IP-gränssnitt är inte längre kontaktbart, vad göra?

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
mwh
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

IP-gränssnitt är inte längre kontaktbart, vad göra?

Oläst inlägg av mwh » 13 sep 2020, 11:19

Jag har ett IP-gränssnitt, Eibmarkt GmbH (artnr N000401), som jag inte längre kommer åt över nätverket, själva IP-gränssnittet verkar helt dött eller avstängt och jag vet inte vad jag kan göra för att starta upp det igen.

När jag igår gjorde ändringar i kabeldragningen i mitt hemnätverk åkte ethernet-kabeln från IP-gränssnittet ut från switchen i mitt mediaskåp. När jag efter ett par timmar upptäckte att jag inte kunde styra KNX från HomeAssistant tittade jag till vid switchen igen och såg att ethernet-kabeln inte var helt intryckt i porten. Det är "det enda" som har hänt.

Men även efter att kabeln är ordentligt ansluten så kommer jag inte åt IP-gränssnittet. Den gröna lampan "ethernet" lyser inte på IP-gränssnittet, endast lampan för "KNX", switch/router registrerar inte att något är anslutet på den port jag använder och ingen enheten dyker upp i nätverket.

Ethernet-kabeln fungerar med andra enheter, det har jag testat. Jag kan inte ansluta med ETS heller, den hittar inget interface och när jag försöker ansluta mot det interface (IP) som var konfigurerat sedan tidigare får jag bara upp "ingen anslutning tillgänglig" vilket är förklarligt då min router inte heller hittar något. Har testat att vänta, snart 24h, ifall IP-gränssnittet skulle starta upp av sig själv men det verkar inte ske.

Vad kan ha hänt och vad kan jag göra för att starta upp det igen? Jag tog över ett hus med ett befintligt KNX system installerat så min kunskap är begränsad, jag var aldrig involverad när det hela sattes upp och IP-gränssnittet har alltid varit igång och fungerat, även efter strömavbrott etc.
Senast redigerad av mwh 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

mwh
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: IP-gränssnitt är inte längre kontaktbart, vad göra?

Oläst inlägg av mwh » 13 sep 2020, 12:43

Känner mig lite löjlig nu när det löste sig så kort efter att ha skrivit här i forumet. Men efter att ha försökt komma i kontakt och kicka igång IP-gränssnittet på alla sätt jag kunnat tänka mig utan att få till det så prövade jag tillslut att slå av strömmen till hela fastigheten. När jag slog på strömmen igen startade allt upp som det skulle och jag kunde återigen nå IP-gränssnittet.

Så paniken är över och min värld håller inte längre på att rasa. Men oavsett är det av intresse om någon som vet vad som kan ha hänt som fick det att gå ner till att börja med och vad som är "rätt sätt" att starta om det ifall saker skulle låsa sig i framtiden? Är det att bryta strömmen eller finns det något annat sätt?

mattiasp
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mattiasp » 13 sep 2020, 13:40

Kan vara en bugg så gränssnittet hängde när kontakten med switchen kom och gick, kanske upprepade gånger?
Har gränssnittet egen strömmatning? Ser att den kan ta ström från switchen (PoE) och då kan switchen stänga av matningen om den inte gillar läget.

Svårt att säga exakt annars.

Mattias
Senast redigerad av mattiasp 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 14 sep 2020, 13:22

Skönt det löste sig. Jag har samma burk. Det är en OEM-produkt från Weinzierl: https://www.weinzierl.de/index.php/en/a ... ace-730-en

Den matas med separat 24V volt om du inte kör PoE.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

mwh
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mwh » 03 nov 2020, 20:32

Gränssnittet har egen strömmatning så den drivs inte med PoE.

Jag hann bli orolig att jag hade bränt den då jag innan jag fick igång den läste att man inte ska koppla in PoE samtidigt som man har separat ström och i min iver att få igång den kopplade jag under ett kort ögonblick den till en PoE-port på switchen.

Skriv svar