Aktivera flera lampor samtidigt

Hanterar frågor kring ETS programering
marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Aktivera flera lampor samtidigt

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 31 dec 2014, 00:53

Tack för lång utläggning om scenarion, ska kika på det tids nog.

Nu till mitt aktuella problem.
Har fått igång en "släck allt-knapp" där också status-leddarna indikerar korrekt status.
Däremot så får jag problem när jag ska tända en lampa - från en annan tryck-knappspanel - än den jag släckte allt med. Det som händer är att jag måste trycka 2 ggr på knappen, första gången händer ingenting och andra så tänds lampan.
Gör jag en bussövervakning så visas 2 stycken meddelanden med "TILL"
Senast redigerad av marcus.john.lundberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Mvh,
Marcus

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 31 dec 2014, 08:31

Tack @mnmerlin för en strålande beskrivning! :)
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 01 jan 2015, 14:49

marcus.john.lundberg skrev:Tack för lång utläggning om scenarion, ska kika på det tids nog.

Har fått igång en "släck allt-knapp" där också status-leddarna indikerar korrekt status.
Däremot så får jag problem när jag ska tända en lampa - från en annan tryck-knappspanel - än den jag släckte allt med. Det som händer är att jag måste trycka 2 ggr på knappen, första gången händer ingenting och andra så tänds lampan.

Detta är en annan av fallgroparna vid programmering av KNX.

När man använder sig av samma knapp med växlande funktion för både tänd och släck måste man även uppdatera knappen med status så att den vet om den ska skicka en 1:a eller en 0:a.

Detta löser du lätt genom att lägga gruppadressen för status/kvittering (samma som du kanske använde till status-ledarna) även på gruppobjektet för knappen.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 01 jan 2015, 17:47

Har du satt att du vill ha aktivt statustelegram på aktorerna? Oftast står dom på passivt i fabriksinställningarna (åtminståne på Gira, Jung och Berker).
Detta brukar ge upphov till dubbeltryckningar.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 01 jan 2015, 23:15

weavex skrev:
marcus.john.lundberg skrev:Tack för lång utläggning om scenarion, ska kika på det tids nog.

Detta är en annan av fallgroparna vid programmering av KNX.

När man använder sig av samma knapp med växlande funktion för både tänd och släck måste man även uppdatera knappen med status så att den vet om den ska skicka en 1:a eller en 0:a.

Detta löser du lätt genom att lägga gruppadressen för status/kvittering (samma som du kanske använde till status-ledarna) även på gruppobjektet för knappen.

Kan du förtydliga lite mer, förstår inte vad du menar?
Senast redigerad av marcus.john.lundberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh,
Marcus

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 01 jan 2015, 23:31

Om du kör dina knappar som "rocker" dvs en knapp för på och en knapp för av, så får du inte problem, för på-knappen skickar alltid 1 och av-knappen skickar alltid 0.
Men om du kör 1-knappsfunktion, dvs toggle för av/på på samma knapp så håller den koll själv på om den är till/från men andra knappar som styr samma objekt vet inte att du togglat på en annan panel eller att du kört "släck allt" telegrammet. Därför skall du:

1. Koppla gruppadress från aktorns statusobjekt till tryckknappens switchobjekt. eftersom en tryckknapp ofta inte har eget objekt för status så lägger du denna gruppadress som nummer två, dvs efter den gruppadress som skickas till aktorn. Viktigt att det är nummer två, eftersom en knapp bara kan sända på en gruppadress och lyssnar på resten i följden.

2. Se till att aktorns statustelegram är aktivt och inte passivt, på detta vis uppdaterar du alla knappar som lyssnar på telegrammet. Detta gör att övriga toggleknappar vet vilket läge aktorn står i.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 02 jan 2015, 00:17

sx3 skrev:Om du kör dina knappar som "rocker" dvs en knapp för på och en knapp för av, så får du inte problem, för på-knappen skickar alltid 1 och av-knappen skickar alltid 0.
Men om du kör 1-knappsfunktion, dvs toggle för av/på på samma knapp så håller den koll själv på om den är till/från men andra knappar som styr samma objekt vet inte att du togglat på en annan panel eller att du kört "släck allt" telegrammet. Därför skall du:

1. Koppla gruppadress från aktorns statusobjekt till tryckknappens switchobjekt. eftersom en tryckknapp ofta inte har eget objekt för status så lägger du denna gruppadress som nummer två, dvs efter den gruppadress som skickas till aktorn. Viktigt att det är nummer två, eftersom en knapp bara kan sända på en gruppadress och lyssnar på resten i följden.

2. Se till att aktorns statustelegram är aktivt och inte passivt, på detta vis uppdaterar du alla knappar som lyssnar på telegrammet. Detta gör att övriga toggleknappar vet vilket läge aktorn står i.

Perfekt, då fattar jag!
Mvh,
Marcus

idan
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav idan » 06 feb 2018, 12:16

marcus.john.lundberg skrev:Det fungerade fint!

Om jag vill styra all belysning i huset via samma knapp, skapar jag då först en gruppadress "allbelysning" som jag länkar till knappen och sedan till varje kanal som är kopplad till en lampa?

Sent from my iPad using Tapatalk

Jag har gjort precis samma sak med min ytterbelysning (alltså 1 gruppadress fast flera utgångar). 1 utav utgångarna slocknar efter ca 1 minut, vet någon varför? det verkar vara någon form utav timerfunktion på just den utgången, även fast jag har spärrat timerfunktionen i knapp och aktor.

Har någon varit med om detta förut och vet hur jag ska göra? Har även några lamputtag som slocknar efter någon minut, av någon anledning..?
Senast redigerad av idan 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 06 feb 2018, 14:41

Kolla i parametrarna om du har någon timer aktiverad

Du kan ju koppla upp dig och kolla med gruppövervakaren för att se vad som händer på bussen. Kanske någon annan apparat som släcker? Känns spontant som att du kanske har något som är inställt på att skicka cykliskt
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

Återgå till "Programering / ETS"