Brygga mellan KNX och Apple Homekit

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Brygga mellan KNX och Apple Homekit

Oläst inläggav Alfred » 21 jun 2016, 11:01

Hej alla,

Har med framgång byggt och sjösatt ett KNX-system bla med god hjälp härifrån forumet. Har haft professionell hjälp med inkoppling (är inte elektriker själv) men programmerar systemet själv (allt som görs med en dator ligger inom min comfort zone.. ;)). Efterhand som vi renoverar oss genom huset kommer rum efter rum nu med i KNX så steg för steg har systemet börjat bli mer heltäckande vilket såklart också gjort programmeringen roligare allteftersom nya möjligheter öppnas.

Jag valde KNX eftersom det kändes relativt framtidssäkert och den gamla elen i vårt hus från 1914 ändå var ett lapptäcke som behövde bytas ut i sin helhet. KNX kändes tillräckligt etablerat för att företag och leverantörer av nya produkter/standarder ska vilja ta hänsyn till ekosystemet. Mer specifikt har jag helt enkelt bettat rätt hårt på att det ska komma kommersiella stabila produkter för att koppla Apple Homekit med KNX så att man – utan för mycket eget hackande (även om skoj så orkar man sällan göra färdigt längre en prof of concept) – kan börja styra KNX-installationen med mobiltelefon/klocka.

Proof of concept i open source-världen började ju dyka upp redan förra sommaren (https://www.youtube.com/watch?v=QAbOHhjo05U) och nu verkar det vara mer kommersiella plug-n-play produkter på g. Alltså produkter som istället för att göra en helintegrerad approach (som Gira Homeserver) med egen app för iOS/Android, egen hårdvara som ansluts mot LAN och bus och egen konfiguration via ETS eller liknande bara försöker göra det enkelt att exponera KNX-installationen mot Homekit eller Googles motsvarighet Brillo.

Min spaning är att det blir svårt för bolag som Gira att hänga med i produktutvecklningen när det här fältet nu tar fart. Google och Apple kommer investera väldigt mycket i att få sina respektive mjukvarustackar att erbjuda bästa tänkbara konsumentupplevelse och vara flexibla nog för integration med appar från 3:e-partsutvecklare.

Jag har därför nu förbeställt en produkt från Thinka (https://thinka.eu/en/thinka-for-knx.html) som verkar vara en spännande startup att följa inom det här fältet eftersom de har en vision helt i linje med min. Man bara driftsätter deras DIN-modul, skannar av KNX-systemet med hjälp av ETS-projektfilen, anpassar namngivning, sedan bara att börja röststyra med Siri/använda alla Homekit-appar som finns inkl Apples egen kommande app i iOS10. Inget stöd för Android/Brillo vad jag kan se, men jag är gift med Apple så det kan jag personligen leva med.

Jag har alltså tänkt att utforska denna väg, men vore skoj att få kontakt med fler som experimenterar med detta och tar gärna emot tips på andra konkurrerande produkter. Annars kan jag börja dela med mig av tankar när jag fått leverans och hunnit driftsätta min Thinka. (Verkar bli leverans typ Q3-Q4 i år.)

Blir extra glad för råd från existerande ägare till ex Gira Homeserver och liknande om alla grejer de använder sina produkter till som inte kommer funka med denna "tunnare" integration mot iOS/Android. (Finns ju ex ingenstans att programmera logik som inte ryms inom vanliga ETS-programmeringen vilket annars verkar vara coolt med befintliga server-produkter.)
Senast redigerad av Alfred 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Brygga mellan KNX och Apple Homekit

Oläst inläggav egl » 22 jun 2016, 06:12

Ska bli skoj att följa din tråd, har saknat funktioner som THINKA ger! På deras hemsida står det att "Thinka requires an existing KNX IP interface" hur kommer det sig? Kopplar man inte produkten rakt mot LAN?
/Erik
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 22 jun 2016, 09:36

egl skrev:Ska bli skoj att följa din tråd, har saknat funktioner som THINKA ger! På deras hemsida står det att "Thinka requires an existing KNX IP interface" hur kommer det sig? Kopplar man inte produkten rakt mot LAN?
/Erik

Jo, då behöver du ju ett KNX IP-interface för att koppla ihop Thinka med KNX (genom ditt LAN). Man hade ju kanske tyckt att Thinka kunde koppla in sig på KNX-bussen direkt men det finns väl anledningar till detta.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav egl » 22 jun 2016, 10:29

Ok det tänkte jag som självklart att den var ansluten direkt till bussen, vilket svaghet kan jag tycka men de slipper kostnaden för att få tillhöra knx familjen :)
/Erik
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 25 jun 2016, 07:27

Jag har sedan tidigare en homeserver & sedan någon vecka en Thinka.

Än så länge har jag bara precis fått thinkan att funka ihop,med elgato eve, någon gång i sommar hoppas jag ha tid att förstå vilka möjligheter och fördelar Thinka/HomeKit innebär, och kan ju då jämföra med HS.

Som sagt, Thinkan är inte ansluten till KNX-bussen utan bara till LAN, därav behovet av router. Jag är 99,99% säker på att Thinkas hårdvara utgörs av en RPi & ett DIN-skal

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 28 jun 2016, 09:18

Intressant, ser fram emot att höra om vad du kommer fram till. Jag lär inte få min Thinka förrän i höst.

Jag förväntar mig att HS fördel bör vara flexibilitet och funktionalitet, att man kan göra i princip vad man vill. Thinkans enda (men i mina ögon avgörande fördel) bör vara ambitionen att vara så tunn integration som möjligt mot Homekit vilket borde innebära ease of use med Apples gränssnitt i alla iOS-produkter som verkar ta stora steg med iOS 10 som släpps i höst men finns i beta redan nu.

Du borde därmed upptäcka att det finns massa saker du använder din HS till som inte funkar med Thinka/Homekit, det som avgör vad som är "rätt" kokar ner till hur mycket man prioriterar att bli kompatibel med de stora mjukvaruplattformarnas protokoll för att få del av deras gränssnitt för styrning.

Längre fram kanske Gira gör Homeserver Homekit-kompatibel, den som lever får se. :)

Alfred
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Alfred » 28 jun 2016, 09:46

Låter ju förövrigt jättebra om Thinkan är en Rasberry PI i DIN-förklädnad. Även om det innebär att de tar en fet marginal på hårdvaran, så innebär det ju att bolaget bakom fokuserar på att få mjukvaran rätt. Har den varit enkel att konfigurera?

Jonas_Holm
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav Jonas_Holm » 16 sep 2016, 14:53

Vad kostar en Thinka? Kollade på deras hemsida, men det fanns inget pris angivet.
Senast redigerad av Jonas_Holm 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Jonas_Holm
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav Jonas_Holm » 17 sep 2016, 09:13

Alfred vad kostar en Thinka?
Hittade ingen info om det på deras hemsida.

/Jonas
Senast redigerad av Jonas_Holm 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 21 sep 2016, 19:56

Jag betalade 250 EUR - vet inte om det var något "early adopter"-pris (tror jag såg ett högre standardpris annonseras då) eller vad de kommer ta framöver

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Tips & Tricks"