Aktivera flera lampor samtidigt

Hanterar frågor kring ETS programering
marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Aktivera flera lampor samtidigt

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 16 dec 2014, 08:48

Jag försöker styra flera kanaler i en jalusiaktor(fungerar som en brytaktor) från samma knapp, som är kopplade till varsin lampa.
Har kopplat båda gruppadresserna för respektive lampa till gruppadressen för tryckknappen.

Det som händer är att endast den ena lampan tänds. Tar jag bort den som fungerar och endast kör på en så tänds då istället den, alltså problem när det ligger 2 gruppadresser samtidigt.
Min fråga är går det inte att koppla flera gruppadresser till samma gruppadress och få allihopa att aktiveras eller är det någonting jag missar?
Senast redigerad av marcus.john.lundberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Mvh,
Marcus

olko
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Aktivera flera lampor samtidigt

Oläst inläggav olko » 17 dec 2014, 20:42

Du kan bara skicka till en grp adress
däremot så kan aktorerna lyssna på samma adress

//Olov
Senast redigerad av olko 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 17 dec 2014, 20:46

Detta är en av fallgroparna vid programmering av KNX.

En sensor (knapp) kan bara sända på 1 gruppadress.
Däremot kan en aktor lyssna på flera gruppadresser.

Så skapa en gruppadress och lägg den på knappen. Lägg sedan denna gruppadress på alla kanaler i aktorn som du vill styra.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 18 dec 2014, 08:03

Tack för snabba svar!
Senast redigerad av marcus.john.lundberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh,
Marcus

marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 18 dec 2014, 21:09

Det fungerade fint!

Om jag vill styra all belysning i huset via samma knapp, skapar jag då först en gruppadress "allbelysning" som jag länkar till knappen och sedan till varje kanal som är kopplad till en lampa?

Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh,
Marcus

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 18 dec 2014, 21:10

Stämmer bra det
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 18 dec 2014, 23:48

Tror att en sådan funktion också kan göras via en scen. Men vet inte än vilket alternativ som är smidigast.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

marcus.john.lundberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav marcus.john.lundberg » 19 dec 2014, 07:46

Ja scener har jag inte riktigt förstått än.
Vet du om det finns någon bra dokumentation/video på hur de fungerar?
Mvh,
Marcus

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 19 dec 2014, 21:29

Har faktiskt inte heller använt scener ännu. Men ofta står det bra beskrivet i applikationsbeskrivningen för trycksensorerna och aktorerna. :)
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav mnmerlin » 20 dec 2014, 23:56

Scenario/scener är bra att använda för att påverka många belysningsgrupper samtidigt. Framförallt om grupperna är dimrade. Det finns olika sätt att göra ett scenario, antingen skapar man scenariot i en sensor/tryckknapp som har en scenariomodul, alternativt skapar man scenarion direkt i aktorerna.

Om man väljer att skapa sina scenarion i en sensor är man ofta begränsad i antalet samtidigt påverkade grupper man kan ha. Dessutom genereras mycket trafik i samband med att ett scenario triggas. Det senare är sällan problem i små anläggningar som villor.
Alternativet är att lägga scenarion direkt i aktorerna, då skickas endast ett enda telegram från knappen till aktorn och sen sköts resten av aktorn. Fördelen här är att samtliga aktorer får scenariotelegrammet samtidigt vilket gör att triggningen upplevs som synkad av användaren. Det finns inte heller någon begränsning i antalet samtidigt påverkade grupper. Detta sätt är det som jag själv använder och som jag förordar om någon frågar. Det kan finnas anledning att använda det första sättet, eller båda samtidigt också. Scenarion kan användas för att skapa funktioner (inte nödvändigtvis till belysning) som inte går att lösa utan logik eller tredjepartsprogram.

Scenarion är adresserade 0-63, men namngivna 1-64. Olika tillverkare använder olika standarder för hur de benämner sina scenarion så jag höjer ett aktsamhetens finger här. En del aktorer tillåter att man väljer fritt vilken scenarioadress som tillhör respektive scenario, andra är låsta till fasta adresser.

Principen är att man skapar en gruppadress (1 byte unsigned) (låt oss kalla den för scen för enkelhetens skull). Denna knyts till scenarioobjektet på respektive aktor och till den eller de knappar som skall kunna trigga scenariot. För att trigga scenario 1 skickar man helt enkelt decimalvärdet 0 på "scen"-adressen.

Notera att de flesta aktorer kräver att scenario aktiveras under de generella inställningarna och även på respektive kanal som skall vara med i ett scenario. Detta skiljer från tillverkare till tillverkare. En del har supersmidiga lösningar, andra mer komplexa. I regel finns det en parameter för att skriva över scenarioinställningar vid download. Denna parametern måste vara aktiverad när scenariot skrivs till aktorn första gången, annars fungerar det inte. Därefter är det emellertid en utmärkt idé att avaktivera den nämnda parametern eftersom varje programmering av aktorn skriver över värden som användaren gjort i efterhand annars.

Det är just möjligheten för slutanvändaren att påverka redan befintliga scenarion som är den stora styrkan med konceptet. De flesta tryckknappar som kan trigga ett scenario kan även spara ett scenario genom ett långt tryck. Det som händer då är att knappen skickar scenarioadressen +128. Låt säga att en tryckknapp skickar scenario 0 vid kort tryck skall den om den är rätt inställd skicka 128 vid långt tryck (efter uppsläpp i vissa fall). För scenarioadress 1 skickas 129 för att spara, osv. Det som händer när ett scenario sparas är att aktorn memorerar det inställda värdet för respektive kanal. Här är det noga att tänka på att ha läsflaggan satt på sina kvittensobjekt för nivån om man väljer att lagra sina scenarion i tryckknapparna (eller var man väljer att lägga sin scenariomodul), annars kommer inga värden att kunna läsas och således inte heller att sparas.

Ofta skapar man en "släck allt"-adress för att släcka hela byggnaden när man går hemifrån. Detta är en jättebra idé och helt rätt på alla sätt. I övrigt tycker jag att man ska använda scenarion i den mån det är möjligt när det skall styras med än en grupp åt gången. Det blir mycket snyggare i ETS om man inte har massor olika gruppadresser knutna till samma objekt.

Vill även inflika att det finns både mjukvaror och displayer som har möjlighet att skapa och hantera scenarion, men lägg era scenarion i aktorerna om ni har möjlighet. Det är lite krångligare att få till från början, men blir mycket snyggare i slutändan. Dessutom slutar de aldrig fungera!

Lycka till med era projekt och tveka aldrig att fråga om det kör ihop sig. Det finns många duktiga här på forumet som kan hjälpa till att svara på frågor!
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"