredrar jag PI (givet att man får parametrarna rätt) så den "drar av" lite innan uppnått målvärde. Så mitt förslag är att välja "PI continious" i fliken "Control Heating". För att matcha detta måste du ställa HMT:n på att ta emot en sådan kontinuerlig signal (heter "type of actuating value" -> "continious" på en HMG)

Det gruppobjekt du vill åt i RTR:en är nr 62 ("Correcting variable heating" inte det grymmaste namnet imho) som på en HMG ska sammankopplas med ett av de gruppobjekt som heter "Continious actuating value" för rätt kanal, gissar att det heter samma sak på en HMT

Lite andra inställningar (ändringar av standard) som jag skulle göra (men du får väl tänka igenom själv):
- Control general -> use control -> yes (denna måste du givetvis ha)
- Control general -> Operation mode after reset -> comfort
- Control general -> Operation mode after download -> comfort
- setpoints -> ev. ändra setpoint for comfort mode
- Control heating -> select heating system -> underfloor heating (denna beror på trögheten i systemet, behöver ev. justeras manuellt om det blir många svängningar)
- Correcting heating variables -> ev. sätta en lägsta nivå om man vill att slingorna alltid ska vara lite öppna
- Correcting heating variables -> use valve protection -> yes (jag vet inte om detta behövs, men jag slår alltid på det)

Hoppas det hjälpte lite.

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar