Artikel som varnar för KNX för USA

Diskussion om KNX standard
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Artikel som varnar för KNX för USA

Oläst inläggav Videonisse » 03 nov 2015, 18:53

Nedan artikel är rätt intressant då jag tycker den tar upp flera av största problemen idag med KNX för privata bostäder. Flesta av dem är ganska enkla att lösa om Konnex som organisation inser problemet och börjar tänka lite nytt.

http://www.cepro.com/article/warning_to ... m_the_knx/

Själv tycker jag tex att det måste öppnas upp för hur enheterna konfigureras så att man kan slippa använda ETS:en för mindre installationer. Tex vore det super med en webbaserad "ETS" som körs ifrån ett KNX IP-gränssnitt/-router och som även kan vara gateway och bla stödja web services. Värför inte även med Apple Home Kit-stöd :)

När det gäller trådlöst så känns det inte så troligt att KNX RF kommer kunna konkurrera med tex Zwave när det gäller utbud och pris. Därför borde det vara enklare och självklart att kunna binda in sådana sensorer och aktorer i ett system för smarta hem som kör KNX som grund. Egentligen att ha som ambition att "Smart Things" skall kunna vara del i KNX-systemet.

Eller vad tycker ni?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Artikel som varnar för KNX för USA

Oläst inläggav pakerfeldt » 03 nov 2015, 21:40

Jag håller med. Är rädd att KNX blir omsprungna av andra aktörer om man inte tänker nytt. Det osar mycket toppstyrt corporate om Konnex tyvärr. Jag funderar mycket på hur man egentligen ska göra med huset den dagen man tänker sälja. Kommer någon vilja ha det här?
Senast redigerad av pakerfeldt 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 03 nov 2015, 22:23

Jag har svårt att hålla med om annat än att det möjligtvis är lite krångligt att integrera AV

De övriga påståendena bemöts bra i kommentarerna till artikeln tycker jag

Varför det skulle behövas annan mjukvara än ETS har jag svårt att förstå. Vad skulle det tillföra rent funktionellt?
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
El & styrteknik

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 04 nov 2015, 20:49

Jag hade gärna sett att KNX var en öppen standard och inte en stängd. Tror det hade fått KNX att växa betydligt snabbare. Just nu tycker jag mig se Z-Wave plocka upp ett enormt moment i och med många alternativ till en relativt låg kostnad. Nu är Z-Wave också en stängd standard men det är lättare att komma igång, speciellt i befintliga hus och kostnaden up-front är betydligt lägre än för KNX.

Och varför finns det inga vettiga öppna API:er för utvecklare att koppla ihop traditionell mjukvara med KNX? Vi behöver se mer innovation kring KNX och det sker enklast genom öppenhet och tillgänglighet.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 nov 2015, 09:17

Beror ju på vad man menar med öppet?

Vad är det som ska vara mer öppet och varför skulle bli så stor skillnad mot för idag?

Jag tycker att det händer otroligt mycket vad gäller nya produkter. Det är svårt att hänga med i allt nytt som kommer. Priserna tycker jag inte heller är så hutlösa, iallafall inte på produkter med lite volym på tex brytaktorer, rörelsevakter, regulatorer etc.

Visst finns det saker som kan bli bättre, och det händer ju bevisligen saker. Jag har svårt att se något som kan konkurrera med KNX för oss installatörer i den närmaste framtiden
El & styrteknik

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 05 nov 2015, 09:53

Framförallt skulle jag vilja att KNX öppnade upp sig för enklare och billigare mjukvaruintegration mot KNX-bussen. Idag får man främst förlita sig på eibdaemon/BCU SDK som, dels känns i det närmaste reverse engineerat och dels inte verkar utvecklas längre?
Som jag skrev, jag(!) tror att det skulle leda till mer innovation som i sin tur leder till större efterfrågan. KNX är bra på många sätt framförallt för att det är väldigt tillförlitligt och robust. Men om vi ser till enskilda hushåll (inte industrier) så har de hård konkurrens av enklare teknologier såsom Z-Wave. Och om jag ser det ur ett rent personligt perspektiv så är jag rädd att min KNX-installation i vårt hus i framtiden snarare är en börda än ger extra värde vid en eventuell försäljning.

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 05 nov 2015, 10:11

Jag pratar framförallt om KNX i enskilda hushåll för det är det som intresserar mig. Hur det ser ut i större installationer som industrier, skolor etc har jag ingen aning om. För att locka fler installationer i hem så behöver de helt klart jobba på deras image och ansikte utåt. Finns det något mer oinspirerande än det man möts av här (sett ur en slutanvändares perspektiv): http://www.knx.org/? Som husbyggare vill man ju mötas av KNXs förträfflighet. Se möjligheter och bli inspirerad.

