EIBport

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: EIBport

Oläst inläggav R_Strandberg » 16 jul 2016, 17:59

wittsjo skrev:Ingen som har några tips för min väckarklockefunktion?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ha väckarklockfunktionen i KNX'en men om du ska trigga fler saker än bara musiken kan det finnas en vits med det.

Jag har inte hållt på med cubevison och endast väldigt lite med EIBport men gör ett försök.
Om du sätter upp en tidsfunktion som skickar en (1) på GA x
Sen en tryckknapp med indikering som skickar en (1) på GA y
GA x låter du gå via ett gate-block som styrs/öppnas av GA y.
Ur blocket tar du sedan GA z och startar Sonosen.
Senast redigerad av R_Strandberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 16 jul 2016, 23:14

R_Strandberg skrev:
wittsjo skrev:Ingen som har några tips för min väckarklockefunktion?.....
..
..GA z och startar Sonosen...

oj så enkelt det kan vara när man vet hur man skal göra....

Väckningen skal i tillägg till att sätta på sonosen, öppna gardinerna och långsamt tända ljuset om det är mörkt ute...

..ev om det inte räcker bygger jag in en katapult under sängen också...
Senast redigerad av wittsjo 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 17 jul 2016, 07:04

Då är det förmodligen bättre att trigga ett scenario med GA y. Denna scen är alltså inte en knx-scen utan ett scenario i någon av dina logikmoduler/aktorer som kan startas/stoppas med 1bit. Alternativt tar du ut flera GA'er ur gaten så att du får en 1bit till sekvensstyrningen av belysning, 4bit/1byte till markisen och 1bit till Sonosen.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 20 jul 2016, 14:04

R_Strandberg skrev:Då är det förmodligen bättre att trigga ett scenario med GA y. Denna scen är alltså inte en knx-scen utan ett scenario i någon av dina logikmoduler/aktorer som kan startas/stoppas med 1bit. Alternativt tar du ut flera GA'er ur gaten så att du får en 1bit till sekvensstyrningen av belysning, 4bit/1byte till markisen och 1bit till Sonosen.

Låter bra. Tack igen för tips.

Behöver nog ett par till Sonosen, ett för volym och ett för kanal, + markis position, med check så att inte markisen redan är öppen.

Men det jag funderar på som kanske är klart för dig är hur jag justerar tiden. Jag hoppades på att i eibport/cubevision gränssnittet kunna justera tidspunkten det skal gå på, men det går kanske inte? I min initiella tidsfunktion, hur kan jag annars justera tiden utan att gå in i ets och ändra, på ett enkelt sätt?
Tanken är att knappen på väggen med diod slår av/på alarmet, dioden ger feedback på huruvida det är aktiverat eller inte.

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 20 jul 2016, 18:34

Har tyvärr inte tillräcklig kunskap om dessa enheter för att kunna svara på detta.

Men..
Det borde finnas tillgängligt i app-/webbinterfacet att kunna ställa om tiden i tidsvillkor.
Är det inte möjligt att logga in direkt mot Eibport eller Cubevision? Du behöver förmodligen sätta upp ett tidsvillkor direkt i enheterna och inte i ETS.

EDIT:
Jag har snabbt läst igenom manualerna för de båda modulerna och ingen av dessa verkar konstigt nog inte ha tidsfunktioner inbyggda. Om inte jag missat något i enheterna så behöver du fler enheter för att få till detta.

Finns det möjlighet att få ut ett värde från Sonosen när väckningen är aktiverad i den kan du använda den tidsfunktionen för att trigga de övriga. Fungerar inte väckningen kanske det fungerar att få ut en signal när en viss låt spelas.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 18 okt 2016, 13:05

Tänkte dela med mig lite information om Eibport v3 som kan vara av nytta till andra här:

Jag köpte eibporten bla för att ha den som programeringsinterface. Jag hade stora svårigheter att få kommunikationen att fungera för att kunna ladda ner applikationerna från ETS5 till komponenterna. I slutändan har lyckats få ner det till följande orsaker:
1. Min eibport kom levererad med firmware 3.4.1, denna är full av buggar relaterade till just nätverkskommunikationen, en uppdatering till 3.4.4 har löst det mesta.
2. Jag kopplade eibporten till en wifi router (som inte är kopplad till internet). Enl. bab-tec är detta en orsak till att uppkopplingen är ostabil och kopplas ner plötsligt. De menar att Eibporten är väldigt känslig för tiden på kommunikationen speciellt när man skal kommunicera med bussen. Jag skal testa detta senare i veckan för att se om det blir mer stabilt med kablad uppkoppling.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 05 jan 2017, 14:41

R_Strandberg skrev:Har tyvärr inte tillräcklig kunskap om dessa enheter för att kunna svara på detta.

Men..
Det borde finnas tillgängligt i app-/webbinterfacet att kunna ställa om tiden i tidsvillkor.
Är det inte möjligt att logga in direkt mot Eibport eller Cubevision? Du behöver förmodligen sätta upp ett tidsvillkor direkt i enheterna och inte i ETS.

EDIT:
Jag har snabbt läst igenom manualerna för de båda modulerna och ingen av dessa verkar konstigt nog inte ha tidsfunktioner inbyggda. Om inte jag missat något i enheterna så behöver du fler enheter för att få till detta.

Finns det möjlighet att få ut ett värde från Sonosen när väckningen är aktiverad i den kan du använda den tidsfunktionen för att trigga de övriga. Fungerar inte väckningen kanske det fungerar att få ut en signal när en viss låt spelas.

Det går i eibporten att sätta upp en logik som skickar en GA på en viss tid på vardagar/helger etc. Men det jag inte får till är att i cubevision eller liknande skicka en tid till eibporten för nästa "väckning". Det får därför bli en hardware inställd tid....
Om någon har några tips är det välkommet.

Tack på förhand./Daniel

R_Strandberg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav R_Strandberg » 05 jan 2017, 17:26

Fixar ingen tredje-parts app denna funktion då?
Jag tänker främst på IFTTT och Yonomi.
Jag använder själv Yonomi för att starta Sonos på klockslag med villkoret OM jag är hemma.

Kan vara värt att kolla på.

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 06 jan 2017, 14:39

skal ta en titt på yonomi, har aldrig hört talas om det förut.

Skickat från min iPad med Tapatalk

wittsjo
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav wittsjo » 15 maj 2017, 21:07

Min Eibport är väldigt dålig på att hålla tiden, den glider ett par minuter i månaden, finns det inte någon funktion för att automatiskt ställa klockan?

Mvh

Återgå till "eibPort"