openHAB

Sputnik
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

openHAB

Oläst inläggav Sputnik » 21 dec 2014, 21:48

God afton. Finns det några kommentarer angående openHAB? Någon som testat detta?
Senast redigerad av Sputnik 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

muppis
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: openHAB

Oläst inläggav muppis » 22 dec 2014, 08:50

Jag har inte provat det ännu men OpenHAB är det program som jag tänkt använda i mitt hus. Konfigurationsfilerna för KNX i OpenHAB ser inget vidare ut, svårlästa minst sagt och ytterst få exempel men det är nog tyvärr vad man får förvänta sig av ett såpass omfattande projekt.
Senast redigerad av muppis 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 23 dec 2014, 00:23

Mycket hackande i textiler för version 1 men samtidigt otroligt flexibel och kan agera gw mellan stort antal olika enheter.

Kommande version 2 har fokus på autokonfig och enklare att konfiga i övrigt.

Hoppas själv den kan agera GW mot Apple HomeKit.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 23 dec 2014, 00:25

Skulle önska att KNX Binding skulle kunna importera Gruppadresserna från ETS och använda dessa i GUIT.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

j_vestberg
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav j_vestberg » 23 dec 2014, 12:06

Hej, jag använder OpenHAB sedan något år tillbaka. Jag är väldigt nöjd med lösningen, framförallt flexibiliteten och utbyggbarheten. Självklart är det en viss inlärningströskel, men jag tycker helt klart det är värt den investeringen i tid.

Jag använder OpenHAB för lite olika ändamål; för visualisering och styrning av KNX-enheter via web- gränssnitt (både PC och smartphone/tablets), för integration mellan Sonos och KNX (KNX-knappar som styr Sonos-uppspelning), närvarosimulering (tända/släcka lampor vid olika tidpunkter), kameraövervakning, dörrklocka mm. Jag har även gjort en enklare larmfunktion som nyttjar befintliga KNX-sensorer (rörelsedeckare) och larmar både till mobiltelefoner, ljud i Sonos-systemet osv.

Den största svaghet som jag tycker OpenHAB har är web-gränssnittet för visualisering. Det är visserligen väldigt lätt att komma igång med, men är i mina ögon både för inlåst och, helt krasst, för fult. :) För att hitta en bättre lösning gjorde jag en insats för några månader sedan och började använda SmartVisu som gränssnitt. Mycket snyggare och mycket mer flexibelt. Dock stöds inte OpenHAB som backend direkt, så jag var tvungen att dkriva en Javascript/PHP-driver som kommunicerar med OpenHABs REST-API. Det fungerar bra, trots lite av 'hemmahack'... :)
Senast redigerad av j_vestberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
/John Vestberg

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 28 dec 2014, 19:52

openHAB är ett rent helskotta att konfigurera. Hemskt tråkig upplevelse. Men med sin rika uppsättning av bindningar till olika system så är det fortfarande en intressant plattform. Hoppas på att version 2 löser en del av problemen.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sjef86
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inläggav sjef86 » 26 jan 2016, 07:41

@j_vestberg

Hei,
Lurte på om du kunne tenke deg å dele driveren for smartVISU, som gjør det mulig å kommunisere med OpenHAB?

Mvh
Chris
Senast redigerad av sjef86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "OpenHAB"