Tidsstyrd utebelysning och rörelsesensor

En tråd där vi delar med oss av våra erfarenheter.
DD.
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Tidsstyrd utebelysning och rörelsesensor

Oläst inläggav DD. » 30 sep 2016, 10:03

Styr idag utebelysningen på tid (i mitt fall via ComfortClick) så att de går på vid solnedgången och släcks viss tid på kvällen beroende på veckodag. Dessutom kan de tänds via rörelsesensor (Esylux 230i KNX). Om de tänds via röreselsensorn har jag kopplat det till aktorns (Gira dimmeraktor) trappfunktion så att de bara är på under 15 min, tex om man kommer hem efter "ordinarie" släckning. Problemet är att om någon passerar under den tid då belysningen alltid ska vara tänd aktiveras trappfunktionen och belysningen släcks efter inställd tid. Finns säkert något bra sätt att sätta upp gruppadresserna så att det här fungerar - men hur? Några tips?
Senast redigerad av DD. 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Tidsstyrd utebelysning och rörelsesensor

Oläst inläggav R_Strandberg » 30 sep 2016, 18:24

Har du någon enhet med logikblock och möjlighet att få ut en till tidkanal går det att lösa ganska enkelt.
Tiduret skickar GA X till y-bel precis som idag.
Tiduret skickar även en GA Y endast under nattsläckningen.
GA Y samt GA Z från rörelsevakten läggs in i en AND/OCH-funktion som sen genererar en GA W som triggar trappautomaten eller enbart styr belysningen till/från med frånslagsfördröjningen som finns inbyggd i rörelsevakten.
Senast redigerad av R_Strandberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Mackidacki
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Tidsstyrd utebelysning och rörelsesensor

Oläst inläggav Mackidacki » 13 okt 2016, 12:33

Det enklaste är att lösa det hela med spärrobjekt. Dvs. astro.uret spärrar rörelsevakten vid till och släpper spärren vid från.
Senast redigerad av Mackidacki 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Tips & Tricks"