Köpes Aktorer, DALI, EIBPort, Värmeaktorer, Shutteraktor

Önskar köpa KNX prylar
Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Köpes Aktorer, DALI, EIBPort, Värmeaktorer, Shutteraktor

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 06 mar 2016, 17:45

Broadcast på DALI-bussen går väl ut till samtliga anslutna don? Detta har jag bara kommit i kontakt med när jag inte har något dedikerat programmerbart DALI-gränssnitt på DALI-bussen, exempelvis om man använder armaturer med DALI-don och en DALI-dagsljussensor som ljusreglerar armaturerna på bussen. Då behöver man inte adressera och gruppera donen, det sköter sig själv.

Men jag vet inte, är inte så insatt i DALI-standarden. Det kanske är broadcast som används inom en grupp också?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Konsult, styr- regler- & övervakningsteknik

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 07 mar 2016, 00:44

Broadcast var illa valt ord, jag menar att det räcker med ett paket för att styra alla drivdon i en grupp samtidigt
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av wittsjo » 07 mar 2016, 09:44

Intressant angående ABB dalin. Jag blir inte klok på denna jag heller. Men jag förstår inte hur man skal kunna adressera dem individuellt?
I bifogad bild ligger en screenshot från ets. Har stängt av några grupper. Jag har letat men där finns ingenstans man kan klicka för att få upp individuella don.
Jag är just i färd med att beställa den där Gira dalin som någon refererade till ovan som verkar lösa det hela väldigt smidigt.
Mvh D
Bilagor
Screen Shot 2016-03-07 at 09.41.15.png
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 07 mar 2016, 11:50

Jag får väl tillägga att jag aldrig provat Giran som jag länkade till så du får gå på vad dom själva skriver om 32 grupper

weavex
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av weavex » 07 mar 2016, 17:45

Dali-gateway som nämns i denna tråd klarar bara 16 grupper, ej individuell styrning.
17 510 88 ABB DG/S1.16.1

För att åstadkomma individuell styrning krävs nedanstående dali-gateway från ABB.
17 510 86 ABB DG/S1.1
Senast redigerad av weavex 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 07 mar 2016, 20:18

Det är så vitt jag vet fel modell från ABB, titta istället på ABB DG/S1.1.

Det står att den har stödjer 128 deltagare men de 64 på andra porten har starkt begränsad funktionalitet så räkna inte med dem (tror de är för tex nödljusbelysning och liknande)

Den stödjer 15 scener (grupper) och dessa går åt om man vill ha trappljusstyrning, RGB(W)-styrning och för vanliga ljusgrupper. Det är en nackdel jämfört mot nyare konkurrenter som har bättre stöd för dessa funktioner.

Giran är bäst tycker jag själv.
Den klarar 32 grupper samtidigt som den också stödjer 16 scener samt effekter. I de översta 16 grupperna skall man bara ha 2 drivdon per grupp (de styrs med separata paket så är ju egentligen "fejkgrupper"), så egentligen finns det vara 16 "riktiga" grupper vilket beror på att Dali-standarden endast stödjer adressering av gruppnr 0-15 (8-bitars adress). I en scen kan man blanda grupper och individuella drivdon. Trapphusfunktion kan ställas in per drivdon eller per grupp.

Siemens är tekniskt sett snäppet bättre än Gira då den använder 2 Dali-bussar och därför stödjer 32 "riktiga" grupper (16 per buss). Den är också rätt bra att konfiga med mycket saker som går att ställa in. Men den kostar betydligt mer än Gira så behöver man inte de extra funktionera så tror jag det är bortkastade pengar. Men kan man betala ett par tusen extra så borde den vara bästa valet.

Något jag tidigare saknat är stöd för direkt adressering av RGB(W)-drivdon (så man slipper köra en Dali- eller KNX-grupp för varje drivdon) . Det finns dali-standard för det men sist jag kollade så hade ingen implementerat detta i sina GWs. Tycker nog att det borde vara ett krav idag.

Tips: Generellt oavsett vilken GW man väljer - man kan ju även skippa Dali-scener om man vill och bara köra scener i KNX. Likaså kan man ju ha flera Dali-grupper och/eller individuella drivdon i en KNX-grupp. Ganska flexibelt alltså. Vill man ha snygg dimning så skall man köra de drivdonen i samma Dali-grupp eftersom då styrs de med ett enda paket på Dali-bussen. Samtidigt har jag läst på tyska forumet att de flesta verkar mest fokusera på att bara konfiga grupper och scener i ETS:en och inte göra så mycket i Dali-GW. Antar det beror på att det lätt blir rörigt annars och kanske inte så viktigt om man har små installationer.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Rikard Ågren » 14 mar 2016, 17:35

Zennio verkar också komma med en med 32 grupper
http://zennio.com/products/lighting/dal ... -64-32-1ch

mnmerlin
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mnmerlin » 23 jun 2016, 22:57

Jag kan möjligtvis ha något liggande, ser att tråden har några månader på nacken. Har du fått tag i det du behöver?
Senast redigerad av mnmerlin 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av wittsjo » 25 jun 2016, 22:16

Tack för erbjudandet men jag har skaffat allt jag skal ha nu tack.
Nu är fokus på att få det till att funka ihop... ;)
Mvh
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar