Zennio modifiering - extra knappar

Frågor om Zennios produkter http://www.zennio.com
ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Zennio modifiering - extra knappar

Oläst inläggav ullberg » 27 nov 2012, 06:04

Hej,

Jag har ett antal Zennio Z38i-paneler som jag använder för det mesta av styrningen. Jag gillar dem för att de är attraktivt prissatta och samtidigt ganska välfyllda med funktioner.

De är dock inte helt perfekta, en sak som irriterar mig är att eftersom antalet "helt valfria" (där man kan lägga valfri funktion) sidor är begränsat till två undviker jag gärna att lägga scenarier på förstasidan (man har ju massor av plats för dem på rena scenario-sidor)*. Detta gör dock att det lätt blir ganska mycket bläddrande för att kalla på ett scenario, och det är med hjälp av scenarion jag primärt styr min anläggning.

Zennion har dock även fyra binäringångar, en trevlig bonus - speciellt givet priset på enheten. Dessa binäringångar är inte de bästa (framförallt saknar de statusobjekt så de är inte helt lämpade att använda för normal ljuskontroll), men skicka scenarion gör de utan problem.

Jag fick därför idéen att komplettera mina paneler med små fysiska knappar för scenariostyrning, jag rev bort en kåpa och kikade, och det verkade helt klart finnas plats för någon microbrytare.

Då jag var lite otålig i helgen och varken orkade vänta på Elfa eller grossister kikade jag på de helgöppna sidorna. På Kjelle hittade jag något som de kallar "tangentbordsswitch" (hur det tangentbordet ser ut skulle jag gärna vilja se, de är 6x6mm stora), art 36047 i den "höga" varianten. 15 kr styck eller 10 st för 40 kr, ingen stor investering på dessa lödde jag in en stump TP-kabel och täckte med krympling:

IMG_1635.jpg
Brytaren

Sen var det dags att modifiera panelen något, två 4 mm hål (knappen är någonstans mellan 3 & 4 mm i diameter) i underkant på Zennions kåpa:

IMG_1637.jpg
Kåpa

Fäste knapparna med varmlim (detta var ju ett test, nu när man är lite säkrare kan man ju köra epoxy, fast varmlimmet verkar funka bra det också) och fäste också upp kablarna något.

IMG_1640.jpg
Montering och kabeldragning

Det finns små hål i panelens bas där man kan dra igenom kablarna (jag skar bara bort lite skumgummi från baksidan), och löst monterat ser det ut så här:

IMG_1644.jpg
monterat i handen

Monterat på väggen blir det så här, är inte mer synligt än IR-mottagaren som redan sitter där.

IMG_1645.jpg
Monterat på väggen

Jag tror att kåpan hade gått att få aningens tätare utan knapparna monterade, men det är inget man ser.Blir väl svårt med garanti men den har redan gått ut för mig, så det rör mig inte så mycket, och nu har jag fått två fysiska knappar på panelen, jag är riktigt nöjd!

/U

*Visst, detta grundar sig i en form av "snålhet" men man har mycket att styra så man vill inte slösa bort sidor

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Zennio modifiering - extra knappar

Oläst inläggav pakerfeldt » 27 nov 2012, 09:19

Det går ju inte annat än gilla sådana här projekt. Innovativt och snyggt!
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 27 nov 2012, 11:01

Smart och snyggt!

Sent from my iPad using Tapatalk
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav egl » 27 nov 2012, 13:04

Bra jobbat, kul med inlägg som detta!
/Erik
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

takido
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav takido » 27 nov 2012, 15:46

Detta gillar jag, nu börjar man att fundera om de skulle gå att modifiera så man sänder tempratur info vidare till Nibe F750.

Vore trevligt om det på panelen skulle gå att ställa tempratur som sedan sänder vidare till en slutande puck vid värme pump som blockerar värme. Skulle spara en massa då Nibes inner givare bara vissar och ej sätter stoppvärme till pumpen.

En fråga vart köper man Z38 till bra pris så man kunde prova detta på system två på F750 vore kanon då slipper man bygga något själv.

//Jonas
Senast redigerad av takido 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Levinsson
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Levinsson » 27 nov 2012, 18:57

Som andra redan skrivit, kul och kreativt!
Senast redigerad av Levinsson 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
/Levinsson

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 27 nov 2012, 20:40

Tack alla, jag är som sagt nöjd, det är förstås krångligare att skruva upp panelen eftersom kåpan hänger fast i den. Skulle lösas om man hade kontakter på switcharna, var svårt att fixa på de som jag köpte, men kanske finns det andra där det går.

takido skrev:Detta gillar jag, nu börjar man att fundera om de skulle gå att modifiera så man sänder tempratur info vidare till Nibe F750.

Vore trevligt om det på panelen skulle gå att ställa tempratur som sedan sänder vidare till en slutande puck vid värme pump som blockerar värme. Skulle spara en massa då Nibes inner givare bara vissar och ej sätter stoppvärme till pumpen.

En fråga vart köper man Z38 till bra pris så man kunde prova detta på system två på F750 vore kanon då slipper man bygga något själv.

//Jonas

Det borde gå att fixa, nu använder jag inte panelerna på det sättet, i mitt fall är de förvisso termostater till golvvärmeslingorna, men jag låter Zennion göra en PI-regulering och skicka ett styrvärde i intervallet 0-100% till värmeaktorn som i sin tur driver ställdonen på slingorna. Om du i stället ställer in den på tvåpunktsreglering gissar jag att den skickar en 1:a eller 0:a (som du då låter styra blockeringen på pannan) beroende på aktuell temperatur & börvärde (samt hysteres som ställs vid programmeringen), och ja, man ställer börvärdet på själva panelen.

Något irriterande med den funktionen är att varje gång man programmerar om den så ändras börvärdet till 25 grader och funktionen avaktiveras (man måste gå in i börvärdes-inställningen och dels aktivera funktionen, och dels ställa in rätt börvärde igen. Men det är väl jag som inte är normal i hur ofta jag programmerar om mina paneler, för de flesta är det säkert inte ett praktiskt problem.

EDIT: som vanligt(?) får jag något enkelt att låta väldigt komplicerat, vad jag menar är att jag tror det du vill göra är superenkelt med Zennio:n, även om jag inte provat. Kolla lite i manualen så går det nog att fatta om det är så enkelt som jag tror. Köpa, ja i sverige är det de tre företag som listas på zennio.se som gäller. Den finns även hos ex. voltus.de, troligtvis något billigare även med frakt...

/U

takido
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav takido » 27 nov 2012, 20:57

Tack Ullberg för information låter som jag får lägga till i mitt projekt och prov lite. Sen får man kolla priser på dessa paneler för att köpa hem och prova min ide.

Har i dag en termostat som ej går att ställa om så kunde man ändra eller kunna få till med logic så när man larmar på sänker värdet vore ju kanon bra.

//J
Senast redigerad av takido 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

peterfritt
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav peterfritt » 11 okt 2017, 10:49

Mycket användbar information. Jag lade till det också till mitt projekt. Tack för idé och råd.
Senast redigerad av peterfritt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Hemstädning - https://strykfritt.se/

Återgå till "Zennio"