Lönesamtal

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
AndJoh
Besökare
Besökare
Kontakt:

Lönesamtal

Oläst inlägg av AndJoh » 19 aug 2019, 19:05

Jag undrar lite hur det har fungerat för er andra som programmerar KNX på ett installationsföretag. Har ni fått en ökning på lönen för ansvaret att ha hand om KNX delen eller det är inräknat ifrån början i eran lön.

För ca 1,5 år sedan började jag hålla på med programmering av KNX och innan dess gjorde jag en hel del installationer utav KNX utan att programmera det. Så för ca 1,5 år sedan slutade den personen på företaget som höll på med programmeringen (det var en av projektledarna) och jag fick frågan om jag ville programmera KNX eftersom jag redan var insatt i installationen utav det. Nu känner jag att jag fått mer kött på benen och känner att jag kanske borde ha mer i lön då jag har ett mycket större ansvar jämfört med mina kollegor.

Så som sagt hur är det för er andra som programmerar har ni någon kompensation för att ni gör det eller inte och vad tycker ni är en rättvis höjning. Jag har både gått basic och advanced kursen när det gäller KNX.
Senast redigerad av AndJoh 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Joakim
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Lönesamtal

Oläst inlägg av Joakim » 21 aug 2019, 13:20

Jag har samma lön som innan jag började programmera, jag ser det som en förmån att få åka på kurserna och ha tillgång till ETS privat utan att behöva betala :) sedan tycker jag det är bättre att programmera än att spika kulo eller krypa på en vind.
Senast redigerad av Joakim 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

tokatubs
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tokatubs » 15 sep 2019, 00:50

Du besitter en spesial kompetanse som firma er avhengig av i forhold til levering av knx. Så selvsagt skal lønnen din gå opp..
Senast redigerad av tokatubs 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

jyrgen
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inlägg av jyrgen » 05 nov 2019, 14:25

Jag fick förfrågan själv i höstas om att börja programmera KNX, gick certifieringskurs i våras och är i fullgång nu. Fick en liten ökning så jag ligger lite över vad de andra elektrikerna gör som inte programmerar KNX. Men bara en pytte ökning. Känns sparsamt med ökningarna på företaget.. Kände mig inte heller så bekväm med att kräva massor av pengar innan man vet att man löser det.

Hur gick det för dig då? @AndJoh?
Senast redigerad av jyrgen 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

AndJoh
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inlägg av AndJoh » 10 nov 2019, 19:47

jyrgen skrev:
05 nov 2019, 14:25
Jag fick förfrågan själv i höstas om att börja programmera KNX, gick certifieringskurs i våras och är i fullgång nu. Fick en liten ökning så jag ligger lite över vad de andra elektrikerna gör som inte programmerar KNX. Men bara en pytte ökning. Känns sparsamt med ökningarna på företaget.. Kände mig inte heller så bekväm med att kräva massor av pengar innan man vet att man löser det.

Hur gick det för dig då? @AndJoh?
Har inte haft något lönesamtal ännu med min chef men ska iväg på en utbildning till med KNX så eventuellt efter det ska jag ha ett samtal med chefen.
Hur stor var din ökning om du ser det procentmässigt @jyrgen? Jag hade samma inställning som du först att innan jag visste mer om hur man löser saker är det dumt att begära mer. Nu har jag hållt på med det ett tag med diverse stora anläggningar, både visualisering, dagsljusstyrning, färgstyrningar, anpassade lösningar med KNX, samt hjälpa ett större företag som vill ha KNX med struktureringar för dokumentation om KNX och liknande.

Utöver mina KNX tjänster har jag standard "eljobb" som jag hade innan då jag hållit på mycket med styrningar till ventilation, och felsökningar i automatiserade linor på diverse fabriker, samt vara extra elektriker på 2 andra industrier i mitt område.
Senast redigerad av AndJoh 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar