Dokumentation och ritningar

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
mel
Medlem
Medlem
Kontakt:

Dokumentation och ritningar

Oläst inlägg av mel » 03 nov 2010, 14:56

Hej!

Jag undrar hur en generell ritning för KNX bör se ut? Jag håller på och bygger och skulle vilja göra ritningar som elektrikern sedan kan förstå. Finns det någon standard för hur man ritar just KNX-installationer. Jag tänker främst på tex om man ritar de olika aktorerna ute vid respektive uttag/lampa eller om man ritar aktorerna samlade ( som i centralen ) och sedan ritar ledningar ut därifrån. Jag har tittat lite på EasyEL och de har symboler för KNX i sitt program. Det verkar också ganska enkelt att använda. Vad har ni för tips och tankar kring just hur man gör en bra dokumentation?

Per
Senast redigerad av mel 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""

Anders Sjogren
Junior Medlem
Junior Medlem
Kontakt:

Re: Dokumentation och ritningar

Oläst inlägg av Anders Sjogren » 03 nov 2010, 21:14

Hej!

Vi brukar rita det som en vanlig elinstallation och ett eget blad för buss slingan där man ritar in tryckknappar paneler mm. Brytaktorer ritar vi inte in på elritningen utan istället gör vi en central/ plintförtekning och ibland även kompletta elritningar på elskåpet. På den vanliga elritningen brukar vi skriva in vid uttag om det är styrt och isåfall av vilken aktor kanal och plint.

Mvh Anders
Senast redigerad av Anders Sjogren 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av egl » 04 nov 2010, 12:23

Länk till några av Schneider electrics dokument (finns en sida två oxå!) Kanske kan vara till lite hjälp.
/Erik

http://download.schneider-electric.nu/s ... 25974&nt=2
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

mel
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av mel » 05 nov 2010, 08:46

Tack för info.

Det lutar åt vanlig elritning, med en specificerad central så som Anders tipsar om. Känns som att det blir det enklaste sättet att beskriva vad man vill ha gjort.
Senast redigerad av mel 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

freddap123
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inlägg av freddap123 » 11 dec 2010, 08:45

Hej,

Jag har ritat för min installation denna vecka, framförallt har jag gjort det för att få koll själv på hur och vad jag vill styra.
Den kanske inte är fackmannamässig, men den gör så jag får koll och kan diregera elektrikern när han skall installaera centralel.

Jag har givit varje aktor/sensor ett nummer för identifikation, sedan har jag klumpat ihop vissa uttag då jag inte anser att jag behöver kunna styra dessa en och en.

Kommentarer på ritningen?

Mvh
Fredrik
Bilagor
el ritning.JPG
Senast redigerad av freddap123 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar