[Löst] Hjälp sätta lokal adress på IP-gränssnitt - Södra Sth

Hanterar frågor kring ETS programering
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 08 jun 2014, 16:58

Tänkte att jag i helgen skulle börjat labba med KNX-prylarna som jag köpt hem för vårt villaprojekt. Gick tyvärr bet direkt då jag inte får igång mitt nya IP Interface...

Efter en del felsökning så verkar den trasig men jag är inte 100% säker då jag inte har kunnat testa att programmera lokala KNX-adressen på den via bussen från ett annat gränssnitt. Den skall kunna programmera sin egna lokala adress med ETS4 men verkar tyvärr inte fungera trots en massa olika tester.

Min fråga är om någon här på forumet har ett fungerande KNX-gränsnitt och råkar befinna sig i södra delarna av Stockholm, och skulle kunna hjälpa mig att testa om den går att programmera från bussen?

Befinner mig själv i Älvsjö.

Skulle helst vilja testa detta innan jag skickar in den som DOA.
Senast redigerad av Videonisse 10 jun 2014, 15:08, redigerad totalt 1 gång.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Hjälp sätta lokal adress på IP-gränssnitt - Södra Stockh

Oläst inläggav olko » 08 jun 2014, 21:32

norrköping....
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Hjälp sätta lokal adress på IP-gränssnitt - Södra Stockh

Oläst inläggav Videonisse » 10 jun 2014, 15:07

Har glädjande nog löst sig! Fungerar nu utmärkt efter jag fått hjälp med att via USB sätta en fysisk adress på den via ETS4. Stort tack till jabel som hjälpte mig :)

Skall bli kul att se svaret från leverantörens support...

Men nu är jag ju inte helt överraskad att det strulade eftersom jag läst en del om det och många rekommenderar att man har tillgång till ett KNX USB-gränsnitt också. Router vill jag inte lägga pengar på eftersom jag inte kommer använda funktionerna i den och de är inte värda pengarna. Skulle jag isåfall hellre köpa en Wiregate eller liknande som kan göra fler saker..
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 20 jun 2014, 17:42

UPPDATERING

Trots ovan visade det sig ändå att jag inte kunde programmera ngt på bussen. Efter samma problem med en utbytesenhet så testade jag byta drosseln - det löste problemet helt till slut...
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"