Problem: Zebra LED Dali

Diskussion om KNX standard
Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Problem: Zebra LED Dali

Oläst inläggav Rikard Ågren » 17 dec 2016, 19:53

Vill bara uppmärksamma att Zebras (Rexel) LED-paneler (E7010837) med dalidon inte fungerar med alla KNX > daligateways som finns på marknaden.

Jag har provat med följande:

Fungerar inte:
Siemens N141/21/31 - Verktyget klagar på adresskonflikter vid adressering, går ej att adressera
Zennio ZDI-DLI - Armaturerna dyker inte upp i gränssnittet och går ej att adressera
Zennio ZDI-DB6/4 - Armaturerna går att tända, släcka och ljusreglera. Dock får man ingen status på ljusvärdet och ljusregleringen går väldigt ryckigt. Går ej att spara ljusvärden i scener

Dock fungerar armaturerna med gateways från Hager, Berker, Jung och Gira. Detta är samma gateway men med olika namn på, tillverkad av Insta. West Coast Lighting som förser Rexel med armaturerna har bekräftat att donet i armaturen fungerar bra med dessa gateways. Tydligen har man i donet gjort vissa avsteg från dalistandarden för att få minnesfunktion när man använder donen med push-dim. Insta ska även ha gjort undantag i sin gateway, oklart vad. Om det är detta som ställer till kompabilitetsproblem med andra gateways vet jag dock inte.
Senast redigerad av Rikard Ågren 17 dec 2016, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Elkonstruktion & fastighetsteknik

sx3
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Problem: Zebra LED Dali

Oläst inläggav sx3 » 17 dec 2016, 21:55

Måste insta-GW vara i kompabilitetsläge när man söker efter donen? Eller fungerar det även i normalläget också?
Vad är det för fabrikat på donen?
Senast redigerad av sx3 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Rikard Ågren
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Problem: Zebra LED Dali

Oläst inläggav Rikard Ågren » 17 dec 2016, 22:56

Donen är stämplade Zebra så jag vet inte vad det är för ursprungligt fabrikat. Undrar om dom var Helvar i grunden?

Det var ett tag sen jag adresserade några med en Jung GW men jag minns inget om något kompabilitetsläge. Får troligen nya grejer nästa vecka så då kan jag ge besked
Senast redigerad av Rikard Ågren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Elkonstruktion & fastighetsteknik

Återgå till "Allmänt"