problem med fler linjer

Hanterar frågor kring ETS programering
Grimmy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

problem med fler linjer

Oläst inläggav Grimmy » 14 maj 2015, 07:23

hej. har mitt första projekt med flera linjer och har stött på lite patrull.

jag har lagt upp projektet som så att det är ett område med två linjer (nån konsult som projekterat det är egentligen en typ villa där halva är en linje och andra halvan en linje).

alla aktorer sitter i centralen på huvudlinjen (1.0.x) som jag förstått det ska linjekopplarna adresseras till sina respektive linjer (1.1.0 och 1.2.0) jag har "öppnat upp" linjekopplarna och ställt in att dom inte ska filtrera något. mitt problem är att jag bara kan programmera linje 1 från linje 2 och vice versa. vad har jag missat?
Senast redigerad av Grimmy 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: problem med fler linjer

Oläst inläggav weavex » 14 maj 2015, 18:31

Har du satt rätt adress på datorn du programmerar ifrån?
Om du kopplar in dig på linje 1 måste datorns adress vara 1.1.x, om du kopplar in dig på linje 2 måste datorns adress vara 1.2.x
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 15 maj 2015, 10:32

Nyfiken fråga; är det en normal villa eller ett lyxprojekt med jättebudget? Låter konstigt att uppdelat om det inte finns några speciella behov och gott om pengar. Kan tänka mig att det finns teoretiker som råkar projektera dyrt då de gjort så med kommersiella fastigheter...
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Grimmy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Grimmy » 20 maj 2015, 08:02

det är lyx lyx. räknade igenom antalet apparater och det är runt 100 st så det va fler än jag trodde.
jo jag har adresserat (och adressserar om usb gränssnittet när jag flyttar det.) det hela verkar mycket skummt. felsökte med gira på telefonen och deras kille sa saker som "this shuldnt be possible" så bådar gott! är det möjligt att utöka en linje bortom 64 deltagare?

Grimmy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Grimmy » 20 maj 2015, 11:49

har pratat och felsökt lite med mer giras support idag och det visar sig att linje 1 och 2 fungerar som de ska när de separeras från huvudlinjen. däremot så verkar det vara något generalknas på huvudlinjen. en gång i tiden så har jag adresserat alla apparater på huvudlinjen. nu har ett par "trillat ur" och hittas inte längre och ett par har blivit av med sin adress och en del är är som vanligt. problemet är att de apparater som hittas när man trycker på programeringsknappen dyker upp som typ 8 objekt så det går inte att adressera de enheter som hittas oadresserade då ets tror att flera apparater har progknappen intryckt. to be continued

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 20 maj 2015, 12:13

Får du kontakt mellan apparater som är på olika linjer? Dvs kan en tryckknapp på linje 1 styra en aktor på linje 2?
Har du någon principkrets för hur allt är draget/kopplat?
Du har alltså 3 linjekopplare och 3 strömförsörjningar?

- Huvudlinje
- Linjer 1
- Linje 2

Det finns linjeförstärkare, det är i stortsett en linjekopplare, som behöver en egen strömförsörjning.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Grimmy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Grimmy » 20 maj 2015, 14:07

ok det visade sig att när ets hittar samma apparat flera gånger så är det bara ets5 som trollar, efter en omstart så fungerade det som vanligt.

jag har 2 linjekopplare (1.1.0 och 1.2.0) och 3 strömförsörjningar, en för huvudlinjen (linje 0) en för varje annan linje.

strukturen ser ut som så att på linje 0 ligger alla och bara dimmrar och brytaktorer på linje 1 & 2 så ligger alla knappar (binäringångar i det här fallet) från linje 2 kan man programera linje 1 och från linje 1 kan man programera linje 2 från linje 0 kan man inte programera något alls. om man däremot kopplar bort linjekopplarna från huvud linjen så kan man programera linje 1 från linje 1 linje 2 från linje 2 och linje 0 från linje 0.

av någon anledning så har linje 0 "tappat" typ 9 st dimmrar (sitter inte i direkt anslutning till varandra) som den inte går att hitta varken med programeringsknappen eller linje scan.

de lampor som går att tända måste dimras ned fullt för att kunna släckas.

pistolen som jag snart skjuter mig i huvet med är beställd.... jävla skitanläggnign :)

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 20 maj 2015, 14:09

Okej, jag förutsätter att du har USB gränssnittet anslutet till huvudlinjen och att du angett en adress för den som motsvarar upplägget för den för huvudlinjen?
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Grimmy
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Grimmy » 22 maj 2015, 17:12

Jag måste flytta runt gränsnittet eftersom jag inte kan programera mellan linjerna. När jag flyttar gränsnittet så adresserar jag om det till mitsvarande linje.

Jag har lyckats få tillbaka de förlorade apparaterna på huvudlinjen nu iaf. Kan fortfarande inte släcka utan att dimra ner max och mycket är oresponsivt

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 23 maj 2015, 12:05

Grimmy skrev:är det möjligt att utöka en linje bortom 64 deltagare?

Ja med en linjeförstärkare. Men det känns ju lite fel i en nyinstallation. Bättre att lämna den möjligheten till en eventuell framtida utökning. Är det fler än 64 deltagare skulle jag absolut göra två linjer som i det här fallet.
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Återgå till "Programering / ETS"