RGB led strip i biorum

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

RGB led strip i biorum

Oläst inlägg av EMg » 19 sep 2019, 18:47

Hej
Jag ska börja bygga biorum nu i höst. Har tänkt mig några olika områden med effekter av färgade led-strips.
Funderar på om någon har erfarenhet av lämpliga produkter.
Jag har tittat på MDT AKD-0424R.02: (4 channels each 4A or 1 ch. 7,0A and 3 ch. 3,0A) https://www.mdt.de/EN_LED_Controller.html
Tillsammans med denna strip på 24V med 6W/m.
Har jag räknat rätt om jag då kan använda 12m strip till varje dim-aktor. För i det här fallet har jag fattat det som att man inte behöver någon annan trafo mellan aktor och stripen?
Beroende på hur jag väljer att utforma belysningen kan det gå mellan kanske 20-30m stripes. Jag skulle då behöva 3st MDT aktorer.

Eller tänker jag helt galet? Någon som har gett sig på detta och har tips.
Elcentralen är lämpligt placerad vägg i vägg med biorummet så jag vill gärna ha grejer som monteras i skåpet i största möjliga mån.
Senast redigerad av EMg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: RGB led strip i biorum

Oläst inlägg av tjr » 04 nov 2019, 12:04

EMg skrev:
19 sep 2019, 18:47
Hej
Jag ska börja bygga biorum nu i höst. Har tänkt mig några olika områden med effekter av färgade led-strips.
Funderar på om någon har erfarenhet av lämpliga produkter.
Jag har tittat på MDT AKD-0424R.02: (4 channels each 4A or 1 ch. 7,0A and 3 ch. 3,0A) https://www.mdt.de/EN_LED_Controller.html
Tillsammans med denna strip på 24V med 6W/m.
Har jag räknat rätt om jag då kan använda 12m strip till varje dim-aktor. För i det här fallet har jag fattat det som att man inte behöver någon annan trafo mellan aktor och stripen?
Beroende på hur jag väljer att utforma belysningen kan det gå mellan kanske 20-30m stripes. Jag skulle då behöva 3st MDT aktorer.

Eller tänker jag helt galet? Någon som har gett sig på detta och har tips.
Elcentralen är lämpligt placerad vägg i vägg med biorummet så jag vill gärna ha grejer som monteras i skåpet i största möjliga mån.
Hej,
Har fyra av MDTs aktorer, de fungerar alldeles utmärkt. Någon bättre lämpad än jag får kommentera beräkningarna, bolla det annars med åf eller MDT. MDTs aktor styr trafon (slår på/av trafo och sköter kraftuttaget/ljusstyrkan), men du behöver ha en trafo. Jag använder en MeanWell 24VDC trafo sedan ett par månader till en stugas hela 24VDC belysning (styrt av MDTs aktorer) och jag är helnöjd. Fick inte Eibabolänken att fungera, så jag kan inte kommenterar den, men om inte prisskillnaden är enorm så kan jag varmt rekommendera Constaleds prylar ägda/sålda av voltus.de. Isf kan du handla hela klabbet från voltus vilket kan vara en fördel vid rådgivning och ev framtida garantiåtaganden.
Lycka till!
tjr
PS har svårt att tänka mig att du behöver mer än en MDT aktor... DS
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av EMg » 17 dec 2020, 14:07

Det går sjukt långsamt framåt i projekten. Om man bortser från mitt första inlägg har jag jobbat vidare på konceptet i biorummet.
Tänkte försöka börja bygga rummet i jul och behöver då ha RGB-principen klar. Tanken är nu följande...

Jag kommer ha fyra olika zoner av RGBW strip. Alltså behöver jag för att kunna styra dem unikt 4st MDT AKD-0424R.02. Bra så.

Som led-list har jag siktat in mig på Hidealite RX RGBW IP20. Den är på 24v och 17,5w/m och kan då även lysa enbart vitt jämfört med enklare RGB.
MDT-aktorn har en begränsning på 4A/kanal vilket jag tolkar som att vi jämn fördelning över färgerna så klarar den 4ch x 4a x 24v / 17,5w/m =22m av vald strip.
Min längsta zon kommer vara ca 12m(=210w), dvs ok för KNX-aktorn.

