Decentraliserade eller centraliserade KNX-system?

Innehåller diskussioner om utformningen av ett KNX projekt.
Videonisse
Betrodd medlem
Betrodd medlem
Kontakt:

Decentraliserade eller centraliserade KNX-system?

Oläst inläggav Videonisse » 30 aug 2011, 23:54

Jag kommer framöver, som flera andra på detta forum verkar det som, totalrenovera och bygga ut en villa. Bla kommer elen bytas ut i hela huset.

Med stort intresse har jag läst inläggen på detta forum samt en del på de tyska. En sak som slår mig är de flesta verkar satsa på centraliserade KNX-system med styrningen, dimmrar mm samlat i centralen. Det innebär ju rätt mycket FK och likande som skall in i centralen. Läste ett intressant förlag som drog in 7 trådar per rum.

Själv så trodde jag att man egentligen vill göra tvärtom, dvs bara behöva köra ut fas, nolla och jord till varje rum och sedan använder "lokala" dimmrar och tryckknappar mm för styrningen. Mellan centralen och varje rum behövs bara en KNX-buskabel och tre FK.

Är det för dyrt, krångligt eller för begränsande att bygga decentraliserat i vanliga villor eller varför verkar så många fokusera på att centralisera KNX-enheterna?

Mvh
Micha
Senast redigerad av Videonisse 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: ""
Bygger ut & renoverar villa från 1943, 8 rum+kök+2 WC/dusch. KNX i utbyggnaden, utökar när renoveringen fortskrider. Bel.plan från ljusdesigner för hela huset, ca 100 downlights totalt+övriga fasta armaturer+lamputtag. Styrning via Dali eller DMX.

Användarvisningsbild
egl
Senior Medlem
Senior Medlem
Kontakt:

Re: Decentraliserade eller centraliserade KNX-system?

Oläst inläggav egl » 31 aug 2011, 06:27

Man ser bara centraliserade installationer i småhus, många gånger är avstånden mycket korta och man ser en vinning i att ha allt på samma ställe. Styrkan är som du själv säger, att man kan placera ut produkterna, vilket oxå görs i alla större installationer. I rot projekt tror jag man kan vinna mycket på att placera ut aktorer mm.
/Erik
Senast redigerad av egl 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Dalsro
Medlem
Medlem
Kontakt:

Oläst inläggav Dalsro » 31 aug 2011, 07:09

Nackdelen är priset en aktor med 16 brytare eller en dimmer med 4 kanaler är mycket billigare än 16 st brytare eller 4 st dimrar.

När jag började med knx hemma var det iom renovering.
Jag sattet upp en undercentral i en gardrobe i sovrummet (vilket var det första rummet). Drogfram matning via gamla rör till centralen. Sedan satte jag upp en 12 aktor där. Dock använder sovrummet bara 4 kanaler. Jag drog också fram rör i väggen så att när jag gjorde rummet intill kunde jag koppla på mig på denna under central.

Jag har nu bara ett rum kvar i huset som inte har knx men det har inte behövt någon renovering, men när det gör det så ligger det färdiga slangar i väggen att hämta upp det med.

Jag byggde ut huset sedan (det blev dubbelt så stort) i den nya delen så har jag satt två centraler jämte varandra (2*5*15 modulplatser) dit allt är draget. I dessa centraler sitter även ledconverts mm.

I den gamla delen blev det 3 nya undercentraler totalt för att kunna göra enligt ovan men det har sparat endel kabeldragning samtidigt har jag kunna utnyttja stora aktorer

/Per
Senast redigerad av Dalsro 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

ullberg
Moderator
Moderator
Kontakt:

Oläst inläggav ullberg » 31 aug 2011, 07:23

Som sagt, priset är väl den största anledningen till att köra centraliserat, men när man som jag har uppemot 70 tändtrådar in i centralen på ett 60 m2 hus börjar jag nästan undra om det var en så bra idé.
Senast redigerad av ullberg 01 jan 1970, 01:00, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Design"