Merten väderstation

Frågor om Mertens produkter. http://www.merten.se.
Dalsro
Medlem
Medlem
Kontakt:

Merten väderstation

Oläst inlägg av Dalsro » 01 maj 2009, 11:06

Hej

Kul med ett svenskt knx forum

Har lite problem med min väderstation.

Har köpt för nästan ett år sedan en väderstation 682991med kombisensorn 663692.
och har under nästa ett halvårs tid försökt få igång den utan att lyckas bra.

Det som händer är följande när jag slår på strömmen på väderstation gör den en module scan (fast orange på leden)
Efter ett tag så börjar led'en blinka slow (1Hz) = väntar på modulen (kombisensorn) och sedan händer inget.
Pratar man med väderstation så svara den men får inga värde från kombisensorn.

Jag hade en kort diskussion med merten support i tyskland men det gav ingenting.
Har provat att kör alla möjliga firmware updates från option meny i pluginen.

Kombisensorn har en signal när den startar som är en två sekunder lång signal. Denna signal finns inte med i någon manual.
Men det är inte signalen för att sensorn är oparad.

Av en händels så drog jag ur kombisensor och startade väderstation. Då blinkar väderstation rött med det snabba intervallet (2 Hz) vilket betyder att konfiguration inte stämmer med hårdvaran. Sedan satte jag i kombisensor. Sen stod det så i ett par dagar. Av en händelse skulle jag programmera om tiderna för markisstyrning och gick in i ets och hade gruppövervakningen uppe. Och helt plötsligt kom det ett meddelande om vindhastighet som inte var 0.

Sprang och kollade väderstationen och den blinkande fortfarande rött. Provade att starta om den och då blinkade den orange igen (1 Hz) och ingen data.
Prova att start om den igen med kombisensor från kopplad och sedan sätt i den under röd blinket och vola värde igen.

Problemmet är att så fort jag programmera om väderstation eller strömmen bryts så måste jag göra denna process för att få igång det igen.

Är det någon som har stött på detta problem och är det någon annnan som har denna väderstation.

Programvaran är 2v06m.

Problemmet är att jag satt upp kombisensorn när vi byggde ut huset och nu behöver jag skylift för att kunna lämna in den för garanti samtidigt som det känns som ett mjukvaruproblem

Väderstationen görs under flera märken. Merten,Gira,Jung,Berker mm

Mvh
Per

Dalsro
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Merten väderstation

Oläst inlägg av Dalsro » 02 maj 2009, 14:54

Kort fråga till

Är det någon annan som använder denna

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av egl » 01 nov 2010, 14:22

Inte mycket till hjälp du fick! Har det löst sig?
Jag har beställt väderstation MTN663990. Saknar att kunna styra ytterbelysningen på skymning och gryning. Någon som har erfarenhet av denna?
/Erik
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Dalsro
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Dalsro » 01 nov 2010, 16:55

Jo det löste sig.... med hjälp av skylift. Provade första att byta knx enheten men det hjälpte inte, så jag fick åka upp och byta väderstationen men sen gick det bra.
Använder den idag till väldigt mycket.
1. Tid sync mot DCF77
2. Vind och regnvarning för att dra upp markiser
3. Solinstrålning i tre väderstreck. Markiserna går bara ner där det behövs.
4. Logik använder jag till att styr ytterbeslysning, transformator mm. Kör en del 12volts led tejp där 4 olika slingor drivs med en trafo logiken gör så att tänder man en av slingorna startar trafon men är alla slingorna släckta så stängs trafon av.

Den väderstation du har beställt har jag inte jobbat med (MTN663990)
Senast redigerad av Dalsro 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Skriv svar