Bästa upplägget för scener?

Hanterar frågor kring ETS programering
sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Bästa upplägget för scener?

Oläst inläggav sx3 » 15 nov 2015, 15:15

Planerar för vilket som är det bästa upplägget för att göra scenarion. Har själv enbart kört scener i mindre omfattning för enstaka rum tidigare. Men nu är det betydligt flera och en ljusdesigner från England har sagt sitt om hur upplägget för styrning skall vara, så det är bara att gilla läget.

Förutsättningarna är:
- 4 st. våningsplan
- 12st. rum per våning
- Varje rum skall ha 2 st. scenarion (dag + kväll scen) samt dimra upp/ner och släcka rummet
- Varje våningsplan skall ha en "huvudbrytare" med dag/kväll scen som sätter dag/kväll i alla rum
- Kommer sitta en ABB ABL/S 1.2 i central för att hantera logik.

Det sitter några stycken DALI gateway plus (Gira/Jung och övriga som köper/brandar denna från INSTA) samt även Brytaktorer och Dimaktorer från INSTA.
Aktorerna vet jag har egen sceningång för varje kanal och kan hantera 8 scener styck, dvs en massa scener per aktor. DALI gatewayen är jag lite orolig för, då den endast kan hantera 16 scener, inte räknat hur många grupper/rum dom tar per gateway, men worst case får jag väl skicka värden via logikmodul om det visar sig att det inte räcker till, vill helst slippa detta dock!

Man skall ej kunna spara scenerna, dom skall vara förutbestämda.

Alternativ 1
- Varje rum får en egen GA för scener
- Varje rum får egen GA för AV och Dimra
- "huvudbrytaren" får egen GA och återkallar en satt scen (nackdelen är att, vill man justera ljusnivåer får man göra det i 2st. scener), alternativt att man nyttjar logik och multiiplier och GA gör att logiken skickar upp alla andra scener att tända upp. Då kan man välja att alltid köra Scen #1 som dag och scen #2 som kväll, nackdelen här är att det blir "många" telegram
- Dvs 13+ GA för våningsplanet

Alternativ 2
- Varje våning får en GA för scener
- Varje rum får 2 st. unika scennummer i ovan GA
- Varje rum får GA för av och dimra
- Huvudbrytaren triggar valda scener, dvs alla dag eller alla kväll scener inom samma GA, hur man löser detta vet jag inte faktiskt, alternativt att styrning av hela våningsplanet får ett eget scennummer, men då får man justera ljusnivåerna i fler scener vid ändringar.

Frågor
Utöver ovan fråga om upplägget, så följer lite indirekta frågor kring scener.

Om en aktor lyssnar på en GA och skall vid scen 1 eller scen 2 bete sig på ett visst sätt, hur kommer denna reagera om den får scennummer 3-64 på GA som den lyssnar på?
Den kommer väl inte släcka dom kanalerna som lyssnar på den GA som skickade ut scen 3-64 va om dom nu är tända/ satt till ett visst värde?

Kan jag på ett smidigt (Eller osmidigt) sätt trigga fler scener på samma GA?
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Bästa upplägget för scener?

Oläst inläggav weavex » 17 nov 2015, 18:57

Jag gör ett försök med ditt inlägg.
Tänkte jag börjar med frågorna...

sx3 skrev:Om en aktor lyssnar på en GA och skall vid scen 1 eller scen 2 bete sig på ett visst sätt, hur kommer denna reagera om den får scennummer 3-64 på GA som den lyssnar på?
Den kommer väl inte släcka dom kanalerna som lyssnar på den GA som skickade ut scen 3-64 va om dom nu är tända/ satt till ett visst värde?

Om man inte aktivt väljer att något ska hända på ex. scen 3 ska inget hända på den aktuella kanalen när man skickar scen 3.

sx3 skrev:Kan jag på ett smidigt (Eller osmidigt) sätt trigga fler scener på samma GA?

Går ju med hjälp av logikmodul, men det handlar ju om hur många scener du vill trigga samtidigt.

