Ändra gruppadresstruktur i befintligt projekt?

Hanterar frågor kring ETS programering
Mikael.S
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Mikael.S » 06 jan 2017, 13:13

Hej.
Jag har nu gjort en första programmering av min KNX-anläggning och det funkar bra (efter ett antal om och men och...) :D

Nu har jag köpt en Eibport för att underlätta byggandet av gränssnitt och att komma åt det utifrån och skall då "bara" exportera ut från ETS5 via "Exportera OPC" för att få in gruppadresserna till Eibporten...

Och då kommer det upp att det inte går att exportera via OPC om man har fri gruppadresstruktur (och varför jag har det har jag inget bra svar på...).

Så min fråga är: Går det att byta gruppadresstruktur alternativt exportera/importera till ett nytt projekt för att få till en 3-nivåstruktur.

Jag har inte lagt något i fler nivåer oavsett.

Tacksam för svar.
/Mikael S
Senast redigerad av Mikael.S 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Ändra gruppadresstruktur i befintligt projekt?

Oläst inläggav Videonisse » 09 jan 2017, 00:57

Har inte EIBport själv men jag skulle först dubbellkolla om den "riktiga" GA-exporten från ETS 4/5 kanske ändå stöds. OPC Export är ju för bakåtkompatibilitet med ETS 3 vilket ju är rätt gammalt nu.

I hjälpen i ETS5.5 står det:
The OPC Export in ETS5 exclusively serves the purpose of compatibility with ETS3, meaning that when this function is used, not all of the new, desired or available data fields in ETS5 are exported (format compatibility is required). This applies on DPT's (see below) and as well as also on group address structure (only 2- level/ 3- level is possible for an OPC export). The DPTs used for this are therefore (because of the compatibility to ETS3) defined as shown in the table below.

Kör själv fri adressering och tycker att den mer vanliga 3-nivåadresserna är omoderna och bara bökigt att använda. Varför behöva tänka ut finurliga hirarkier för något så basalt som gruppadresser. Betydligt mer flexibelt och framtidssäkert att köra fri adressering.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tmineur
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav tmineur » 26 feb 2017, 09:58

Nyfiken:) hur strukturerar du projekten med fri adressering ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av tmineur 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 02 mar 2017, 10:48

Själva strukturen kör jag liknande som man "brukar" göra. Enda skillnaden är att jag inte har några egentliga begränsningar. Skrev lite om det i annat inlägg innan jag konfigade om, se nedan länk.

Sedan tror jag att det inom snar framtid i nya anläggningar är helt överspelat med vilken numrering gruppadresser har utan man använder främst benämningarna istället. Se nya funktionerna "Kanaler" och "Funktion" som kom i ETS 5.5 samt är viktiga i nya ETS Inside. Vettig utveckling tycker jag.

viewtopic.php?t=12857#p14341
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tmineur
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav tmineur » 02 mar 2017, 22:43

Videonisse skrev:Själva strukturen kör jag liknande som man "brukar" göra. Enda skillnaden är att jag inte har några egentliga begränsningar. Skrev lite om det i annat inlägg innan jag konfigade om, se nedan länk.

Sedan tror jag att det inom snar framtid i nya anläggningar är helt överspelat med vilken numrering gruppadresser har utan man använder främst benämningarna istället. Se nya funktionerna "Kanaler" och "Funktion" som kom i ETS 5.5 samt är viktiga i nya ETS Inside. Vettig utveckling tycker jag.

viewtopic.php?t=12857#p14341

Intressant har bara tänkt i 3nivå, som är begränsande, måste prova fri struktur, ska kolla kanaler & funktion :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av tmineur 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Cobra
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Cobra » 12 mar 2017, 21:17

Det ända problemet med fri gruppadressring är ni inte kan exportera er OPC fil från ETSen

Det ställer till det i visualiseringar.

Cobra
Senast redigerad av Cobra 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Programering / ETS"