Råd till nybörjare (produktval)

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
niclas86
Besökare
Besökare
Kontakt:

Råd till nybörjare (produktval)

Oläst inlägg av niclas86 » 12 jun 2020, 15:30

Hej!

Jag flyttar till hus inom kort och har ett stort intresse för hemautomation. Jag har laborerat lite med Z-wave och en hel del arduino och det kommer jag att forsätta göra för att inhämta diverse mätdata(temp, fukt osv.). För den riktiga elen, dvs belysning och uttag, vill jag dock gärna ha lite robustare saker och då har jag fastnat för KNX. Jag har lagt många timmar på att läsa diverse forum och manualer samt gjort certifieringen på myknx och nu börjar det bli dags att beställa. Vad tror ni om produkterna i bilden?
produkter.PNG
I nuläget är jag inte ute efter att bygga ett fullskaligt system utan jag vill börja med att känna och klämma på produkterna och sätta mig in i ETS. Produkterna i bilden ska kompletteras med en 24VDC tubmotor från m.nu. Framtida utbyggnad kommer innefatta binärutgångar, dimaktor och sen har jag tittat på meanwells KNX-drivdon LCM-40KN. Är det någon som har erfarenhet av detta drivdon? Det känns väldigt prisvärt i kombination med ett antal seriekopplade LED-lampor från t.ex. Malmbergs.

All feedback på mina produktval tas tacksamt emot! Jag tänker att helgen får gå åt till att läsa och sen blir det beställning på söndag kväll.
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Re: Råd till nybörjare (produktval)

Oläst inlägg av Videonisse » 13 jun 2020, 10:35

Hinner bara svara kort. Vill du verkligen ha USB för att ansluta till KNX? I vanliga fall har man IP Interface (finns även IP Router men är oftast onödig och bara dyrare).

Sedan har jag för mig att MDT har en bättre strömförsörjning än den från EIB-markt.

Men kolla in tidigare inlägg här på forumet för bra tips på dessa två produkter.

Gällande tryckknappen antar jag det är Jungs F50-serie. Om du valt Standard så får du nog inte med inbyggd tempgivare, det finns i Universal-modellerna. Kan vara värt att fundera på, speciellt för att testa och utvärdera.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

niclas86
Besökare
Besökare
Kontakt:

Re: Råd till nybörjare (produktval)

Oläst inlägg av niclas86 » 13 jun 2020, 22:01

Hej och tack för dina tips!

Angående USB-gränssnitttet så valde jag det för jag inte förstod skillnaden på att ha med eller utan router och då blev jag osäker på om det fungerade att programmera via den billigare varianten. Men jag byter tillbaka till Eibmarkts N000401 utan IP router.

Det jag gillade med strömförsörjningen från Eibmarkt var att den dels matade bussen med 640mA samtidigt som det går att ta ut 24VDC som hjälpspänning till t.ex. mina rullgardiner. Hittar inte motsvarande hos MDT. Ska se om jag hittar mer info om detta här.

Angående Jungs room controller så tror jag att jag har hittat rätt variant: https://www.jung.de/en/online-catalogue ... 283425164/
Det står att den har "Integrated room temperature sensor".

Det drar ihop sig till beställning. Spännande.
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar