Knx DIY

Diskussion om KNX standard
Krissk
Besökare
Besökare
Kontakt:

Knx DIY

Oläst inlägg av Krissk »

Hei,

Vi har i dag KNX system i huset med ELAN controller og styring via ELAN app. Jeg liker ikke appen og oppsettet på ELAN men det er det eneste den lokale elektrikeren tilbyr. Jeg er over snittet interresert i tekniske løsninger og skulle ønske jeg kunne styrt enkle funksjoner og timere selv.
Finnes det en gateway og app som gjør det mulig for meg å endre oppsett selv? Mulig også integrasjon med google home etc?

Jeg har sett på ETS inside og thinknx, men vil gjerne ha deres kommentarer. Takk.
Senast redigerad av Krissk 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Knx DIY

Oläst inlägg av niclas86 »

Jag kör Home Assistant med dess KNX-integration. Jag antar att övriga alternativ som openhab m.fl. också skulle fungera. Jag programmerar mitt system över ethernet och det är också den vägen Home Assistant kommunicerar. Gränssnittet för Home Assistant gör du själv och möjligheterna är i princip obegränsade. Jag är själv ganska kass på UI och använder sällan mobilen för att styra något men det är ganska trevligt att göra lite automationer för utebelysning och kaffebryggare m.m.

En annan fördel är att man väldigt billigt kan få in diverse sensorer i KNX-systemet. Jag har lite tempgivare och fuktgivare.

En annan fördel är att du kan binda ihop olika system om du skulle råka ha det. Jag har något uttag som styrs av en Shelly och något som styrs med z-wave. Dessa ska med tiden bli KNX men tills den dagen är det smidigt att låta Home Assistant fungera som länken mellan.
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Krissk
Besökare
Besökare
Kontakt:

Oläst inlägg av Krissk »

Hei Niclas og takk for godt svar.
Jeg skal lese mer om Home assistant og KNX.
Programmerer man her i kode eller er det en intuitiv måte å programmere via GUI i home assistant? Trenger ingen ekstra hardware for dette?
Senast redigerad av Krissk 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 »

Hej!

Det finns flera olika nivåer för att konfigurera home assistant. I grund och botten ligger Python som i princip ger dig oändlig frihet. Ovanpå detta finns ett stöd för YAML-kod och även CSS vilket ger dig stora möjligheter att påverka utseendet. Jag själv använder mest Home assistants inbyggda gränssnitt för att programmera och ibland kopierar jag och klistrar in lite kod men jag är långt ifrån en kodare.

Gör en google bildsökning på t.ex. "home assistant ui" för att få lite exempel på hur follk har lagt upp sina styrningar.

Ett tag var jag inne på att rita huset i 3D och lägga in alla styrda objekt, testa söka på "home assistant sweet home 3d" så får du se hur snyggt det kan bli om man lägger ner ordentlig med tid på sitt UI.

Angående hårdvara så behövs det en dator eller t.ex. Raspberry Pi för att köra. Jag tror att om du bara vill testa dig fram lite så kan du installera på din egen dator(lite osäker på detta).

Vill du klicka runt i home assistant har du en demo på deras hemsida här: https://demo.home-assistant.io/

För egen del ser jag Home Assistant som ett "stöd" till mitt KNX-system. Jag använder det till följande för tillfället:
- Möjlighet att styra huset via mobilen/datorn
- Styra Z-wave- och Shellyprylar som inte hunnit bli KNX än
- Skicka in datum och tid på KNX-busen
- Tänder lampor på kvällen när solen står 3 grader under horisonten
- Släcker lampor på morgonen när solen står 3 grader över horisonten
- Hämtar in lite temperaturer från sensorer utomhus, på vinden m.m. och skickar in dessa på KNX-busen.

Lycka till!
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar