Frågor om Busch-Triton strömställare

Frågor om ABB's produkter http://www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g ... /start.htm
muppis
Medlem
Medlem
Kontakt:

Frågor om Busch-Triton strömställare

Oläst inläggav muppis » 31 aug 2014, 17:10

Hej KNXForumet!

Jag är ny medlem på forumet och även rätt så ny på KNX, jag har provprogrammerat lite för nöjes skull och far min har KNX i sin två gamla villa så jag är åtminstone inte helt vilse i ETS4 och programmeringen

Jag har kärat ned mig i ABBs strömbrytare Busch-Triton (6320) och vill gärna höra om någon har erfarenheter av dem? Hur är kvalitén? Ser de lika bra ut i verkligheten som på bild? Vilken höjd på väggarna har ni monterat dem på? Har ni sett någon återförsäljare som har dem hemma i butik? Jag bor i Trollhättan nära Göteborg och åker gärna förbi och kikar närmare på dem.

Jag ska bygga nytt hus till våren och har tänkt perforera taken med LED-spottar och styra dem med DALI-jollys. Tycker ni att 6320 är bra på att styra några ljusscener blandat med några andra funktioner?

I övrigt har jag funderat på att ha några närvarodetektorer placerade i tak i badrum, wc och tvättstuga, men utan konstantljusreglering men det går såklart att klämma dit efteråt om jag finner behovet.

Jag har tänkt mig köra mycket på ABB då de har gott om dokumentation, vilket jag tycker saknas hos de flesta tillverkare.

Min plan är att sätta magnetkontakter i fönster och dörrar och koppla dem till KNX via universalgränsnitt och använda KNX-bussen som inbrottslarm, jag skulle också gärna koppla universalgränsnitt på brandvarnarna, det är anledningarna till varför jag valt ett nätaggregat med avbrottsfri kraft.

Jag vill gärna ha en dialog om ni ser några tankevurpor eller har ännu bättre idéer att komma med. Det blir golvvärme i huset och det tänkte jag låta gå på Uponors DEM-system, de har tråkiga termostater men jag har svårt att motivera de tusenlappar det skulle kosta med en eller två Värmeaktor ABB VAA/A 6.24.1 och byta Tritonbrytarna till de med termostatfunktion. Golvvärmen är såpass trög att det inte lönar sig med nattsänkning och sådana roliga funktioner.

Mitt system kan tänkas se ut såhär:

ABB SU/S 30.640.1 Nätaggregat med avbrottsfri kraft 640mA
    ABB IPR/S 2.1 IP-router
    ABB DG/S 1.1 DALI-gateway
    ABB SA/S8.16.5.1 Brytaktor 8 utgångar
    ABB 6320/50 Triton strömställare 5/10
    ABB 6320/30 Triton strömställare 3/6
    ABB 6320/10 Triton strömställare 1/2
    ABB US/U2.2 Universalgränsnitt

STEINEL IR Quattro SLIM närvarodetektor
Senast redigerad av muppis 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

G:son
Medlem
Medlem

Re: Frågor om Busch-Triton strömställare

Oläst inläggav G:son » 10 okt 2014, 04:28

Tja
Det finns larmprodukter till KNX. Använd inte tryckknappsgränssnitt till detta.
Skall man få någon support på detta, bör man handla via el gross.

Jag skulle nog fundera över dina produktval en gång till.

//G:son
Senast redigerad av G:son 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Roger Georgson
Applikationsingenjör KNX
ABB AB
Cewe-Control
Arnöleden 2
611 29 Nyköping
Phone: +46 155 295004
email: roger.georgson@se.abb.com

muppis
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav muppis » 10 okt 2014, 07:47

Hej G:son! Tack för ditt svar!

Jag känner att du har rätt i det du säger, KNX-bussen inte är lämplig att används som inbrottslarm. Jag såg ett larmsystem ifrån Satel i en annan tråd här på knxforum, jag gillar deras moderna design på sina enheter. Det finns även en integreringsenhet till KNX-bussen och då kan jag ändå få precis det jag vill, återkoppling om ett fönster eller dörr är öppet i mobilen! Ett fungerande hemmalarm låter inte dumt heller! :) Även brandvarnarna kan kopplas på larmet och kan då tända allt ljus i huset om det skulle börja brinna, vilket låter som en god säkerhetsåtgärd.
Senast redigerad av muppis 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 10 okt 2014, 14:33

Om du skall programmera KNX själv så får du bra mycket bättre priser och urval från tyska webbutiker, tex Voltus och EibMarkt. Gratis retursedel vid garantiutbyten.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Återgå till "ABB"