Styrning med Siri

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
robbe
Besökare
Besökare
Kontakt:

Styrning med Siri

Oläst inläggav robbe » 05 jul 2015, 23:49

Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att styra sitt KNX-system med hjälp av Siri från iPhone/iPad?
Jag ser att tyska Xsolution säljer programvara som handterar bland annat Siri-kommandon, men programvaran kostar en hel del för en permanent licens.
Finns det lämpliga alternativ till Xsolutions programvara Xhome?
Senast redigerad av robbe 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Styrning med Siri

Oläst inläggav ullberg » 06 jul 2015, 08:24

För en tid sedan tittade jag på en lösning baserad på http-kommandon som exv. en gira HS kan ta emot (väldigt dyrt om man köper den bara för det, men vettigt om man redan har en HS el. motsvarande). Själva interaktionen iPad/iPhone och Giran funkade utmärkt men sen stötte jag på patrull.

Det visade sig att Siri inte stödjer (åtminstone när jag kikade) att öppna URL:er / bokmärken, vilket var den enkla lösning jag tagit till. Kanske kunde man hitta en app som skickar http-kommandon eller en app som direkt styr KNX:en, men för mig var behovet ganska litet så jag la ner.

Vore dock kul om någon har en smidig lösning, oavsett om den tar vägen via någon visualisering typ HS eller går direkt på bussen.

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Styrning med Siri

Oläst inläggav Videonisse » 07 jul 2015, 16:29

Har sett demo baserat på Openhab men inte testat själv. Allt baserat på gratis sw. Kanske värt att testa?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Återgå till "Tips & Tricks"