Scenario Problem

Hanterar frågor kring ETS programering
Hank
Medlem
Medlem
Kontakt:

Scenario Problem

Oläst inlägg av Hank » 16 jan 2014, 16:27

Hej

Jag har några frågor om programering av- Scenarion.

1. Kan man bara tända i ett Scenario och inte släcka?
2. Har inga problem att få scenarion att fungera för mina Merten 0-10V aktorer men när det gäller Siemens 8-Ch Actor 5WG1567-1AB12 så kan jag koppla en kannal till ett Scene nummer.
Men när scenen aktiveras genom en knapp på vägen så händer inget.
Nedan kommentar är från Setup manualen för denna aktor, men jag förstår inte vad jag skall göra.
"If a scene is called before a switching state was saved for it, the corresponding channel will be switched off"

Tack för hjälp på förhand.
Senast redigerad av Hank 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Scenario Problem

Oläst inlägg av ullberg » 18 jan 2014, 12:37

som svar på 1:an så jo, en scen kan släcka också.

när det gäller 2:an så har jag aldrig kört den aktorn men jag har en annan Siemens som är lite skum på det sättet att man under parameteriseringen av scener inte kan skriva in scennummer, utan det är bara en lista där man kan ställa aktorn tillstånd. Denna lista är numrerad 1-8 och det tog mig ett tag att fatta att dessa nummer var scen-ID:n, denna aktor kan alltså inte acceptera alla scen-ID:n från 1-64 / 0-63 utan bara 1-8. Men för det funkar den, även om det är lite irriterande om man har många scener på samma gruppadress. Kan det vara så med din också kanske?

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Hank
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Hank » 10 feb 2014, 11:19

Tack Ullberg för ditt svar, men nej den version klarar all 1-64 senarion.
Problemet är att jag inte vet vart jag säger att den skall vara till/från när senario aktiveras.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inlägg av ullberg » 10 feb 2014, 11:36

Hank skrev:Tack Ullberg för ditt svar, men nej den version klarar all 1-64 senarion.
Problemet är att jag inte vet vart jag säger att den skall vara till/från när senario aktiveras.
Ah, då tror jag att jag förstår. Kollade upp aktorn och den ser identisk ut med en jag kört, fast i 16kanalers utförande. Om jag minns rätt angående den så gick det inte att parametrisera scenariot inifrån ETS, utan man var tvungen att lära in det (dvs. i drift ställa aktorn som man vill ha det och sedan lära in det som ett scenario, typiskt genom att hålla nere scenarioknappen, men det beror ju på hur den är programmerad).

/U

Hank
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Hank » 10 feb 2014, 11:41

Ok, det förklarar saken.
Det finns ingen möjlighet att läsa in en sådan självinlärd funktionen tillbaka till ETS sedan?

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inlägg av ullberg » 10 feb 2014, 12:22

Hank skrev:Ok, det förklarar saken.
Det finns ingen möjlighet att läsa in en sådan självinlärd funktionen tillbaka till ETS sedan?
Beats me, men jag tror att den kommer ihåg scenarion även om man programmerar om den (inom rimliga gränser iaf.), jag tror jag ändrat lite i parametrarna på de jag kört och inte behövt programmera om scenarion efter det.

Skriv svar