Nu till upplägget...
- Varje rum får en egen GA för scener 0/0/10, 0/0/11, 0/0/12, osv. 0/0/20 rum på dali-gateway1
- Varje rum får egen GA för AV och Dimra
- "huvudbrytaren" får egen GA för scener per våning 0/0/1, 0/0/2, 0/0/3, 0/0/4

Aktor:
Säg att vi har scen 1=dag, scen 2=kväll i alla rum.
På scen-ingången på kanalerna lägger du både "huvudbrytarens" scen GA och det aktuella rummets scen GA.
Rum 1 0/0/1+0/0/10
Rum 2 0/0/1+0/0/11
Rum 3 0/0/1+0/0/12

Dali-gateway:
Här använder du bara scen 1=dag, scen 2=kväll i huvudbrytaren. Sedan får du ta scen 3-4 för rum 1, 5-6 för rum 2.
På dali-gatewayn får du använda en gemensam scen GA för de rummen gatewayn tar och även "huvudbrytarens" scen GA.
Då det bara gick med 16 scener gör ju denna lösning att det inte går att styra fler än 14 rum per gateway.
Rum 1 0/0/1+0/0/20
Rum 2 0/0/1+0/0/20
Rum 3 0/0/1+0/0/20

Här har du lite du kan fundera på. Dock blir det problem om man har belysning från både aktorer och dali i samma rum. Hoppas du förstår, svårt att förklara skriftligt på ett bra sätt.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 17 nov 2015, 21:21

Tack för svaret, "tyvärr" är det blandat brytaktorer, dimaktorer och DALI don i istortsett varje rum.
Suttit och klurat en del sen jag postade detta och kommit fram till att jag kommer köra enligt följande;

- Varje våning får en GA för Scener
- Varje rum får 2 unika scennummer inom ovan GA och dessa konfigurerar jag i respektive aktor, dali/bryt/dim
- Inom ovan GA skall finnas 1 scen för Allt på våningplanet 100% (Utlöst inbrottslarm/brandlarm etc.) Samt 1 scen allt på våningsplanet 0% samt 1 scen för "allmänna ytor" 0%

Våningsplanets "huvudbrytare" skall inte tända/släcka hela våningen, utan endast valda allmänna ytor, Så denna får en egen GA som jag via logik triggar berörda scener
FRÅGA: Eftersom det kommer åka telegram med samma GA med olika värden efter jag triggar detta, borde jag lägga en delay på utgångarna så telegrammen inte krockar eller att det blir fel av något slag att samma GA åker ut på bussen 5-6 gånger på samma gång?

Byggnadens huvudbrytare gör jag lika ovan, fast med den triggar jag Huvudbrytarnas GA för varje våningsplan via logik som i sin tur triggar respektive scen

Generellt sett är det ingen trafik på bussen, det är inge HVAC eller automatik med cykliska sändningar etc. Så lite "tung trafik" vid triggning av större scener är inga problem, så länge telegrammen kommer fram, det är det viktigaste

I övrigt vill jag slå ett slag för Giras nya logikmodul, 2070 00, fan va trevlig den är att jobba med, går att simulera sina logiker i programvaran innan driftsättning.
Det åker in en sån istället för den gamla hederliga ABL modulen som framstår att vara från stenåldern.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 18 nov 2015, 16:49

sx3 skrev:FRÅGA: Eftersom det kommer åka telegram med samma GA med olika värden efter jag triggar detta, borde jag lägga en delay på utgångarna så telegrammen inte krockar eller att det blir fel av något slag att samma GA åker ut på bussen 5-6 gånger på samma gång?

Tror inte det ska vara några problem. Blir ju inte exakt samtidigt på hundradelen som telegrammen genereras av en logikmodul heller. Utan den gör ju det i en ordning. Så prova och se hur det funkar.

Det ska väl fungera så som du har tänkt om man kan välja själv vilka scen-adresser man vill använda i aktorerna/gateway. Vissa tillverkar är de hårdställda på 1-8 och då har man inte så stora möjligheter då man är begränsad med 8 scener per GA.

Vad det gäller 100% på brandlarm etc. brukar jag använda något prio/spärr objekt istället för scen. Ifall man vill få att det inte ska gå att släcka om det är påverkat.

Håller med om att ABBs ABL verkligen är stenålder. Vid senaste projektet där jag behövde logik använde jag Schneiders homeLYnk. Den var riktigt trevlig.
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 18 nov 2015, 19:29

Inget som provat Wagos KNX-plc för logik? Verkar kraftfull och prisvärd. Kräver dock ett extra program
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Återgå till "Programering / ETS"