KNX-MQTT brygga

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
bjornj
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: KNX-MQTT brygga

Oläst inlägg av bjornj » 03 dec 2020, 00:08

Hej!
Har nu kommit en bra bit med ioBroker.
Installation på min Ubuntu husserver gick smidigt och jag kunde enkelt lägga till KNX och importera min projektfil från ETS5.

Sen funkade inget alls men efter ett tag upptäckte jag att det behövdes en licens och efter att ha registrerat den fick jag kontakt
och kunde se att gruppadresserna uppdaterades med KNX-nätet. Kunde också skicka/sätta nya värden och det kom över i KNX
och gjorde vad det skulle!

Nästa steg var node-red. Efter en liten uppförsbacke fick jag till slut till lite logik och styrning för att tända
ytterbelysningen på garaget. Debuggern ger rätt "signal" och när jag bläddrar över till "Objects" fliken i ioBroker så
har värdet uppdaterats.

Dock skickas inget över bussen till KNX. Gör jag samma ändring manuellt i "Objects" så funkar det men inte när det kommer från "node-red".

Vad har jag missat???

/Björn
Senast redigerad av bjornj 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 08 dec 2020, 16:10

Kul du testar ioBroker! Hade också först missat licensen och att man behöver den trots att den är gratis.

Visst var det härligt hur enkelt det är att få in alla gruppadresserna från ETS och att även status GA mappas automatisk till rätt styrande GA?

Själv kör jag inte node-red utan tyckte det var enklare med javascript och Blockly. Men slår mig att jag ännu inte har någon som styr KNX där heller. Belysningen är annars styrd från HomeKit.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 04 jan 2021, 21:21

Jag kör min Home-assistant i en docker-container vilket fungerar utmärkt. Det är kanske som du säger lite overkill att köra hela systemet om du "bara" vill läsa och skriva några telegram här och där. XKNX är nog fullt möjligt att använda stand alone även om jag själv aldrig har testat.
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar