Merten dimmer

Frågor om Mertens produkter. http://www.merten.se.
JohnS
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Merten dimmer

Oläst inläggav JohnS » 17 jan 2010, 09:12

Så sant, går ju bra att köra en 230V dimmer med 1-10V (om det var det du menade) fast till en merkostnad för dimmern.

En av anledningarna till att jag inte valde LED i köket var också att jag inte hade lust att fylla hela taket med downlights, det blir ju en ansenlig mängd om man ska uppnå tillräcklig ljusstyrka. Om man tycker det är snyggt är ju individuellt, vi har valt att sätta armaturer med 2-3 ljuskällor i varje för arbetsbelysning och vanliga lamputtag till resten så kan vi välja ramper eller vad vi vill senare.

LED-tejpen känns ju verkligen som en bra idé, får man ta sig en funderare på.

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav egl » 19 jan 2010, 13:34

JohnS skrev:Svar på min egen fråga: Jo, det finns tydligen aktorer som kan gå längre ner i belastning, ABB har en som klarar ner till 2W, däremot tyckte jag den var dyr.

Med mina inköpskanaler är skillnaden i pris 1379,60sek mellan Mertens och ABB:s "två-kanals dimmer", där ABB är den dyrare av dem. Jag har skickat frågan till ABB, vilka dimmrar de har som fungerar för de mindre lasterna. Jag blir nog tvungen att ersätta ett antal av mina dimmeraktorer från Merten, men ABB dimmeraktorer. Störande merkostnad, men ännu mer störande när anläggningen inte fungerar som man planerat. Finns det någon som vet hur t.ex. Hager eller Gira mm fungerar med belysningsgrupper som har liten last?

Håller med John, att man skulle vilja ha blivit informerad om detta innan. Ska dock inte klanka ner på Schneider, för jag har ännu inte kontaktat dem, för att fråga hur de kan hjälpa mig. Jag valde Merten till stor del på supporten man fick från dem. De är väldigt serviceminded.
/Erik

G:son
Medlem
Medlem

Oläst inläggav G:son » 24 mar 2010, 14:34

Hoppas att Ni åker till Light & Building i april. Där kommer det en hel del
nya dimrar.

ABB:s dimrar programmeras med plug-in Power-Tool. Applikationen är riktigt bra.
Kolla under ABB

:lol:
Roger Georgson
Applikationsingenjör KNX
ABB AB
Cewe-Control
Arnöleden 2
611 29 Nyköping
Phone: +46 155 295004
email: roger.georgson@se.abb.com

Återgå till "Merten"