Höjd KNX-moduler för DIN-skena?

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Höjd KNX-moduler för DIN-skena?

Oläst inläggav Videonisse » 30 aug 2013, 15:19

Skall låta bygga ett apparatskåp/elcentral för KNX när vi renoverar huset men kommer behöva bygga själva skåpet innan jag införskaffat KNX-prylarna. Skåpet kommer alltså levereras otrådat och bara med skenor och kabelkanaler. Sedan kommer elektrikern få sätta i dvärgbrytare, plintar och all annan aktivutrustning. Det kommer förmodligen bli ett 180 cm högt golvskåp med dörr.

För att veta hur tätt kabelkanalerna skall placeras horisontalt behöver skåpbyggaren veta den maximala höjden som KNX-modulerna kommer ha. Jag hittar nästan bara bredden i databladen så tänkte jag frågar här om ni vet. ;)

Någon som har koll på om det är ngn större variation på modulhöjden och lämpligt mått att använda mellan kabelkanalerna?
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Höjd KNX-moduler för DIN-skena?

Oläst inläggav ullberg » 30 aug 2013, 20:03

Videonisse skrev:Skall låta bygga ett apparatskåp/elcentral för KNX när vi renoverar huset men kommer behöva bygga själva skåpet innan jag införskaffat KNX-prylarna. Skåpet kommer alltså levereras otrådat och bara med skenor och kabelkanaler. Sedan kommer elektrikern få sätta i dvärgbrytare, plintar och all annan aktivutrustning. Det kommer förmodligen bli ett 180 cm högt golvskåp med dörr.

För att veta hur tätt kabelkanalerna skall placeras horisontalt behöver skåpbyggaren veta den maximala höjden som KNX-modulerna kommer ha. Jag hittar nästan bara bredden i databladen så tänkte jag frågar här om ni vet. ;)

Någon som har koll på om det är ngn större variation på modulhöjden och lämpligt mått att använda mellan kabelkanalerna?

Jag tror inte jag sett några som är högre än en "standard" dvärgbrytare (och knappt några som är mindre heller, är nog bara en Siemensdimmer som varit mindre), så ta mått på en sån och ta lite marginal...

Men jag blir lite undrande hur din central ska se ut, ska du inte ha en kapsling som täcker mellanrummet mellan raderna? Vertikala kabelkanaler kan jag fatta, men knappast horisontella. Märke / modell? Någon exempelbild?

/U

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Videonisse » 31 aug 2013, 15:30

Tack för återkopplingen. Insåg att när jag tittade runt på det tyska KNX-forumet att höjden på KNX-enheterna är standardiserade för att kunna passa i normkapslingar, så min fråga är inte relevant.

Däremot så verkar man kunna bygga skåpen enligt 2 olika principer; antingen helt med normkapslingar (tex Hager) eller med kabelkanaler och golv-/väggskåp som används inom tex industrin. Som gammal styr- och reglerare (20 år sedan...) så hade jag fastnat för alternativ 2 men inser att alternativet med normkapslingar kanske är mer vanligt.

Med normkapslingar, blir det inte bökigt, eller kanske tom omöjligt, för elektrikern att utöka installationen och koppla in nya delar när huvudbrytaren är påslagen?

Vi gör en utbyggnad av huset och skall sedan totalrenover resten av huset allteftersom så vore fördelaktigt om det är enkelt att koppla in nya rum och funktioner utan att behöva stänga av allt varje gång. Är ju enkelt med alternativ 2 pga kabelkanalerna.

Några exempel på skåp, källa: http://knx-user-forum.de/gebaeudetechni ... ungen.html

Alternativ 1
Squizzer #560 verteilung1.jpg

Squizzer #560 verteilung2.jpg

Alternativ 2
tofele #485 DSC_2186.jpg

SPSvsKNX #712 WP_20130427_002.jpg
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 02 sep 2013, 06:57

Anade att det var så du tänkte, jag skulle gärna kört på alternativ 2, men tycker det känns sådär med beröringsskydd i en villa. Det känns som att minst nyckellås på skåpet blir nödvändigt.

Nyckel kan ju vara ok och är förstås inte praktiskt ett problem så länge man själv bor där, men bara tanken på att sälja något i den stilen gör mig lite svettig. Nu planerar jag förvisso detta som mitt sista boende, men man vet aldrig vad som händer och det var tillräckligt för att jag skulle gå på spåret "vanlig" normcentral.

Sen kan det vara vettigt att jämföra olika normcentraler, Hager FW är inget under av utrymme, kanske finns det bättre varianter (bortsett från just utrymmet är dock Hagern helt fantastisk).

/U
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Design"