Recension ETS Inside ver 1.4

Resensioner av produkter som testats av knxforum.
tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Recension ETS Inside ver 1.4

Oläst inlägg av tjr » 04 nov 2019, 11:27

Här kommer en preliminär utvärdering av ETS Inside ver 1.4:
Programvaran känns (numera) pålitlig, trygg och hyfsat användarvänlig för en novis med ett visst teknikintresse/-vana.

Jag känner att jag kan rekommendera programmet till:
1 - ETS/KNX gör-det-självare, programmet är en prisvärd och väl fungerande (introduktion till) ETS/KNX
2 - för slutanvändare som vill ha möjligheten att styra lite (alt mycket) själva efter att driftsättningen är klar

Jag är en nummer 1 och vill kunna lämna över till ett par pensionärer som nr 2 när programmeringen är klar. Min version av programmet ligger och snurrar på en Intel Nuc mini-PC med Win 10 installerat (programmet finns nu även för Linux-enheter). Jag ansluter lätt till programmet och till IP/KNX-gatewayen med min Mac via Team Viewer över stugans wifirouter.

Jag har inte jämfört med ETS Pro utan har som KNX/ETS-nybörjare direkt hoppat på ETS Inside efter att ha tagit onlinekurserna hos KNX. Det finns inget i min installation där jag upplevt att jag saknat något än så länge. Jag har driftsatt en stuga där de boende flyttat in, mao är adressering av aktorer och sensorer utfört och belysningskällor grupperade, men den tänkta automationen återstår. Jag har uteslutande valt aktorer från MDT och sensorer från Jung (än så länge) pga pris-funktionsrelation för den förstnämnda och främst design för den sistnämnda.

De problem jag stött på har främst berott på min bristande kunskap/erfarenhet och manualer som varit otillräckligt tydliga (för mig) och har rätt lätt kunnat lösas. Inget verkar egentligen ha berott på ETS Inside..!

Misstänker att arbetet hade gått långsammare för mig med ETS Pro pga en högre inlärningströskel, däremot så är (nästan) alla manualer framtagna för ETS Pro. Jag upplever att varken KNX Bryssel eller hårdvarutillverkarna 2019 hade/har en "färdigutvecklad" support för ETS Inside, men steget för dem känns inte så längt. Mina problem har gått att lösa (mest användarfel) och jag upplever ETS Inside ver 1.4 som en stabil och fungerande mjukvara. Jag var lite reserverad i början då de tidigare versionerna av programmet varit mer eller mindre buggiga, men allting har i retrospekt fungerat rätt smärtfritt(!). De tidiga versionerna var väl ett klassiskt exempel av framstressad ofärdig programvara som nu ligger den färdiga i fatet.

Missförstå mig inte, detta är inte ett intuitivt program för en teknikOintresserad slutanvändare utan är främst ett verktyg för den upplärde och insatta teknikern. Det finns mycket att lära från smartphonevärldens användarvänliga intuitiva programvaror. Vilken dröm det hade varit om ETS-programmet hade kunnat göra ett allanrop och aktorer och sensorer själva hade identifierat sig i tur och ordning för adressering mm...! Intelligentare intelligens?

Summering; ETS Inside ver 1.4 funkar (för vad jag gjort än så länge) och är väl värt att prova!

Detta kommer från en lekman utan bakgrund inom IT/automation (till vardags jobbar jag med miljöteknik).
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Patrik_90
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Recension ETS Inside ver 1.4

Oläst inlägg av Patrik_90 » 09 nov 2019, 16:22

Tack för recensionen!

//Patrik
Senast redigerad av Patrik_90 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Recension ETS Inside ver 1.4

Oläst inlägg av tjr » 14 nov 2019, 09:48

Patrik_90 skrev:
09 nov 2019, 16:22
Tack för recensionen!

//Patrik
Tack Patrik!

Tillägg till ovan. Inser att kategori 0.5 saknas i ovan. Det är yrkespersonen (installatören/programmeraren) som gör projektet i vanliga ETS Pro och sedan lämnar kvar en (liten) linux/pc-burk med ETS Inside i, så att kategori 2 (slutanvändaren) kan få göra sina egna (begränsade) tweaks (temp, dimning osv fr sin tfn/padda). Det finns instruktioner på hur man för över projektet från Pro till Inside bla här: https://support.knx.org/hc/sv/articles/ ... ETS-Inside
Detta har jag inte testat, så det får någon annan kommentera. Såsom tidigare så accepterar ETS Inside inte några plug-ins från tillverkarna (inget nytt).
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar