Gruppadresser

Hanterar frågor kring ETS programering
Tulevall
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Gruppadresser

Oläst inläggav Tulevall » 31 okt 2014, 08:25

Hej, jag håller på att programmera belysning i en simhall och har lite funderingar om hur jag ska programmera.

I omklädningsrummen sitter det frånvaro sensorer typ (Rörelsevakt HF 3360 E nr: 1312062)
¨
Den är ritat till en låda som sitter i närheten. I lådan ska det sitta en DALI gateway 8x16 portar E nr: 17 510 84 och en binär ingång E nr: 17 656 25.

Det sitter brytaktorer som styr belysningen i omklädningsrummen i centralen.

Ute vid receptionen sitter den en knx tryckknapp 4-knappar som ska kunna släcka tända/släcka belysningen i omklädningsrummen.

Jag antar att frånvaro sensorn kopplas in binäringången. Sen går tändtrådarna ut från Daligateway till armaturerna.

Det jag inte får ihop är hur jag ska lägga in gruppadresser för att få det att fungera.

Det här är mitt första projekt efter jag gick kursen för 1 år sedan, så skulle vara väldigt tacksam för utförliga svar.
Sen undrar jag om det går att få ta på någon support av knx via telefon eller något.

Mvh Sebastian
Senast redigerad av Tulevall 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Gruppadresser

Oläst inläggav Videonisse » 31 okt 2014, 09:28

Kan inte ge dig ett professionellt svar då jag är privatperson (men har varit styr o reglerare), det är väl inte svårare än att du behöver en GA per använd binäringång samt en GA per "Av/På"dataobjekt per tryckknapp.

Dessutom vill du säkert visa status per ljusgrupp när de är manuellt på, dvs om knappsatsen har LEDs för det. Då behövs ett GA per grupp för Status.

Skall receptionen ha en knapp för "All manuell belysning av", då blir det ännu en GA.

I programmeringen behöver du i Dali-appen lägga in att tryckknapparna får högre prio än rörelsdetektorernas ingångar.

Är detta till ngn hjälp?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Tulevall
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Tulevall » 31 okt 2014, 10:24

Okej, det var ungefär så jag har tänkt. Just nu har jag bara lagt upp GA för T/F, Dim, Ljv, Status T/F, Status/Ljv för dom olika rummen. Men tänkte att jag kan väl inte knyta samma GA till alla apparater typ (T/F 1/1/0 omklädningsrum 1) till tryckknapp, binäringång, DALI gateway, Brytaktor?

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Gruppadresser

Oläst inläggav Videonisse » 01 nov 2014, 07:34

Ingångarna bör(ska?) ha egna GAs, dvs separata för KNX-tryckknapparna och binäringångarna som rörelsedetektorn är ansluten till.

Ang brytaktorn antar jag att den skall användas för att helt bryta strömmen till deras Dali-ballaster, kolla om Dali GW har inbyggd funktion för detta (kan heta Stand-by). Om ja så ska denna ha egen GA.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 01 nov 2014, 10:29

För dali-lasterna ska du inte ha en brytaktor innan. Det behövs endast dali-gatewayn och från den kan du koppla max 16st don per utgång.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 01 nov 2014, 17:09

Kanske inte är tänkt så här men Dali-ballaster drar ju en del ström även när ljuskällan är av, dvs i stand-by-läget. Då används väl en brytaktor för att koppla bort primärmatningen, stämmer inte det?

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 03 nov 2014, 19:23

Visst drar donen lite ström i standby (<0,5W/don). Men jag tror bara att det skulle bli problem programmeringsmässigt att ha en brytaktor före, då man inte kan tända lasten med bara ett dimmerobjekt eller scenarioobjekt. Utan knappen skulle vara tvungen att först koppla kanalen i brytaktorn för att sedan säkert behöva vänta lite så att donet hinner starta och sen dimma.

I de flesta fall då man har en dali-gateway som man kan gruppera som man vill programmeringsmässigt, och då vill man ju verkligen inte ha brytaktorer före. Då detta strular till framtida ändringar. Sedan är det jäkligt skönt att kunna ha samma matning till flera olika grupper.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 04 nov 2014, 11:48

Låter vettigt :-)

Frågan är vad Tulevall då skall ha brytaktorerna till i denna installation då han skriver att de styr belysningen som också styrs av Dali?

Tulevall
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Tulevall » 13 nov 2014, 10:26

Har varit väldigt upptagen så har inte hunnit kolla på svaren här förrns nu.

Här kommer beskrivningen av styrningen i omklädningsrummen:

Belysningen i omklädningsrum styrs av rörelsedetektorer monterad i tak, dessa styr via binäringång och daligateway donen i armaturerna så de dimmrar ned till ca 30% då ingen är i rummet, armaturen får ej dimma ner helt. Släckning och tändning sker via brytaktor i elcentral.

4-knappars är intstallerad i reception och knapparna styr tänd-släck omklädning, trapphus+korridor samt släck allt. 1 st knapp i reserv.

Så jag antar att när dom kommer på morgonen tänder dom upp allt via brytaktorn och då går även styrningen för omklädningsrummen igång. Brytaktorn i centralen styr kontaktorer som styr belysningsmatningarna för omklädningsrummen.

Återgå till "Programering / ETS"