starta scen mha GA

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

starta scen mha GA

Oläst inläggav wittsjo » 18 sep 2016, 16:27

Kan man aktivera en scen mha en binär "1" till en gruppadress?
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: starta scen mha GA

Oläst inläggav sx3 » 19 sep 2016, 06:27

Med hjälp av logik går det, men det beror på modulen och vad den är kapabel till.
Apparaten som skickar 1-bit telegram, kan du inte sätta den att skicka ett 1-byte värde 0-255 istället?
Isåfall är det 0-63 som är scennummer.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 21 sep 2016, 21:33

Tack för ditt svar. Ja, jag har möjlighet att skicka en byte med ett nummer för en scen.

Men, jag har inte riktigt läst in hur scener fungerar. Är ett "scen-kommando" bara siffran som skickas ut på bussen, dvs ingen gruppadress eller liknande. Jag måste ju knyta upp grupp objektet till något?
Det är något grundläggande här som jag inte förstått. Om någon orkar förklara för mig hade jag uppskattat det.

Funktionen jag är ute efter är egentligen att ha en knapp som "togglar" mellan två scener.

Det kanske är möjligt att sätta upp detta med logik i eibporten istället?

Tack på förhand för all ytterligare hjälp.

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 22 sep 2016, 07:31

Allt på bussen är knutet GA, så i ditt fall behöver du skapa en nya GA för scener i ditt hus. Denna GA kommer vara 1 Byte.
KNX scener kan adresseras 0-63 (vissa aktorer numrerar 1-64, men skickar du värde 0 återkallar du scen 1, och värde 63= scen 64. Så man får hålla lite koll på sina produkter själv)
Behöver du fler scener än 64 så får du sektionera, rimligtvis en GA per plan isåfall.

Vissa tryckknappar kan hantera scener internt, men jag föredrar att sköta scener i aktorerna istället och för det fallet så sätter du i parametrarna för knappen att det skall vara "Scene extention" (Om du vill sköta all scenhantering i knappen så heter det alternativet "Scene recall").
Under inställningarna väljer du vilken scen du vill kalla på, genom att ange 0-63/0-64.

Nu skall du knyta din GA du skapat till scenobjektet som dykt upp på tryckknappen.

Nu går du till den aktorn du vill använda i scenen och aktiverar funktionen scener, vissa aktorer har 1 sceningång för hela aktorn och vissa har en ingång för respektive kanal.
När du aktiverat detta kommer du få ett nytt menyval för kanalen/aktorn och där fyller du på med vilka scener kanalen/aktorn skall reagera på och hur den skall reagera på just den scenen i % för dimmer eller av/på för brytaktor t.ex.

I aktorn kan du också välja om du vill att scenen skall ha inlärningsfunktion, det innebär i praktiken att om du håller in scenknappen så sparar den scenen med dom realtidsnivåerna samtliga deltagare i scenen har. Så om du har visualisering och kan ställa nivåer för allt individuellt så kan du lära in scenen utan att ta fram ETS och börja programmera.

Sen går du tillbaka och knyter samma GA som för tryckknappen till aktorn osen är det klart, bara tuta och köra.

Varje GA för scener kan hantera 64 scener, så du behöver inte skapa en ny GA för varje scen du vill ha i projektet.

Du kommer dock inte med enkelhet kunna toggla mellan två scener på en knapp utan att använda dig av logik.
Principen är dock densamma, du skickar 1-bit 1 eller 0 på en GA, som via logik tolkar detta och skickar 0-63 på GA för scener som är 1-byte.

Ett alternativ är att ha 2-button operation på knappen, om den har stöd för det och skicka en scen vid kort tryckning och en annan scen vid lång tryckning.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 24 sep 2016, 16:50

Tack sx3 för en jättefin förklaring! Jag tror jag är helt med nu.
Det var scen funktionerna i både aktorer och knappar som förvirrade mig.

Med din metod att ha styrningen i aktorerna ger det mig en helt annan flexibilitet, till viss del kan jag nu komma undan att toggla mellan scener, detta då jag inte bara med knapparna utan även med hjälp av sensorer rising and falling edge kan aktivera olika scener med ett nr på en byte GA.

Men för de fall där jag faktiskt behöver toggla så måste jag ändå sätta upp en del logik och då misstänker jag att jag måste sätta upp en GA för varje scen som kvittens för att kunna veta om den scenen är aktiv eller inte i logiken.
Låt säga att min logik är att jag vill att scen 2 skal aktiveras om scen 1 är aktiv annars skal scen 3 aktiveras. Då måste jag i början av kommandot ha kännedom till om scen 1 är aktiv eller inte...

De flesta aktorerna är väldigt lätta att ställa in efter en scen enligt ditt recept. Men, en GIRA dimmeraktor har bara 8 scenalternativ/inställningar i sig, då antar jag att det är scen 0-7. Eller är det något jag missförstått?

Tack igen för hjälpen!

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 24 sep 2016, 18:35

Logik och flera scener på samma knapp låter lite besvärligt

Det kan ju ha hänt andra saker sedan scen 1 blev aktiv, som gör att det inte är aktuellt längre att aktivera scen 2? Man får ju aldrig veta om en scen är aktiv eftersom det bara är värdena för scenen som skickas i just det ögonblicket. Scenen i sig har ingen statusutgång

Flera scener på samma knapp (en för kort tryck och en för långt tryck) gör också att man blir av med möjligheten att spara scener på den knappen
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 25 sep 2016, 17:21

wittsjo skrev:De flesta aktorerna är väldigt lätta att ställa in efter en scen enligt ditt recept. Men, en GIRA dimmeraktor har bara 8 scenalternativ/inställningar i sig, då antar jag att det är scen 0-7. Eller är det något jag missförstått?

Tack igen för hjälpen!

Beroende på vilken Gira-aktor det är men; Du kan hantera upp till 8 scener per aktorkanal. Du är dock inte bunden till scen 0-7, utan du kan fritt ange vilka scennummer som den skall lyssna på men max 8 scener kan hanteras.

I övrigt håller jag med Rikard!

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 26 sep 2016, 19:43

Tack för tipsen, jag tar till mig det och förenklar det hela lite. Tack vara lite blockfunktioner och min nya förståelse för hur det funkar så blev det lite enklare att få ihop det.

Ang Gira aktorn, problemet är att jag hittar inte hur jag kan mappa respektive scen till respektive aktor/funktion, på de andra aktorerna kan jag välja scen för respektive aktor utgång. Men på giran kan jag liksom inte mappa respektive scen mot en effekt.
Jag kan inte läggaupp bildern här men kolla linken.
Där ligger 1 gruppobjekt för "light scene extension" men jag fattar inte hur man skal använda den om det inte är så som jag skrev tidigare.

https://www.flickr.com/photos/135517358 ... ed-public/

sx3
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 27 sep 2016, 07:33

Är det 2172 00 du har?

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 27 sep 2016, 10:05

Återgå till "Tips & Tricks"