Brygga mellan KNX och Apple Homekit

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Brygga mellan KNX och Apple Homekit

Oläst inläggav Alfred » 04 okt 2016, 12:47

Ledsen för segt svar! Jag betalade €500 vilket också verkar vara vad de skriver om pris nu. Nu till slutsatser efter att i helgen ha konfat allt!

Installation
Thinkan behöver egen ström via micro-USB (adapter medföljer) samt nätverkskoppling till en switch eller router som även KNX ip-interface är kopplat till. En snabb reflektion vid DIN-installation i centralen är att Thinkan är korkat utformad så att portarna sitter på sidan av enheten vilket innebär att man måste ha tom plats runtomkring i centralen. Säkert något de fixar till v2 eller 3, och beror antagligen på att det i grund och botten är en Rasberry PI.

När jag väl pluggat in allt var installationen enkel. Man går in på en webbaserad setup-sida, matar in sitt S/N och vips så har Thinkas servrar kontakt med ens enhet.

Bild på setup steg 1

Nästa steg var att mata in ip-adress till KNX-interfacet, vilket var lite omständligt för mig eftersom Apple är så duktiga på att dölja vilka ipadresser olika enheter blir tilldelade när de ansluts till ens Airport (routern). När det väl var gjort var det dock dags att ladda upp sin .knxproj-fil för att Thinkan ska kunna scanna av allt som finns.

Konfiguration
När man gör det får man välja hur den ska mappa allt. Man kan välja namnbaserad, gruppadressbaserad eller manuell mappning. Jag gjorde misstaget att välja namnbaserad mappning. Även om jag är nybörjare så är min KNX-installation tydligt grupperad så att man på gruppadress kan utläsa vilket rum allt hör till, så det hade förmodligen varit det bättre valet. Men det var rätt snabbt ordnat att pytsa ut alla detekterade enheter till grupper som representerar respektive rum.

Bild på uppladdning av KNX-fil

Därefter behöver man dock göra en rätt tidskrävande rensning. Thinkan vill för varje switch ha gruppadress till on/off samt statusobjekt. Varje switch har alltså i importen blivit två enheter och man måste manuellt flytta gruppadress för status-objekt till tomt status-fält för on/off-switchen och därefter radera det överblivna status-objektet.

För dimbara lampor krävs även gruppadresser till värdekonf samt statusobjekt för värdekonf. Alltså fyra objekt som ska sammanfogas till ett och därefter manuell radering av de tre överblivna. Allt detta är någorlunda lätt att förstå sig på, men undermåligt dokumenterar än så länge. Helt klart det minst pedagogiska steget av installationen.

Bild på gränsnitt för att ställa in enheter

En timme senare var jag i alla fall klar med min konfiguration av Thinkan.

Så hög tid att dra igång Homekit på min iPhone. Telefonen hittade omedelbart Thinkan, och pairningen var supersmidig, bara att rikta telefonens kamera mot pair-koden på framsidan av Thinkan. Vips dök alla enheter upp i iPhonen.

Lite omständligt att än en gång börja pytsa ut allt i olika rum (det hänger konstigt nog inte med från motsvarande övning i Thinka-konfigurationen), men Apples gränssnitt i Home-appen på iOS 10 är ändå rätt smidig att jobba med redan nu, trots v1.

Forts. följer. Verkar som jag slog i max tillåtna tecken.

Edit: Nej det var ett konstigt tecken i del 2, men det får ligga som separata poster nu.
Senast redigerad av Alfred 04 okt 2016, 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 04 okt 2016, 12:54

Play time!
När allt detta var gjort var det dags att testa. Jag uppskattade sannolikheten för att det skulle funka till typ 18%, men till min stora häpnad fungerade allt direkt!

Superlåg latens på klick på mobilen. Ca 0.1 sekund från tryck på mobilens skärm tills lampan tänds. Något längre latens när man ger Siri röstkommandon, men helt ok det med. Och Siri är rätt förlåtande, man kan variera sina formuleringar rätt fritt och ändå tänds lampan. "Turn on all kitchen lights" och vips, allt lyser.

Det enda som krånglar för mig är procentinställningar till mina dimbara lampor som jag kör via dali-gateway. Inga problem att kontrollera dem, men de trilskas om jag ändrar till procentvärden och sedan skickar nytt kommando innan de hunnit klart. Hamnar ofta på antingen 100% eller 0% när jag försökte sätta till något mitt emellan. Tror att det är något fel på mina statusadresser i Thinkan som spökar, men är osäker.

Slutsats
Summa summarum är ändå att detta, trots att det är generation 1 på de flesta av beståndsdelarna, är en mycket stabil setup! Jag är supernöjd med mitt val, och kan med min Apple TV som nod kontrollera hemmet på distans och redan nu sätta regler som är styrda av gps på var jag är eller tid för soluppgång/nedgång.

