ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och Home Assistant alt ioBroker någon?

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och Home Assistant alt ioBroker någon?

Oläst inlägg av tjr » 21 jan 2019, 11:26

Som nämnt i tidigare tråd håller jag långsamt på att sätta upp en stuga till svärföräldrarna att åldras i.

Till stugan tänkte jag knåpa ihop ett KNX-system med en liten Intel NUC PC ansluten. Än så länge har jag ETS Inside (både klient och server) och Team Viewer på den. Jag har inte ännu blivit vän med WOL på PCn, så för tillfället är det LAN som gäller och att knata över och väcka NUCen "manuellt". :roll:

Använder du ETS Inside IRL och hur funkar det för dig? Vad använder du för KNX IP Interface-Gateway-Router (rätt term?)?

Jag var inne på knx.org häromdagen och de hade inte lagt upp så mycket nytt om KNX-Inside... Initialt gillar jag upplägget. Vet inte hur internkritiken är, ett upplägg som ovan kanske anses konkurrera med enskilda produkter? Hoppas att man inte överger det.

Jag är inne på att även dra in Home Assistant alt openHAB på PC'n för att dra nytta av the internets och för att KNX ska kunna prata med Apple/Amazon och/eller Google. Har du testat? Hur funkar det för dig? Krångligt/smärtfritt?

Tack!
T
Senast redigerad av tjr 06 sep 2019, 09:56, redigerad totalt 4 gånger.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: KNX Inside, Intel NUC, Team Viewer och openHAB någon?

Oläst inlägg av tjr » 13 maj 2019, 09:26

Fortsättning:
Såg häromdagen att Home Assistant (m tillägg) numera funkar på Win10 system och att ETS Inside numera funkar på Linux..! ETS Inside ver 1.4 lanserades nyligen.
Gällande ETS Inside kan jag tipsa om tyska forumet nedan. Själv kan jag inte tyska, men Google Translate gör ett hyfsat jobb med översättningen. Bifogar en länk där ETS Inside används/ska användas.
https://knx-user-forum.de/forum/öffentl ... e-sinnvoll
Senast redigerad av tjr 14 maj 2019, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och openHAB någon?

Oläst inlägg av Videonisse » 13 maj 2019, 13:33

Har inte testat Inside v 1.4 än men tidigare versioner skulle jag aldrig betala för. Då är det bättre att lägga pengarna på ETS Lite.

Såg nyligen erbjudande att man fick med Inside gratis vid köp av ETS Lite för fullpris. Kanske är det något för dig?

Ang Inside skulle jag gärna höra om någon verkligen tycker den är bra och värd att använda isf ”riktiga” ETS. Jag var från början positiv till Inside men KNX.org verkar famla med utvecklingen och det tar minst 1 år extra att leverera det som utlovas. Gällande Linux finns den licensen inte att köpa löst utan kan endast fås om någon KNX-tillverkare släpper egen produkt som inkluderar Inside. Försök hitta någon som har det...
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och openHAB någon?

Oläst inlägg av tjr » 13 maj 2019, 15:54

Tack för tipset, dock har jag köpt ver 1.3 (uppdatering ingår) för 50% off/800kr, så det får bli en läropeng om det visar sig vara slösad energi.
Gällande Linuxversionen så är den köpbar numera vad det verkar, se bif skärmdump.
Bilagor
Skärmavbild 2019-05-13 kl. 15.47.31.png
Senast redigerad av tjr 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och Home Assistant någon?

Oläst inlägg av tjr » 06 sep 2019, 09:53

Har så smått börjat programmera och drifta belysningen (i första hand). Kan meddela att KNX inside ver 1.4-programmeringen fungerat smärtfritt med Jungs sensorer, men med MDTs olika aktorer så har det blivit ett supportärende hos knx.org..! Jag upplever det som en inkomplett download.

MDTs snabbsvarande (positivt) support står heller inte högt i kurs hos mig just nu... Trots månader sedan release, har de inte prioriterat att översätta/uppdatera manualer mm på eng utan hänvisar till de tyska sådana och externa översättningstjänster. ETS inside har MDTs tekniska support inte brytt sig om att plocka hem och testa med sin hårdvara... Misstänker att jag inte ingår i deras tilltänkta kundgrupp :lol:

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och Home Assistant alt ioBroker någon?

Oläst inlägg av tjr » 06 sep 2019, 10:09

Förresten så föll gatewayvalet på MDTs SCN-IP000.03 numera m kryptering. Den ska även kunna agera tidsserver till bussen (m tid/datum) och e-postklient för krypterade larmmejl (upp till 30 olika larm). Än så länge har jag endast testat gatewaybiten...

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och Home Assistant alt ioBroker någon?

Oläst inlägg av tjr » 04 nov 2019, 09:50

Tänk vad tiden går... Ovan löstes på några dagar tack vare MDTs tekniska support. De valde att ta hem ETS Inside(!) och efter en kort genomgång så visade det sig vara handhavandefel, jag hade missat att gatewayen hade två medföljande "security"nycklar en för gateway-funktionen och en för mejldelen. Ingen skugga över MDT, snarare tvärtom!

tjr
Medlem
Medlem
Kontakt:

Re: ETS Inside, Intel NUC, Team Viewer och openHAB någon?

Oläst inlägg av tjr » 04 nov 2019, 10:05

Videonisse skrev:
13 maj 2019, 13:33
Ang Inside skulle jag gärna höra om någon verkligen tycker den är bra och värd att använda isf ”riktiga” ETS. Jag var från början positiv till Inside men KNX.org verkar famla med utvecklingen och det tar minst 1 år extra att leverera det som utlovas. Gällande Linux finns den licensen inte att köpa löst utan kan endast fås om någon KNX-tillverkare släpper egen produkt som inkluderar Inside. Försök hitta någon som har det...
Jag känner att jag kan rekommendera ETS Inside ver 1.4, jag har iof inte jämfört med ETS Pro, men jag saknar inget i min installation än så länge (svärföräldrarna har flyttat in, men programmering av scener återstår). Detta kommer från en lekman utan bakgrund inom IT/automation utan till vardags jobbar jag med miljöteknik. Misstänker att det gått långsammare för mig med ETS Pro, ETS Inside känns som en utmärkt introduktion till ETS/KNX för gör-det-självare och för slutanvändare som vill ha möjligheten att styra lite (alt mycket) själva efter driftsättning.

Upplever att varken KNX Bryssel eller hårdvarutillverkarna har en "färdig" support för ETS Inside med manualer och liknande, men steget för dem känns inte så längt. ETS Inside ver 1.4 känns som en stabil och fungerande mjukvara.

Skriv svar