Schneider HomeLYnk

Frågor om Mertens produkter. http://www.merten.se.
Kalle W
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Schneider HomeLYnk

Oläst inläggav Kalle W » 05 jul 2016, 09:19

Perfekt, tack för tipset!

Fick hem min dongel idag så nu ska bara kunden fixa till sitt abonnemang sen får vi hålla tummarna :)
Senast redigerad av Kalle W 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 okt 2016, 15:07

Nu har jag kommit så långt att jag börjat använda HomeLynken, använder förnärvarande den bara som gränssnitt mot mitt FTX aggregat med ModBus och det var rätt smidigt att mappa adresserna.
Fick skriva ett script för att skicka om värdena även om dom är oförändrade, vissa nuffror såsom läge på fläkt etc är ju statiska tills man ändrar och startar jag om HomeServern så vill vill jag att den skall lära in alla värderna.
Jag ruttnade dock lite på att FW releaserna är så glesa på schneider-sidan, så jag stoppade i en LM firmware i den istället och fick på köpet mer funktionalitet, såsom Z-wave stöd t.ex.

Får se vad mer jag kommer använda HL'en till, visualiseringen sköter jag på Gira HS.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 06 okt 2016, 19:53

Är det meckigt att läsa och skriva modbusregister med HL? Kan man göra arrays dvs läsa/skriva flera värden samtidigt? Enkelt att ställa in hur ofta man ska polla? Kan man se hur kommunikationen ser ut med, typ hur många fail/sucess i förhållande till antal sessions? Är det valbart att vara master eller slave?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 okt 2016, 21:04

Jag har inte gått in riktigt på djupet med Modbus, men jag har lyckats harkla mig fram och göra det jag har behov av åtminstone.
Finns olika sätt, ett av dom är att man skapar en modbusprofil, en JSON fil som ser ut som nedan, där man mappar gruppadresser mot modbus register;

Kod: Markera allt

{ "name": "Component ID", "bus_datatype": "float16", "type": "inputregister", "address": 0, "value_multiplier": 1, "units": "C", "bus_address": "2/0/0" },
{ "name": "Filter change period", "bus_datatype": "float16", "type": "register", "address": 43, "writable": 1, "bus_address": "2/3/9" }

Man lägger till alla adresser för dom register, coils etc man vill ha i profilen. Man behöver inte binda GA i JSON filen, men jag har gjort det för varje gång man uppdaterar filen så måste man knyta om alla GA. Så det gick smidigare att skriva in dom i JSON filen. Det går dock att ändra GA i gränssnittet sen.
Värre är det med resten av parametrarna, dom får man skriva om i JSON filen och ladda upp på nytt.

Det andra alternativet är man skriver egna skript och därmed knyter GA till händelser med alla möjliga villkor, men det kräver att man har en helt annan kunskap då det är programmering och inte parametrisering som KNX egentligen är.

Att ställa polltiden är enkelt i interfacet, men man kunde inte välja att skicka oförändrade värden i pollningen när man gjort som jag, dvs en modbus profil. Så jag fick tagga alla GA jag vill skicka om med unik tag och skrev en enkelt skript enligt nedan. Gjorde det som ett event-script som triggas av en GA, i mitt fall när jag startar om Homeservern så triggar jag denna GA.

mbproxy = require('mbproxy')
mb = mbproxy.new()
mb:setslave(1)

objects = grp.tag('resend')
for _, object in ipairs(objects) do
object:write(object.data)
end

mb:close()

Man kan läsa/skriva fler värden samtidigt. Det är dock lite överkurs för mig i hemmamiljö så jag har inte labbat alls med det, försökt hålla mig borta från script så långt det är möjligt då jag itne riktigt har den kunskapen.
Fail success borde gå att se, men då får man skriva ett eget skript som även skriver till en log exempelvis.
Man kan väl summera inlägget med att du hårdvarumässigt har KNX UART, serieanslutning till modbus och protokoll för IP överföring, sen är det upp till dig själv att vara kreativ att skriva skript för att få det som du själv vill ha det, finns en del exempel på OpenRB's forum samt hjälp att få därifrån.
Hade jag köpt något nytt idag, hade jag köpt från OpenRb direkt. Mer funktionalitet för pengarna, även om det går att flasha HL till en LM

Master/slave går med TCP, RTU/RS485 tror jag inte jag sett någonstans.

david
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav david » 03 nov 2016, 20:42

Precis införskaffat en Homelynk, finns det något enkelt sätt att skapa en "astrofunktion" eller hur går man tillväga?
Att schemalägga tider m.m för gruppadresser är ju enkelt, även för slutkund att ändra dessa tider senare.

MVH
Senast redigerad av david 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 07 nov 2016, 13:07

Har den möjligtvis stöd för flera modbus-nätverk? Jag har oturen att ha en värmepump och ett FTX-aggregat som tyvärr inte klarar av ömsesidigt kompatibla inställningar. Så jag tvingas lägga de på olika slingor och använda två olika modbus-interface för att prata med de.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 07 nov 2016, 18:41

Vad är för interface/VP samt FTX aggregat?

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 07 nov 2016, 21:29

CTC EcoHeat 308 (med BMS/internet modulen för modbus) och en Heru 75S.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 07 nov 2016, 21:53

Okej, jag kör nämligen Homelynk med Heru 130, samt försöker få in interface för REGO637 från Husdata, men jag får inte HL och interfacet att komma överrens.
Dock kör båda samma inställning, 19200, 8N1 i mitt fall. Men jag får en massa operation timed out på VP interfacet. :(

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 07 nov 2016, 22:09

Säker på att du läser rätt adresser? Använder du rätt funktionskod? Får du ut någon info öht från slaven?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Återgå till "Merten"