Gruppadresser för dimmrar

Hanterar frågor kring ETS programering
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Gruppadresser för dimmrar

Oläst inläggav Videonisse » 23 jun 2014, 11:53

Labbar med dimmerfunktioner för min nya anläggning och försöker få till GA-strukturen på ett bra sätt så att även tex Openhab fungerar tillförlitligt.

Jag har 2 frågor och har försökt visualisera dem i bilden nedan.

1. På Dimmeraktorn (Theben): bör GA sättas på objekt 9 "Kvittering av/på" DPT 1.001, och ska den isåfall ha en egen GA eller använda 1/1/68?
- Eller kan man på GA 1/4/68 och därmed blanda olika DPTs? Den tar just nu emot objekt 10 från dimmern som är Kvittering i %, DPT 5.001.

2. Analogaktorn från Berker verkar själv inte komma ihåg senaste värde utan går på 100% (10V) vid "På", även om jag inte dimmrat ner till 0% utan bara tryckt på "Av". Men den har ju ett ingångsobjekt som går att använda. Frågan är bara vart jag får tag på det senaste dimmervärdet?
- Objekt 4 på analogaktorn skickar ut Statusvärde, DPT 5.001, men det sista värdet den skickat ut är 0% så egentligen är det det näst sista värdet som jag vill åt...

Kört fast lite så all återkoppling är välkommen :)

PS. Om ni undrar varför jag kör ETS:en och dokumentation på tyska så är det pga att det finns väldigt mycket support att få från tysktalande men de flesta är riktigt kassa på engelska - och jag råkar vara hyffsad på tyska och gillar att kunna få hjälp av de främsta i KNX-branschen (förutom ni här på hemmaplan förstås) 8-)

https://www.dropbox.com/s/y4903bmmkux62 ... -06-23.png
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Gruppadresser för dimmrar

Oläst inläggav mnmerlin » 24 jun 2014, 07:25

Videonisse skrev:Labbar med dimmerfunktioner för min nya anläggning och försöker få till GA-strukturen på ett bra sätt så att även tex Openhab fungerar tillförlitligt.

Jag har 2 frågor och har försökt visualisera dem i bilden nedan.

1. På Dimmeraktorn (Theben): bör GA sättas på objekt 9 "Kvittering av/på" DPT 1.001, och ska den isåfall ha en egen GA eller använda 1/1/68?
- Eller kan man på GA 1/4/68 och därmed blanda olika DPTs? Den tar just nu emot objekt 10 från dimmern som är Kvittering i %, DPT 5.001.

2. Analogaktorn från Berker verkar själv inte komma ihåg senaste värde utan går på 100% (10V) vid "På", även om jag inte dimmrat ner till 0% utan bara tryckt på "Av". Men den har ju ett ingångsobjekt som går att använda. Frågan är bara vart jag får tag på det senaste dimmervärdet?
- Objekt 4 på analogaktorn skickar ut Statusvärde, DPT 5.001, men det sista värdet den skickat ut är 0% så egentligen är det det näst sista värdet som jag vill åt...

Kört fast lite så all återkoppling är välkommen :)

PS. Om ni undrar varför jag kör ETS:en och dokumentation på tyska så är det pga att det finns väldigt mycket support att få från tysktalande men de flesta är riktigt kassa på engelska - och jag råkar vara hyffsad på tyska och gillar att kunna få hjälp av de främsta i KNX-branschen (förutom ni här på hemmaplan förstås) 8-)

https://www.dropbox.com/s/y4903bmmkux62 ... -06-23.png

På Theben dimmern kan du aktivera separata objekt och gruppadresser för kvittering. Jag har inte koll på hur det fungerar i OpenHAB men i alla andra visualiseringar jag har kört så knyter man kvitteringsobjektet på samma objekt som Till/Från fast efter Till/Från-objektet. Likadant för nivåkvitteringen.

När det gäller analogaktorn är den ju egentligen inte tänkt att använda som dimmer på det sättet. Jag har själv använt en för att styra en RGB-grunka, men precis som du säger så saknar den en del "dimmerfunktioner" som att hålla rätt på var den var sist. Jag vet inte om du kan spara värdet på något sätt i din tredjepartsmjukvara. Själv brukar jag köra ComfortClick som visualisering och där kanske man hade kunnat mickla till någon funktion för att "lagra" sista värdet. Annars får man vackert leva med att den tänder till 100% när lampan varit släckt.
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 24 jun 2014, 14:04

mnmerlin skrev:På Theben dimmern kan du aktivera separata objekt och gruppadresser för kvittering. Jag har inte koll på hur det fungerar i OpenHAB men i alla andra visualiseringar jag har kört så knyter man kvitteringsobjektet på samma objekt som Till/Från fast efter Till/Från-objektet. Likadant för nivåkvitteringen.

Är inte helt med på vad du menar. Skall GAs för objekt 9 och 10 vara samma GAs som för objekt 0 respektive 2?

Bilagor fungerar inte så här länk till bilden som ovan refererar till: https://www.dropbox.com/s/zaq9g1yy4vxt7 ... tor%29.png

När det gäller analogaktorn är den ju egentligen inte tänkt att använda som dimmer på det sättet. Jag har själv använt en för att styra en RGB-grunka, men precis som du säger så saknar den en del "dimmerfunktioner" som att hålla rätt på var den var sist. Jag vet inte om du kan spara värdet på något sätt i din tredjepartsmjukvara. Själv brukar jag köra ComfortClick som visualisering och där kanske man hade kunnat mickla till någon funktion för att "lagra" sista värdet. Annars får man vackert leva med att den tänder till 100% när lampan varit släckt.

Bekräftar vad jag trodde. Skall senare inte använda den som dimmer så borde inte bli något problem. Om jag behöver lösa det så borde det som du skriver gå att fixa med tredjepartsmjukvaran. Är väl bara att ha en regel som tar senaste dimvärdet och skriver till en separat GA om inte = 0.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 26 jun 2014, 16:00

Videonisse skrev:Är inte helt med på vad du menar. Skall GAs för objekt 9 och 10 vara samma GAs som för objekt 0 respektive 2?

Precis så, man knyter dem mot samma objekt, men du måste vara noga att få dem i rätt ordning, KNX sänder alltid på den första adressen som den är knuten mot. Däremot lyssnar den på samtliga adresser som ligger efter. Nu vet jag inte hur det är i openHAB men om du har en vanlig KNX-tryckknapp så knyter du först till/från objektet till tänd/släck på knappen, sen knyter du kvitteringen också till knappen. Då får knappen automatiskt rätt status. I ComfortClick har varje KNX-device en separat adressingång för kvittering.

När det gäller ljusnivån gäller samma sak. Fast till tryckknappar har man ingen nytta av det. Bara om du ska visualisera.
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 27 jun 2014, 15:43

mnmerlin skrev:Precis så, man knyter dem mot samma objekt, men du måste vara noga att få dem i rätt ordning, KNX sänder alltid på den första adressen som den är knuten mot. Däremot lyssnar den på samtliga adresser som ligger efter.

Jag igår läste på tyska forumet att flera KNX-gurus där rekommenderar att man skapar en separat GA för varje kommunikationsobjekt, dvs att 9 0ch 10 får egna GAs. Vet du varför de rekommenderar det och gäller det kanske bara större anläggningar?

Har filat på en GA-struktur som passar en vanlig villa, lägger upp lite info om den inom kort.

Återgå till "Programering / ETS"