Fler än en apparat i programmeringsläge (inte sant) 15.15.0*?

Hanterar frågor kring ETS programering
robkar
Besökare
Besökare
Kontakt:

Fler än en apparat i programmeringsläge (inte sant) 15.15.0*?

Oläst inlägg av robkar » 29 nov 2019, 06:32

Hej!

Efter att ha fungerat klockrent under flera veckor så har ETS 5.7.2 (Windows 10) börjat krångla då jag bygger upp mitt knx-projekt. Det står att fler än en apparater är i programmeringsläge (borde inte stämma) och den apparat som verkar orsaka problemen har adress 0.0.15*2 (eller 0.0.15*10 eller liknande byts en gång per sekund)... Det verkar vara Schneiders USB-gränssnitt (som jag använder just nu för att komma åt bussen) som har denna adress? Vår elektriker har precis kopplat in områdeskopplaren och tre linjekopplare, kanske är det orsaken?

Det går att komma åt apparater som redan fått en individuell adress, men det är omöjligt att lägga till nya apparater eftersom 0.0.15 konstant är i programmeringsläge och låser ute alla andra legitima apparater med intryckt programmeringsknapp.

Har laddat ned knxusbfix och kört den. Startat om ETS och Windows flera gånger.

Några tips?

Mvh
Robert
Senast redigerad av robkar 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

robkar
Besökare
Besökare
Kontakt:

Re: Fler än en apparat i programmeringsläge (inte sant) 15.15.0*?

Oläst inlägg av robkar » 30 nov 2019, 09:34

Jag svarar på min egen fråga eftersom det nu löst sig. Lite oklart varför problemet uppstod - kan varit både mjukvara eller hårdvara, men troligtvis var det anslutningarna mellan linjekopplarna i de tre elcentralerna som var orsaken. Om det inte var USB-gränssnittet till laptopen som skojade lite.

Vår elektriker felsökte och kopplade om några anslutningar och efter det försvann symptomen.

Robert
Senast redigerad av robkar 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Skriv svar