Felsökning USB-gränssnitt

Frågor om Mertens produkter. http://www.merten.se.
Christian.Selvin
Besökare
Besökare
Kontakt:

Felsökning USB-gränssnitt

Oläst inläggav Christian.Selvin » 30 aug 2012, 10:36

Hej

Jag har råkat ut för ett märkligt och lite otrevligt fenomen med en Merten 681829 USB-gränssnitt och jag tänkte höra om någon annan har en idé om vad som kan ha hänt. Vi har använt just detta gränssnittet på firman under ett par år nu men i förrgår när jag skulle koppla in mig på en befintlig anläggning och driftta ett par nya komponenter så kortsluter den hela linan. När jag tar bort gränssnittet så hoppar linan igång igen. Efter att jag och montören på plats dubbelkollat kablaget och kontakterna ett par gånger så försöker jag igen med samma resultat. Linan kortsluts. Tyvärr så var inte dessa komponenter vid linans nätaggregat så jag kunde inte se om I-max dioden tändes och jag ville av förklarliga skäl inte göra om den inkopplingen med gränssnittet igen vid den centralen. Resten av anläggningen var drifttagen och användes. Istället fick jag driftta komponenterna från vår "huvudcentral" där vi har USB-gränssnitt installerat. Märkligare dock är att nu, tillbaka på firman, så kopplade jag in mitt lilla gränssnitt mot ett par komponenter vi hade liggande och nu fungerar det precis som det ska. Samma kablage, samma kontakter och samma dator är använda. Den enda skillnaden jag kan se är att jag nu använder ett "eget" spänningsaggregat för utrustningen istället för det som matade anläggningens lina. Jag använder ett Merten 683329 för min egen lina på firman medan det sitter ett Merten 683429 och matar slingan på anläggningen.

Är det någon som råkat ut för något liknande och kan ge en vink om vad jag kan leta efter för jag kan inte komma på mycket mer? Kablaget som sagt är kollat och funkar. USB-gränssnittet funkade på firman och har fungerat felfritt i anläggningen förut (så sent som för en månad sedan använde en kollega det för en felsökning i den anläggningen). Komponenterna jag drifttog fungerar precis som de ska nu. Det enda jag kan se är om linans spänningsaggregat inte orkar med. Det känns dock lite långsökt att ett USB-gränssnitt skulle ta sådan belastning att det löser ut aggregatet samt att linan kortsluts.

Tack på förhand

Christian Selvin
Programmering/ Konstruktion
YIT Sverige AB
Senast redigerad av Christian.Selvin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Återgå till "Merten"