Sen kommer vi till 24v trafon som ska sitta innan controllerna. Här sätter jag en trafo per belysningszon, och de kommer variera mellan ca 70-210w.
Helst hade jag velat ha en trafo som går att montera i skåp på DIN-skena, men det verkar omöjligt att hitta. I varje fall någon som är anpassad för LED-belysning.
Jag har till slut landat i Mean Well HLG-320H-24A. Någon som har erfarenhet av dessa? De finns ju i olika varianter, 24A, 24B och 24C, men jag tror 24A borde vara rätt tillsammans med KNX-aktor?
Eller kanske någon har en rekommendation på annan trafo. Gärna som går att montera på skena i kapsling.
Allt är inomhus så det behöver inte vara så hög IP-klass som MeanWell HLG har.

Tacksam för input.

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 04 jan 2021, 20:15

Spännande! Har precis köpt nästan samma prylar som du tittar på tror jag. Ska kolla när jag sitter vid datorn imorgon. En sak jag funderat på är om det är rimligt att dimensionera trafo efter Max effekt på ledlisten. Den jag köpt verkar mata på duktigt många lumen och det verkar vara möjligt att strömbegränsa aktorn i ETS. Jag har i vilket fall köpt en meanwell-trafo på 24V 10A som kommer räcka mer än väl till mina 8 meter RGBW-list, men det har varit trevligt att bygga vidare med fler lister om ljuset blir lagom vid begränsad ström. Återkommer med vilka artiklar jag köpt. Hämtade trafon idag, aluminiumlist sitter i taket men led-tejpen är inte monterad än.
Senast redigerad av niclas86 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 04 jan 2021, 21:17

OK.. då ska vi se. Jag har köpt följande:

Xcen: https://www.xcen.se/rgbw-led-strip-19-2w-m-ip62
samt tillhörande ALU-skena för infällnad.

24VDC:
https://adapterexperten.se/nataggregat/ ... -2428v-dc/

Aktor:
https://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmar ... ew/N760187

Låda för montage:
https://www.automation24.se/apparatlada ... -t-6016929

Ser att du skriver "Anpassad för LED-belysning" och blir lite bekymrad över vad du menar. Läser lite om den du länkat och den stödjer C.C. samt C.V. Med risk för att ha helt fel så tror jag att LED-strippen ska drivas av C.V. (dvs. konstant spänning). Aktorn styr ljusstyrkan på de induviduella leddarna med PWM-teknik. Jag tror att led-stripen är bestyckad med begränsningsmotstånd för att maximera strömmen vid korrekt 24VDC-matning.

Hur som helst såg jag att min aktor var restad hos eibmarkt till slutet av Januari så till helgen blir det till att koppla in de vita dioderna direkt på DC-aggregatet och då får vi kanske svar på om det behövs en driver anpassad för LEDs.

Återkommer med erfarenheter efter helgen förhoppningsvis.

EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av EMg » 05 jan 2021, 11:57

Spännande.
Anpassad för led-belysning får du ta med en nypa salt. Det kanske som du säger räcker med 24v konstans spänning. Bara det att många din-monterade trafos jag hittat verkar ska användas inom industri och automation tex. Sen om det gör någon skillnad i praktiken vet jag inte. Därför skulle det vara väldigt intressant om du testade trafon mot den vita dioden och se om det blir bra ljus. Isf kan det ju vara en vettig trafo som har mycket effekt och dessutom kan monteras på skena.

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 05 jan 2021, 18:04

Nu har det kopplats! Började med att koppla in en bit på 10cm i mitt labaggregat vilket fungerade utmärkt. Sen har jag testat en färg med mitt dc-supply och slutligen har jag testat alla färger samtidigt. Allt fungerar men både powersupply och ledlist blir lite varma när de går för fullt. Ljuset är lite väl starkt så jag kommer definitivt begränsa detta senare.

Kopplingen får se ut som den gör tills min leverans från eibmarkt kommer. Jag har lite lister och annat att pyssla med tills dess :D

DSC_0167.JPG
DSC_0163.JPG
DSC_0164.JPG
Senast redigerad av niclas86 05 jan 2021, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 05 jan 2021, 18:07

Missade två bilder.

Elinstallationen är högst tillfällig ska tilläggas. :)
DSC_0169.JPG
DSC_0168.JPG

niclas86
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av niclas86 » 20 jan 2021, 07:17

Kan meddela att jag har haft prylarna inkopplade i drygt två veckor nu och allt fungerar finfint. Vansinnigt mycket funktioner går att koppla så lite svårt att bestämma vad respektive knapp ska göra bara.

EMg
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av EMg » 22 jan 2021, 23:34

Ok. Intressant och bra att veta. Tack för att du delar med dig. Jag ska kolla närmare på de trafos du angett tidigare och se om de finns i passande storlekar för min installation. Hade som sagt varit trevligt att kunna montera allt i en kapsling.

Skriv svar