Känns som en trygg spaning att Apple (och Google med sin konkurrerande lösning) i egenskap av bolag som är bevisligen duktiga på mjukvara kommer att spöa skiten ur alla konkurrerande leverantörer av hemautomatiserings-servrar. Thinkan innebär ett minimalt lager mellan KNX och Homekit. Det mesta av automatiseringen sker i Homekit som ju kommer få en gigantisk användarbas jämfört med Gira och gänget. Inget blir bättre än mjukvaran på fjärrkontrollen, och där kommer Apple/Google regera. De har en orättvis fördel av att de själva utvecklar det underliggande OS:et och de kommer utan tvekan använda den fördelen.

Homekit ligger förmodligen en bit efter exempelvis Gira på features nu i början (ska villigt erkänna att jag inte testat deras produkter), men redan nu är det som funkar sjukt smidigt att använda, och jag tror att vi bara sett början av vad Homekit kommer erbjuda.

Med det sagt tror jag att KNX är det bästa underliggande el-systemet man kan ha för ändamålet. Väldigt skönt att inte vara beroende av trådlös uppkoppling till de enheter som ska styras. Helt klart framtidssäkert att bygga KNX i huset och lösa integration mot Homekit (eller konkurrerande alternativ) med en produkt som Thinka.

Kan posta video där jag demar om önskvärt! :)
Senast redigerad av Alfred 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 okt 2016, 17:47

Låter fantastiskt att det lirade så bra utan strul

Ta gärna en film och även bilder på hur gränssnittet ser ut vid konfigurering
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 07 okt 2016, 08:10

Bilder från konfen av Thinkan finns länkade i inlägget ovan. Återkommer med video.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 07 okt 2016, 08:31

Kul att du fått det att funka bra, själv håller jag med till 100% om konfigurationsinlägget, funkade men var bitvis lite osmidigt och även jag gjorde "fel" val för den automatiska mappningen.

När det gäller användande är min upplevelse helt annorlunda - jag har istället stor latens, och för det mesta funkar inte statusuppdateringen av switch/dim-lägen (mer ovanligt att det funkar än att det inte gör det).

Har inte haft någon tid att felsöka utan kör med Homeservern istället, kanske något onödigt litet fel jag gjort...
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 17 okt 2016, 12:54

Skumt, hur ser ditt nätverk ut mellan Thinkan och telefonen?

Jag har inte hunnit felsöka de problem jag har med status på dim-värden, men status på on/off funkar hur bra som helst. Snabbt och tillförlitligt. Och min upplevelse av latensen är fortfarande efter ett litet tags användning att den är minimal, ca 0.1 sek.

Röstkommando från Apple watch är en helt annan historia, men det skyller jag på klockan.

Så din latens borde med andra ord vara något du kan avhjälpa.

Mitt KNX/IP-gränssnitt är billigast tänkbara från Eibmarkt, så osannolikt att du har något som är "sämre" där. I nätverksväg har jag dock nydragen KAT5e från trådlös router (Airport Extreme) fram till PoE-switch som KNX/IP-interface och Thinkan är inpluggad i. Har med andra ord trådlösa nätverkspunkten idealt placerad i vardagsrummet och 1 Gbit fast ethernet därifrån till elcentralen.

Kan det vara något i den setupen som ger dig latens?

Ronelius
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav Ronelius » 15 nov 2016, 07:56

Kräver Thinka att man har projektfilen tillhands vid setup eller plockar thinkas programvara ut denna själv när den kopplats in på gemensam lan där KNX IP-gränssnitt exponeras? Läser här och var på forumet att det kan vara lite lurigt att få ut projektfilen från elleverantören

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Ronelius 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 18 nov 2016, 12:18

Den som äger anläggningen ska givetvis ha projektfilen i sin ägo
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 18 nov 2016, 21:36

Ronelius skrev:Kräver Thinka att man har projektfilen tillhands vid setup eller plockar thinkas programvara ut denna själv när den kopplats in på gemensam lan där KNX IP-gränssnitt exponeras? Läser här och var på forumet att det kan vara lite lurigt att få ut projektfilen från elleverantören

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du behöver själv tillhandahålla gruppadresserna, så antingen ETS-filen eller manuellt lägga in från någon dokumentation av anläggningen.

Sen kan man med en hel del pyssel reverse-Engineer adresserna med exv gruppövervakningen i ETS - och jag antar att den går att köra även utan licens (man behöver ju inte några deltagare i projektet)
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 25 nov 2016, 11:51

Ronelius skrev:Kräver Thinka att man har projektfilen tillhands vid setup eller plockar thinkas programvara ut denna själv när den kopplats in på gemensam lan där KNX IP-gränssnitt exponeras? Läser här och var på forumet att det kan vara lite lurigt att få ut projektfilen från elleverantören

Ja, installationsprocesen har ett steg där du laddar upp filen. Har inte testat att kringgå detta steg, men jag tror att det enbart handlar om att kunna förpopulera gränssnittet med alla gruppadresser. Så som Ullberg skriver borde det ju gå att konfigurera manuellt om man vet detaljerna, men inte har tillgång till filen.

Återgå till "Tips & Tricks"