Artikel som varnar för KNX för USA

Diskussion om KNX standard
Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Artikel som varnar för KNX för USA

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 nov 2015, 22:14

pakerfeldt skrev:Jag syftar inte på privatpersoner som bygger sin egen mjukvara för att integrera med KNX, den andelen är ju förstås försvinnande liten. Jag pratar om företag men även den enormt stora open source-rörelse som finns och kretsar kring hemautomation/smarta hem. Själv bygger jag mjukvara (open source) för att integrera med KNX men det sker genom halvsvajiga APIer. Min åsikt är att KNX borde främja den sortens integration och hjälpa till så att mjukvaruintegration kan ske så enkelt och friktionslöst som möjligt. Om jag förstått det rätt så är t.ex. inte den tekniska specifikationen som beskriver protokollet öppet för alla att ta del av.

Kan du ge exempel på vad det är för mjukvara du menar?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
El & styrteknik

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 06 nov 2015, 07:05

Rikard Ågren skrev:
pakerfeldt skrev:Jag syftar inte på privatpersoner som bygger sin egen mjukvara för att integrera med KNX, den andelen är ju förstås försvinnande liten. Jag pratar om företag men även den enormt stora open source-rörelse som finns och kretsar kring hemautomation/smarta hem. Själv bygger jag mjukvara (open source) för att integrera med KNX men det sker genom halvsvajiga APIer. Min åsikt är att KNX borde främja den sortens integration och hjälpa till så att mjukvaruintegration kan ske så enkelt och friktionslöst som möjligt. Om jag förstått det rätt så är t.ex. inte den tekniska specifikationen som beskriver protokollet öppet för alla att ta del av.

Kan du ge exempel på vad det är för mjukvara du menar?

Integration med andra befintliga system. T.ex. sensorer som är del av andra subsystem, integration med underhållningssystem, typ Sonos, smarta TVs, förstärkare, Chromecast, Apple tvOS, etc, integration med befintliga larmsystem, möjliggöra presentation och kontroll genom mobiltelefon, surfplattor, loggning av sensorvärden i KNX till traditionella databaser i syfte att se förändringar och trender över tid. Koppling till väderprognoser. Listan kan göras väldigt lång.
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 06 nov 2015, 16:33

Tack för all återkoppling! Vill speciellt tacka @SX3 som bla delade länken till dokumentet som beskriver viktiga projekt för vidareutveckling av KNX.
sx3 skrev:Lite mer info för den som vill läsa om ETS-lite och Secure: http://knx.fi/download.php?liite_id=9758

Som går att lösa i ovan pdf så har tydligen Konnex pågånde projekt som skall ta fram lösningar för att öppna upp KNX-system mot Internet-of-Things (IoT) samt även slippa att alltid använda tjock-ETS:en, se "KNX Web Services" samt "ETS Inside". Står inget om exakt vad Konnex skall leverera och vad som kommer komma ifrån medlemmarna som utvecklar produkter, vi får väl hoppas att det bara handlar om specifikationer ifrån Konnex så produkter fritt kan utvecklas baserat på dem.

Själv ser jag starkt behov av en gateway som stödjer Web Services och som även har databas med alla Gruppadresser samt att det går att ändra och lägga till dessa ifrån IP-nätverket. Det sista gör väl att "ETS Inside" borde vara en del av gatewayen och den har originalet av ETS-projektfilen och den produktdata som används.

Någon mer än jag som önskar en sådan gatweay snarast? :)

Några utdrag från ovan pdf.

2015-11-06 Strategies.png

2015-11-06 KNX Web Services.png

2015-11-06 ETS Inside.png
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 06 nov 2015, 20:35

Intressant pdf. Den tar upp lite av det jag var inne på. Denna presentation kommer från KNX Finland, men det framgår inte riktigt på vilket sätt (om något) som stora KNX står bakom den?
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 nov 2015, 22:08

Materialet är presenterat på Finska. Materialet är ursprungligen från KNX inside/core eller vad dom kallar det idag.
Jag fick se den engelska versionen som var upprättat av André Hänel (system & tool manager) och Jost Demarest (CFO och CTO) båda från KNX association, så det är stora KNX som står bakom.
Jag tror presentationen/PDF'en visades på KNX-dagen dagen också, var ej där själv.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 06 nov 2015, 22:34

Lite mer info om KNX security, för den intresserade. Hittade dock inte originalet till förra PDF'en.. Kan se om jag kan hitta den framöver.
https://www.knx.org/media/docs/download ... per_en.pdf
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Allmänt"