Rikard Ågren
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Rikard Ågren » 05 nov 2015, 11:18

Jag tror inte att du behöver oroa dig för KNX ska försvinna. 400+ tillverkare och Kineserna har väl knappt vaknat ännu. Man får hoppas att det påverkar priserna ännu mer framöver

Förstår inte riktigt vad privatpersoner ska integrera för mjukvara på bussen? Måste vara otroligt få personer som har intresse för det.
El & styrteknik

pakerfeldt
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav pakerfeldt » 05 nov 2015, 14:53

Rikard Ågren skrev:Förstår inte riktigt vad privatpersoner ska integrera för mjukvara på bussen? Måste vara otroligt få personer som har intresse för det.

Jag syftar inte på privatpersoner som bygger sin egen mjukvara för att integrera med KNX, den andelen är ju förstås försvinnande liten. Jag pratar om företag men även den enormt stora open source-rörelse som finns och kretsar kring hemautomation/smarta hem. Själv bygger jag mjukvara (open source) för att integrera med KNX men det sker genom halvsvajiga APIer. Min åsikt är att KNX borde främja den sortens integration och hjälpa till så att mjukvaruintegration kan ske så enkelt och friktionslöst som möjligt. Om jag förstått det rätt så är t.ex. inte den tekniska specifikationen som beskriver protokollet öppet för alla att ta del av.

Rikard Ågren skrev:Jag tror inte att du behöver oroa dig för KNX ska försvinna. 400+ tillverkare och Kineserna har väl knappt vaknat ännu. Man får hoppas att det påverkar priserna ännu mer framöver.
Att tillverkare inte försvinner är ingen garanti för att KNX kommer vara attraktivt hos privata husägare framöver. Men visst, fler tillverkare borde rimligtvis leda till lägre priser vilket skulle kunna göra det attraktivt.

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav sx3 » 05 nov 2015, 18:50

Det är nya saker på ingång. Nu i november kommer det som kallas för "KNX secure", en uppdatering av standarden. Det handlar om hur man skall få kryptera telegrammen etc. Främst är det tänkt för backbones över IP där man egentligen inte alltid har kontroll över trafiken. Det finns exempel på byggnader som fått sin KNX "hackad" och det vill man härmed råda bot på.
Men det är inte bara IP backbone som är intressant att kryptera, kan vara vissa telegram inom en fastighet också, där busskabel är lätt att ansluta sig mot och börja övervaka, läsa ut strukturen och börja skicka tgelegram på.
Detta _KAN_ vara en början på en ny era med godkänd integration av inbrottslarm, vi får väl se vad SSF och motsvariga europeiska organisationer säger.
Som sagt kommer uppdaterad standard i november, det dröjer väl innan det kommer produkter med stöd för KNX secure, då man inte kan använda dom vanliga till detta, kräver ett visst förförande med krypteringsnycklar etc vid programmering också.

Sen är det faktiskt så att KNX standaren är inte låst, du kan få köpa en kopia av det för nån tusenlapp eller två om jag inte minns fel. Då får du en rejäl bibba med hur det SKALL vara.
Sen kan du köpa BCU med mikroprocessorer och tom. färdiga stackar eller utan stackar.. Sen är det bara att börja programmera, utförs i språket "C".. När din produkt är klar, så kan du använda den vilka anläggningar du vill. MEN om du vill börja sälja din produkt, och vill kalla den för KNX kompatibel och använda KNX logotyp då får du lov att certifiera produkten för att man skall kunna säkerställa att du följer standarden. Sen får man tycka vad man vill om den sista biten, men alla som jobbat med DALI vet att det kan vara lite high chaparall och tillverkare gör lite godtyckligt som dom vill.. Jag tycker standardiseringen och certifieringen är en kvalitetssäkring som är väldigt viktig!

Gällande ETS, så det den eviga frågan om varför det inte finns alternativ. Men snart kan det finnas ett alternativ, det jobbs med att ta fram en produkt som du DINmonterar och som fungerar so IPgränssnitt, inbyggt i denna kommer det finnas en ETS-lite version där man kan göra nödvändiga parameterjusteringar, man kan även ansluta en riktig ETS mot denna för att göra större justeringar i anläggningen.
Inte hela vägen ut, men ett alternativ för någon som vill ändra parametrar, scenarion eller likvärdigt men som kanske inte har behovet att bygga logiska funktioner eller så.

Lite mer info för den som vill läsa om ETS-lite och Secure:
knx.fi/download.php?liite_id=9758

Mina slutord blir att jag personligen tycker att det är bra att KNX är halvstängt/halvöppet, just för att kunna säkra kvalitet och kompabilitet, så att KNX verkligen lever upp till det som det står för.
Det finns mängder med andra system och hemsnickrade system osv och alla fyller sitt syfte och det gör även KNX med tillhörande ETS och certifieringsprocess i samtliga led. Tycker själv det händer massor på KNX fronten och ser ingen trend att det skulle dö ut, snarare tvärtom när det börjar komma allt hårdare krav på energieffektivisering och smarta lösningar och individuella mätningar etc.
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Allmänt"