Belysningsstyrning hösten 2018, utveckling?

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: Belysningsstyrning hösten 2018, utveckling?

Oläst inlägg av tjr » 21 jan 2019, 10:45

Och sedan sticker tankarna iväg! :D Hur har du/ni estetiskt kombinerat in (gärna Jung ls990/F40 kompatibelt) med priseffektivitet för:
fuktstyrning av EC-fläkt (i våtrum)
rörelse/närvarosensorer (i våtrum/hall/korridor) för belysning och information (tex gå på toa på natten, hemkomst, oväntat besök)
CO2 (i allrum) för styrning av (annan) EC-fläkt
kabelkopplad brandvarning
lämpliga (universal)aktorer

Jag är inne på magnetkontakter till dörrar och fönster. För mig blir det 11 dörrar/fönster. Hur har du gjort? Dragit in kablarna till en aktor(?) i centralen eller anslutit till aktorer utspridda i byggnaden (nära källan) och sedan KNX-buss till centralen? Tips på aktorer?

Kikat lite på eBay och Amazon.... Testat något välfungerande system för elslutbleck och dörröppnare/stängare för <10kkr (iof för framtiden)?
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av Videonisse » 21 jan 2019, 12:36

Hinner inte svara på övrigt nu men gällande F40 så är det Jung 4194TSM KNX Tastsensor-Modul Universal 4-fach som jag har (fast föregångaren utan tempsensor). EAN: 4011377149052

Jag har hittills bara köpt 4-knappars versionen och sedan monterat 2- eller 3-knappars fronter om jag inte behöver alla knapparna idag.

Extrakostnaden är så pass låg och det är sannolikt att jag senare kanske kommer på att jag vill ha 4 istället för 3 knappar som standard i tex sovrummen. Fronterna är billiga och passar oavsett grundmodul.

Enda nackdelen med att köra 4-knappars grundmodul och sedan bara använda 2 eller 3 är att programmeringen i ETS inte blir lika intuitiv när 2 fysiska knappar skall användas som 1 knapp. Men bra dokumentation på hur anläggningen skall se ut löser det.

Observera att man behöver Universal-versionen för att tex få inbyggd tempsensor.

På min önskelista för F40 är att Jung uppdaterar så LED-indikatorerna fungerar som på F50. Dvs dimbara och med programmerbar RGB-färg. Men oklart om det händer.
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 21 jan 2019, 14:54

Tack! Den hade tagit lång tid att hitta för mig, €150/st och jag som trodde mig kunna komma undan med 4224 TSM och €45/st. Oh well...

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av tjr » 07 maj 2019, 10:34

Fick en fråga "Var lite nyfiken på hur det har gått med din installation av spottar och om de lever upp till förväntningarna?"

Jag har inte dragit igång anläggningen ännu, så det får vänta tillsvidare däremot kan jag ge lite egna erfarenheter av Voltus/Constaleds LED-produkter:
En stor attraktion för mig var den stora flexibiliteten med att kunna jobba med många olika armaturer! Well än en gång, kunskap är guld värd då verkligheten är som den är.

Infästning av ljuskälla till armatur:
MR16/GU5,3 fästes via en låsringslösning som låser fast ljuskällan i glasdelen
GU10 fästes via metallstiften i basen på ljuskällan
Måtten på ovanstående ljuskällor gör att de måttmässigt passar i samma armaturer, MEN ovanstående skillnad i infästning kan ha en avgörande betydelse.

Constaled 30938 är framtagen för MR16/GU5,3-kompatibla armaturer.
Jag avsåg att använda ovan till inbyggda och utanpåliggande armaturer (spottar).
Inbyggda spottar: tack vare den utbredda användningen av låsringssystemet så är urvalet enormt då man kan använda sig av GU10 armaturerna.
Utanpåliggande armaturer (spottar) (för tak och vägg): utbudet blir mycket magert, då låsringslösningen vanligen saknas på dessa. Ljuskällan får plats i i en GU10 armatur, men kan inte fästas i armaturen vilket kan påverka ljusbilden och eventuellt säkerheten.

Constaled 30443 har G4 infästning (två stift i basen)
Jag blev rekommenderad att använda ovan till ljuspunkter ovanför fönster
Funkar den i alla armaturer med G4 infästning, nope. Måtten på Constaledljuskällan är större än halogenversionen och gör att de flesta (alla?) armaturer för ovan går bort, så kolla måtten! Lätt att säga svårt att göra i praktiken då informationen sällan är lättillgänglig.

Voltus har sedan jag beställde börjat rekommendera armaturer för 30938 (endast inbyggda spottar), men för 30443 finns det en (1!) armatur som de kan rekommendera, dessutom för trappljus... "Unfortunately, we cannot know the specifications of every article to say if it fits or not.
These articles work just fine with the SLV FlatFrame especially for staircase lighting. Theoretically you could use it also as a downlight but it then would be square and a little bigger."

Jag gillar verkligen Voltus/Constaleds koncept med kvalitetsljuskällor, men det finns ett antal fallgropar att se upp för...

Må gott,
tjr

Skriv svar