Schneider HomeLYnk

Frågor om Mertens produkter. http://www.merten.se.
sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Schneider HomeLYnk

Oläst inläggav sx3 » 08 nov 2016, 09:00

Jadå, jag får ut värden, rätt värden från rätt register. Men varannan/var tredje pollning får jag timed out på olika register varje gång. har satt timeout till upp till 2 minuter på Homelynken, händer inget, annat än att seriporten är blockad under timeouttiden och inga andra kommandon kan gå på RS485'an.

Jag _tror_ man måste öka turnaround time på slaven lite grann, att den bränner av svaret innan mastern börjat lyssna. Det är ju ½-duplex på RS485.
Vet inte vad det är för turnaround time på interfacet, allt är hårt kodat i firmwaren, så man kan inte labba med något själv på den tyvärr, men 100-200ms deley inför varje svar borde räcka.

Jag körde först mappern, men sen i felsökning gick jag över till script, där jag skickar ut värdena på KNX och i ETS kunde jag se att det är olika register som får timeout, och värdet 0 skickas på bussen, nästa pollning så fungerar just det registret, men något annat får timeout.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Magnus Lindgren
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Magnus Lindgren » 10 nov 2016, 19:24

sx3 skrev:Nu har jag kommit så långt att jag börjat använda HomeLynken, använder förnärvarande den bara som gränssnitt mot mitt FTX aggregat med ModBus och det var rätt smidigt att mappa adresserna.
Fick skriva ett script för att skicka om värdena även om dom är oförändrade, vissa nuffror såsom läge på fläkt etc är ju statiska tills man ändrar och startar jag om HomeServern så vill vill jag att den skall lära in alla värderna.
Jag ruttnade dock lite på att FW releaserna är så glesa på schneider-sidan, så jag stoppade i en LM firmware i den istället och fick på köpet mer funktionalitet, såsom Z-wave stöd t.ex.

Får se vad mer jag kommer använda HL'en till, visualiseringen sköter jag på Gira HS.

Vilken LM firmware slängde du in?
Senast redigerad av Magnus Lindgren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 12 nov 2016, 21:54

LM2 den är hårdvarumässigt lika som HL
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 17 sep 2017, 09:37

Någon som har koll på skillnaderna med Space och Home? Det enda jag kunnat läsa mig till är att Space klarar 500 st BACnet objekt och Home 150 st

Edit. Hittade en jämförelse själv och det ska bara vara BACnet objekten som skiljer

Begränsningar homeLYnk
http://download.schneider-electric.com/ ... ence=AN017

Begränsningar spaceLYnk
https://download.schneider-electric.com ... e=AN017_SL

32640 gruppadresser ska dom klara förresten.
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav weavex » 17 sep 2017, 17:54

Rikard Ågren skrev:Någon som har koll på skillnaderna med Space och Home? Det enda jag kunnat läsa mig till är att Space klarar 500 st BACnet objekt och Home 150 st

Det skiljer även på t.ex. antal Modbus-enheter och användare via webbgränssnittet.

Se: http://www2.schneider-electric.com/resources/sites/SCHNEIDER_ELECTRIC/content/live/FAQS/283000/FA283492/fr_FR/HomeLYnk%20and%20SpaceLYnk.pdf
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

patrik1985
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav patrik1985 » 10 feb 2018, 12:32

Ska skicka över 4st temperaturer och ett forceringskommando från knx till modus, testade göra det under modbus fliken med en json fil.. men funkar inte för att homelynken står som en master säger styrkillen måste ha den som en slave, vart kan man ändra det någon som provat?
Senast redigerad av patrik1985 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 10 feb 2018, 14:07

Inte svar på din fråga men det är LogicMachine som är OEM-tillverkaren och de har ett jättebra forum och är själva mycket aktiva att ge stöd där. Kolla in: https://forum.logicmachine.net/index.php
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 10 feb 2018, 15:32

patrik1985 skrev:Ska skicka över 4st temperaturer och ett forceringskommando från knx till modus, testade göra det under modbus fliken med en json fil.. men funkar inte för att homelynken står som en master säger styrkillen måste ha den som en slave, vart kan man ändra det någon som provat?

Om du aktivt ska skicka (skriva) ett värde måste du vara master. Ska någon annan läsa ett värde hos dig måste du vara slav.

Modbus fungerar inte som KNX. Man har en master på bussen som läser och skriver till slavarna. Det enda slavarna gör är att agera på masterns läsningar eller skrivningar, dom kan inte göra något på egen hand

patrik1985
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav patrik1985 » 10 feb 2018, 16:35

Rikard Ågren skrev:
patrik1985 skrev:Ska skicka över 4st temperaturer och ett forceringskommando från knx till modus, testade göra det under modbus fliken med en json fil.. men funkar inte för att homelynken står som en master säger styrkillen måste ha den som en slave, vart kan man ändra det någon som provat?

Om du aktivt ska skicka (skriva) ett värde måste du vara master. Ska någon annan läsa ett värde hos dig måste du vara slav.

Modbus fungerar inte som KNX. Man har en master på bussen som läser och skriver till slavarna. Det enda slavarna gör är att agera på masterns läsningar eller skrivningar, dom kan inte göra något på egen hand

Okej tack för svar , då e jag med! mastern sitter i styrskåpet hur gör jag tvärtom då.. om nu modbusen ska läsa av mina tempvärden hur ska jag göra då? Måste ju på något sätt tala om att jag är en slav på modbussen i HL.
Men då kanske man måste över i scripteditorn och använda den.
De är modbus TCP om det gör någon skillnad.
Senast redigerad av patrik1985 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 10 feb 2018, 16:49

Har själv inte pillat med dessa prylar men det bör finns någon enkel inställning någonstans? Sedan måste du lagra dina KNX-värden i ett modbusregister som mastern ska läsa

Vissa apparater kan agera både master och slave, vet inte hur det är med home/space

Återgå till "Merten"