Belysningsstyrning hösten 2018, utveckling?

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Belysningsstyrning hösten 2018, utveckling?

Oläst inlägg av tjr » 21 jan 2019, 10:45

Och sedan sticker tankarna iväg! :D Hur har du/ni estetiskt kombinerat in (gärna Jung ls990/F40 kompatibelt) med priseffektivitet för:
fuktstyrning av EC-fläkt (i våtrum)
rörelse/närvarosensorer (i våtrum/hall/korridor) för belysning och information (tex gå på toa på natten, hemkomst, oväntat besök)
CO2 (i allrum) för styrning av (annan) EC-fläkt
kabelkopplad brandvarning
lämpliga (universal)aktorer

Jag är inne på magnetkontakter till dörrar och fönster. För mig blir det 11 dörrar/fönster. Hur har du gjort? Dragit in kablarna till en aktor(?) i centralen eller anslutit till aktorer utspridda i byggnaden (nära källan) och sedan KNX-buss till centralen? Tips på aktorer?

Kikat lite på eBay och Amazon.... Testat något välfungerande system för elslutbleck och dörröppnare/stängare för <10kkr (iof för framtiden)?
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 21 jan 2019, 12:36

Hinner inte svara på övrigt nu men gällande F40 så är det Jung 4194TSM KNX Tastsensor-Modul Universal 4-fach som jag har (fast föregångaren utan tempsensor). EAN: 4011377149052

Jag har hittills bara köpt 4-knappars versionen och sedan monterat 2- eller 3-knappars fronter om jag inte behöver alla knapparna idag.

Extrakostnaden är så pass låg och det är sannolikt att jag senare kanske kommer på att jag vill ha 4 istället för 3 knappar som standard i tex sovrummen. Fronterna är billiga och passar oavsett grundmodul.

Enda nackdelen med att köra 4-knappars grundmodul och sedan bara använda 2 eller 3 är att programmeringen i ETS inte blir lika intuitiv när 2 fysiska knappar skall användas som 1 knapp. Men bra dokumentation på hur anläggningen skall se ut löser det.

Observera att man behöver Universal-versionen för att tex få inbyggd tempsensor.

På min önskelista för F40 är att Jung uppdaterar så LED-indikatorerna fungerar som på F50. Dvs dimbara och med programmerbar RGB-färg. Men oklart om det händer.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 21 jan 2019, 14:54

Tack! Den hade tagit lång tid att hitta för mig, €150/st och jag som trodde mig kunna komma undan med 4224 TSM och €45/st. Oh well...
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar