Philips DimTone GU10 - erfarenheter?

Övriga elfrågor som inte hör till KNX
sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Philips DimTone GU10 - erfarenheter?

Oläst inläggav sx3 » 21 aug 2016, 13:58

Hej på Er,

Tänkte höra om det finns fler här inne som har erfarenhet av Philips retrofit ljuskällor med DimTone (WarmGlow på vissa marknader)?
Det som skiljer denna från övriga är att ljuset blir varmare ju lägre man dimrar, mellan 2200-2700K för att efterlikna Halogen.
Jag har prövat GU10 varianten, med effekt på 4,5W som skall motsvara en 50W halogen med 385 lumen, jag har kört dessa på en Jung 3904, universaldimmer.

Första problemet, och som många andra upplever är att mittendioden, dvs den varma dioden inte släcks, utan drivs av dom små läckströmmarna från dimmern.
Detta löstes väldigt enkelt med en Busch Jaeger/ABB 6596 Kompensator, som man lägger paralellt med lasten, då slocknar sista dioden när man släcker aktorkanalen.
Det skall också gå att lösa med typ Eltako bottenlast GLE, har dock inte prövat detta själv.

Mitt andra problem är att jag tycker inte man kan dimra särskillt djupt med dessa, hara parametriserat dimmern efter konstens alla regler ställt minsta ljusstyrka på 1%, men jag upplever inte att LED'en går djupare än 5%.
När jag kör en halogen på 1% så är det precis så att ljuskällan glöder, men inget orientingsljus att tala om, medan LED ljuskällan lyser såpass starkt att jag med enkelthet kan urskilja objekt samt navigera mig i rummet och det känns inte särkillt mysigt. :P

Se dom två bifogade bilderna, ena föreställer lägsta dimnivå och det ljuset som flöder ur den.
I den andra har jag satt 4st LED och 1 halogen för att visa skillnaden i lägsta ljusnivå.

Jag tycker inte att dom recensioner jag läst om ljuskällan tar upp problematiken med att den är för ljus i lägsta värdet men den röda tråden är att alla kört med 4W varianten, som skall motsvara en 35W halogen, så jag har beställt hem samma ljuskälla i 4w varianten samt även Eltakos GLE för att fortsätta testa.

Men klart är det att, kan jag inte få ner nivåerna ännu lägre så är jag inte mogen för LED retrofit ännu, då blir det till att harva vidare på halogen tills tekniken blivit bättre.
Vore dock kul att höra om fler erfarenheter av denna ljuskälla? Någon mer som prövat och vill dela med sig?
Bilagor
IMAG1237.jpg
Här ser man skillnaden på Halogen och LED på lägsta lusnivå
IMAG1238.jpg
Här ser man lägsta nivån, inte direkt super mörkt som man hade önskat.
Man ser ju tydligt skuggan på pallen, som referens då det alltid är svårt att redovisa ljus på bilder, men det är starkt hur som helst!
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Philips DimTone GU10 - erfarenheter?

Oläst inläggav ullberg » 27 aug 2016, 17:00

Jag har 8w gu10:an i mitt eget badrum, inte upplevt att de inte släcks (Siemens dimmer), kan försöka att ta någon 1% bild när det är mörkt ute, återkommer

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Återgå till "Övrigt"