ETS4 strejkar efter uppdatering

Hanterar frågor kring ETS programering
ybu
Medlem
Medlem
Kontakt:

ETS4 strejkar efter uppdatering

Oläst inläggav ybu » 10 apr 2014, 20:40

Uppdaterade ETS4 igår på hemmadatorn och fick konvertera databaser för att de skulle funka i nya versionen. Jag har för mig att jag använde programmet efter uppdateringen, men idag funkar ingenting. Den klarar inte öppna Databasen vid uppstart, jag kan inte öppna en sparad och jag kan inte göra en ny.

Får detta meddelande vid uppstart: "Öppna databas (C:\ProgramData\KNX\ETS4\v4.0\Databases\Databas 1.mdf) misslyckades. Servern svarade inte i tid."
Följt av: "Ett internt fel inträffade. Databas inte öppen."

När jag försöker skapa en ny databas:

Det gick inte att skapa databas 'C:\ProgramData\KNX\ETS4\v4.0\Databases\Ny databas.mdf'.
Databasen är inte tillgänglig.
No Database Server is available.

Om det har med uppdateringen att göra är så klart inte säkert, men det är ju enkelt att anta det..

Några tips på hur detta avhjälps?
Senast redigerad av ybu 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS4 strejkar efter uppdatering

Oläst inläggav mnmerlin » 10 apr 2014, 20:53

Det där känner jag igen. Tror att jag installerade om ETS för att få bukt med det. Känns som databasen inte går igång som den ska. Om det har med uppdateringen eller ej är svårt att säga.

Om det är till någon glädje kommer inte nästa version av ETS att ha någon databas. :)
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

david
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav david » 10 apr 2014, 22:11

Vet inte varför det skulle dyka upp efter uppdateringen... Men jag har haft samma problem, nu senast på hemmadatorn och felet har troligen samband med "datornamn" i Windows och ditt inloggningsnamn i Windows . Dessa får inte vara samma. Testa att byta inloggningsnamn och eventuellt installera om ETS.

Fråga mig inte varför... Nån annan kanske kan svara?
Senast redigerad av david 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

eskil
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav eskil » 10 apr 2014, 23:34

Har inte datorn framför mig så jag spånar lite. Det låter som om SQL servern inte svarar eller att ets är felkonfigurerat.
Skriv services.msc i startmenyn och kolla att det finns en tjänst igång som heter typ sqlserver eller mssql.
Det lär även finnas en inställning i ets som anger hur den ska ansluta mot sql. Är inte osannolikt att en uppdatering skrev över den gamla inställningen. Hör av dig om du inte får till det så kan vi bena ut det ifall det är sql som är problemet.

Alltid bättre med lite onödig teknik än ingen teknik...
Senast redigerad av eskil 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ybu
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav ybu » 11 apr 2014, 20:04

Tack för svaren. Något måste ha gått snett med senaste uppdateringen, för när jag startade programmet idag så ville den åter igen uppdatera programmet. Den sade aldrig igår att installationen misslyckades, men det måste den ha gjort. Nu fungerar det iaf igen!
Senast redigerad av ybu 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Mackidacki
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Mackidacki » 02 maj 2014, 13:05

Mitt ETS4 började strejka helt plötsligt utan att jag uppdaterat. Kunde inte öppna databasen, skapa en ny databas eller ladda in min backup.
Installerade om ETS4 4.1.5 och kan nu skapa ny databas men inte öppna min gamla ej heller importera min backup.

Följande felmeddelande kommer:
Det gick inte att öppna databas 'C:\ProgramData\KNX\ETS4\v4.0\Databases\Schneider.mdf'.
Databasens schemaversion är okänd. Detta kan inträffa om databasen skapades med en nyare version av ETS4.

Någon som har en idé hur man kan fixa detta, extremt frustrerande att behöva programmera om 3st anläggningar från scratch som ligger i denna databas. :shock: :shock:
Senast redigerad av Mackidacki 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Mikael.W
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav Mikael.W » 07 jul 2014, 07:37

Jag hade samma problem men det löste sig med Eskils tips, tack för det. startade upp SQL server (KNXETS4) manuellt. "Skriv services.msc i startmenyn och hitta SQL server (KNXETS4)"
Senast redigerad av Mikael.W 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"