Ang. Astrour och skymningsrelä..

Hanterar frågor kring ETS programering
macze
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Ang. Astrour och skymningsrelä..

Oläst inläggav macze » 27 nov 2015, 16:18

Hej, är relativt ny inom knx och stött på ett problem.
Har ett Hager 2 kanals Astrour och hagers skymningsrelä.
Ska få till funktion att YB är tänt mellan 04:45 och 24:00. Mellan 24:00 och 04:45 skall det dimras.
Skapat en AV/PÅ funktion på kanal A, och scenario på B som sänder % på YB kl 24:00.
Har jag tänkt rätt, eller är jag aningen fel ute?
MVH
Senast redigerad av macze 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Ang. Astrour och skymningsrelä..

Oläst inläggav Rikard Ågren » 27 nov 2015, 21:42

Det är senaste händelsen på bussen som är gällande

Vad menar du med YB?

Vad använder du skymningsreläet till?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

macze
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav macze » 27 nov 2015, 22:06

Skymningsrelä styr Ytterbelysningen (därav YB, sorry)
Astrour (2 kanaler) för att få tidkanal för neddimring av belysning nattetid.
Räcker väl egentligen med att köra belysning rakt på skymningsrelä, sedan ha logikfunktion där ena GA in är tidkanalen. Skickar 1 vid 24:00. Och skymning skickar 1 => resultat aktiverar Scenario?
Dock inte listat ut riktigt hur det ska återgå till att dimra upp igen på morgonen. Ska man använda nästa kanal på uret och skicka nytt scenario vid 4:45 som tänder upp igen?

Eller så gör man det inte så krångligt och blandar i logik? Klarar man sig genom att bara ha Av/på på skymning, AStro 2 kanaler skickar bara scenario o drimrar ner/upp?

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 27 nov 2015, 22:59

Hela grundtanken med ett astrour är ju att du inte skall behöva ett skymningsrelä eftersom uret vet när solen går upp/ner olika dagar på året där du befinner dig.

Detta går ju att lösa på en mängd olika sätt, ett alternativ är att du;

- Aktivera Disable funktionen på aktorkanalen för ytterbel i parameterinställningarna för aktorn.
- Tiduret skickar 1-bit AV/PÅ till disable/enable inputen på aktorn vid skymning/gryning
- Ställer i parametrarna vad som skall hända vid disable/enable. Dvs tända/släcka sen ställer du in "switch-on brightness" till den nivån du initialt vill ha när det är skymmar ute
- Via tiduret skickar du 1-byte värde olika tider på dygnet med olika värden/dimnivåer du vill ha.
- Du behöver inte sätta någon gruppadress på switchobjektet på aktorn, du styr den helt sonika via enable/disable funktionen och vad som skall hända då.

Så länge som aktorkanalen är enable så kommer den reglera belysningen åt dig. Annars kommer den kvittera telegrammen med värden men inte utföra något på aktorkanalen.

Alternativet om du promp vill ha skymningsrelä är att du använder dennes 1-bit telegram som disable/enable och tiuret får skicka värden.

Ett 3'e alternativ är logik, men jag skulle försöka lösa det utan så långt det går.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

macze
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav macze » 03 dec 2015, 19:29

Tack för svar!
Var ett tidur, inte astrour. Var lite snabb i fingrarna.
Är en bra tanke att skicka ljusvärde men då jag vill dimra olika armaturer i olika styrkor blir det lite trubbel med det.
Vet inte om jag strular till mer än nödvändigt men just nu har jag lite problem med att tänka ut hur jag får ihop det.
Alternativet jag kommer på är att använda två logikfunktioner, ena för att dimra ner via scenario och andra för att dimra upp.
Skyming på input 1 på första, och tid på input 2. Båda till -> Skickar scenario
Likadant på andra, bara att jag använder kanal 2 på uret för att skicka på morgonen. På detta sätt så förhindrar jag också att den tänder scenario på sommaren då det redan är ljust ute.

Letade lite efter disable/enable funktioner och lattja med men hittade inget.

Är jag fel ute nu eller kan detta fungera?
mvh

Återgå till "Programering / ETS"