Programmera på distans

Hanterar frågor kring ETS programering
Robban
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Programmera på distans

Oläst inläggav Robban » 27 jun 2014, 12:25

Tänkte erbjuda mina kunder 'fjärrsupport' men jag lyckas inte få kontakt med IP-interfacen ute ifrån? Är det någon som har erfarenhet av detta? Har öppnat portar osv och kan inte riktigt förstå varför jag inte får kontakt.
Senast redigerad av Robban 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Programmera på distans

Oläst inläggav Videonisse » 27 jun 2014, 16:03

Robban skrev:Tänkte erbjuda mina kunder 'fjärrsupport' men jag lyckas inte få kontakt med IP-interfacen ute ifrån? Är det någon som har erfarenhet av detta? Har öppnat portar osv och kan inte riktigt förstå varför jag inte får kontakt.

Har du konfigat "port forwarding" i gränsnittet (3671) på kundens bredbandsrouter eller vad har du gjort vart?

Tanken med att kunna ge support så är superbra men rent principiuellt så skulle jag säkerhetsmässigt själv inte vilja att någon leverantör öppnande upp i min brandvägg för att komma in utifrån... Då är det bättre att sätta upp VPN-server på routern (om den stödjer det) och köra med VPN-tunnel in till kundens nät, samt så skall VPN-tunneln vara konfigad för att bara nå de IP-adresser den behöver. Dvs inte nå kundens datorer etc. Men det är kanske för att jag jobbar inom IT-branschen och är rätt paranoid när det gäller mitt eget nät hemma som jag är rätt försiktig... 8-)
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Robban
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Programmera på distans

Oläst inläggav Robban » 01 jul 2014, 10:21

Japp det har jag gjort och sedan använt kundens externa IP i ETS.
Tänkte att man visar hur man enkelt aktiverar/avaktiverar tjänsten i routern så slipper dom sitta med en öppen port när den inte används.
Har en del kunder som bor ganska långt bort och då skulle detta va en smidig och billigare lösning för alla inblandade.

Har använt mig av en Raspberry Pi med VPN server och det funkar ju såklart bra.
Har man kunder som är tekniknördar ser jag inget större problem men tyvärr är 9/10 inte det ;)
Senast redigerad av Robban 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"